The Use of ICTs in the teaching of university mathematics.

Authors

  • José Manuel Asanza Moreira Universidad de Guayaquil
  • Shirley Huerta Cruz Universidad de Guayaquil
  • Marjorie Acosta Veliz Universidad de Guayaquil

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v130i1.1366

Keywords:

ICTs, Teaching, Mathematics, University

Abstract

ICTs are technological tools that have not only been applied to communication and research,
they have been applied in all social, academic and scientific fields. As technology advances
and innovates, pedagogical techniques also change and adapt to the new needs of society for
teaching, generating interest, participation and creating an appropriate environment and despite
the fact that mathematics has hardly undergone changes, its Teaching methodology has done
it, either through new dynamics, tools or methodologies,such as: applicationsfor mathematics,
for augmented reality and for programming with mathematics. Through a qualitative
methodology of documentary and bibliographic review, with a synthetic analytical method, it
was determined that government support in the implementation of ICT with training programs
for teachers facilitates the adaptation and insertion of new pedagogical methodologies for
teaching in the areas of college mathematics.

References

Bell, D. (2016). The reality of STEM education, design and technology teachers’ perceptions: a phenomeno graphic study. International Journal of Technology and Design Education, 26(1), 61-79. doi:https://doi.org/10.1007/s10798-015-9300-9

Burbano, V., Valdivieso, M., & Aldana, E. (2017). Conocimiento base para la enseñanza: un marco aplicable en la didáctica de la probabilidad. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7(2), 269-285. doi: doi:10.19053/20278306.v7.n2.2017.6070

Canales, A., Fernández, M., & Ulate, G. (2020). Aprender y enseñar con recursos TIC: experiencias innovadoras en la formación docente universitaria. Revista Ensayos Pedagógicos, 15(1), 235-248. doi: ISSN: 1659-0104, EISSN: 2215-3330

Carvajal, L., Covarrubias, J., González, J., & Uriza, J. (2019). USO DE TECNOLOGÍA EN EL APRENDIZAJE DE MATEMÁTICAS UNIVERSITARIAS. RITI Journal, 7(13), 77-82. doi: e-ISSN: 2387-0893

Escorcia, E., Riveros, V., & Escorcia, R. (2021). Estrategia TIC para enseñar la función lineal en estudiantes universitarios. REVISTA BOLETÍN REDIPE, 10(9), 413-429. doi:ISSN 2256-1536

González, C., Veas, A., Fernández, F., Jover, I., Soriai, P., Américo, A., . . . García, D. (2018). Los procesos cognitivos de autorregulación clave para la mejora de la calidad en los diferentes aprendizajes en el ámbito universitario: la atención ejecutiva. Una experiencia en el aula. Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria, 847-864.

Hernández Escobar, A. A., Ramos Rodríguez, M. P., Placencia López, B. M., Indacochea Ganchozo, B., Quimis Gómez, A. J., & Moreno Ponce, L. A. (2018). METODOLOGÍA DE LA INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA. Alicante: 3ciencias.

Lozano, R. (2018). Enseñanza de las funciones desde enfoques de representaciones y enfoque comunicacional (con uso de TIC) en cursos iniciales de matemáticas universitarias. Santiago de Cali: UNIVERSIDAD DEL VALLE. Retrieved from https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/12770/7412- 0525835.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Marciniak, R., & Gairín, J. (2018). Dimensiones de evaluación de calidad de educación virtual: revisión de modelos referentes. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 217-238. doi:http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.1.16182

Martínez, O., Steffens, E., Ojeda, D., & Hernández, H. (2018). Estrategias pedagógicas aplicadas a la educación con mediación virtual para la generación del conocimiento global. Formación Universitaria, 11(5), 11-18. doi: doi:10.4067/S0718- 50062018000500011

Mendoza, H., Burbano, V., & Valdivieso, M. (2019). El Rol del Docente de Matemáticas en Educación Virtual Universitaria. Un Estudio en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Formación universitaria, 12(5), 51-60. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000500051

Montilva, J., & Montilva, W. (2018). Un método ontológico-sistémico para el aprendizaje conceptual de tecnologías digitales. Ciencia e Ingeniería, 39(3), 269-278.

Neri, A., Ramos, S., & Caro, F. (2020). Herramientas Google en el aprendizaje de matemática financiera en los estudiantes universitarios. TELOS: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 22(2), 429-444. doi: ISSN-e 1317-0570

Otero, A., Rivera, W., Pedraza, C., & Canay, J. (2019). TIC para la educación: sistema adaptativo basado en mecanismos de aprendizaje automático para la apropiación de tecnologías en estudiantes de educación media. Revista Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 21(3), 526-543. doi: www.doi.org/10.36390/telos213.03

Pastran, M., Gil, N., & Cervantes, D. (2020). En tiempos de coronavirus: las TIC ́S son una buena alternativa para la educación remota. Revista Boletín Redipe, 9(8), 158-165. doi:https://doi.org/10.36260/rbr.v9i8.1048

UNIR. (2021, Marzo 22). El uso de las TIC en las Matemáticas. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=SorgK0j2jiE

Urzola, P., Díaz, O., & Ortiz, M. (2016). Estrategias mediadas por tic para la enseñanza de las matemáticas universitarias: enseñanza del álgebra lineal en el instituto universitario de la paz. Revista Electrónica TicALS, 1-14. Retrieved from http://als.edu.co/revistaticals/index.php/ticals/article/view/13/10

Vílchez, E., & González, E. (2014). Percepción estudiantil de la implementación del uso de computadoras en las áreas cognitivas del álgebra lineal y la matemática discreta. Revista digital Matemática, Educación e Internet, 14(1), 1-16.

doi:https://doi.org/10.18845/rdmei.v14i1.1565

Villarraga, M., Saavedra, F., Espinosa, Y., Jiménez, C., Sánchez, L., & Sanguino, J. (2012). Acercando al profesorado de matemáticas a las TIC para la enseñanza y aprendizaje. EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 1(2), 65-87.

doi:https://doi.org/10.21071/edmetic.v1i2.2852

Villota, J., & Gonzáles, M. (2019, Mayo). CONCEPCIONES DE LOS PROFESORES UNIVERSITARIOS DE MATEMÁTICAS SOBRE LA IMPLEMENTACIÓN Y USO DE LAS TICS PARA LA ENSEÑANZA DE CONTENIDOS MATEMÁTICOS. Retrieved from ASSOCIACAO BRASILEIRA DE EDUCACAO A DISTANCIA.

Published

2020-01-03

How to Cite

Asanza Moreira, J. M., Huerta Cruz, S., & Acosta Veliz, M. (2020). The Use of ICTs in the teaching of university mathematics. Revista Universidad De Guayaquil, 130(1), 17–27. https://doi.org/10.53591/rug.v130i1.1366

Issue

Section

Research Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.