Understanding Ecuador’s Generation Z tourist profile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v131i2.1351

Keywords:

Tourism, Tourism demand, generations Z, tourist profile

Abstract

The tourism industry’s contribution to the economic, social, cultural, and environmental sphere
makes it necessary to form new marketing strategies aligned with the use of new technologies since
current generations demand it. In this study, the consumption profile of tourists from generation Z
will be determined, which is the one with the highest participation in the tourism industry. For this,
the quantitative paradigm was accepted, starting from a conceptual model with factors recommended
by the literature such as the image of the destination, travel reasons, experiences, and surroundings.
These were adapted to the study context and consolidated in a questionnaire that was applied with a
cross-section in a sample of 388 tourists from the city of Guayaquil, as it is the one that receives the
largest number of tourists per year in Ecuador. With a descriptive scope, the contribution of the
different factors in the conceptual model was obtained, the main motivation being to spend vacations
with friends, in destinations that have mountains and beaches as attractive, they also like all aspects
that generate a positive experience to be shared through of their social networks.

References

Agüero, A. M., y González, S. (2014). Análisis de la aplicación de la realidad aumentada en el sector turístico: una propuesta de mejora. Gran Tour: Revista de Investigaciones Turística, 52-72.

American Psychological Association. (2017). Stress in America Technology and Social Media. Estados Unidos.

Aybar, L., Colchado, D., Chávez, F., Gonzales, S., y Obando, O. (2019, noviembre 29). Repositorio Académico UPC. Obtenido de https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/622177

Baldeon, F., y Díaz, N. (2018). Perfil del turista de la generación Z que visita Guayaquil. Kalpana, 4-27.

Black, A., Asodarian, D., y Dunett, H. (2017). 8 key truths about generation Z. Boundaries, 12-14.

Bonilla, J. (2013). Nuevas tendencias del turismo y las tecnologías de la información y de las comunicaciones. Anuario Turismo y Sociedad, 33-45.

Cerezo, P. (2016). La generación Z y la información. Revista de estudios de juventud, 95-109.

Chillakuri, B. (2018). Generation Z entering the workforce: the need for sustainable strategies in maximizing their talent. Emerald, 38-44.

Chirinos, N. (2009). Características generaciones y los valores. Redalyc, 133-153.

Expedia Group. (2019, 12 3). Expedia Group. Obtenido de https://info.advertising.expedia.com/european-traveller-multi-generational-travel-trends?utm_campaign=2017%20Multi-Generational%20Travel%20Trends%20Custom%20Research&utm_source=Premium%20Content

Fumero, A. (2016). Jóvenes Z. Revista de Estudios Juventud, 11-28.

Grupo Acir. (2018). Marketing Generacional. Grupo Acir, 02-41.

Haddouche, H., y Salomone, C. (2017). Generation Z and the tourist experience tourist stories and use of social networks. Emerald, 89-79.

Hartmann, P. B. (2018). El futuro del empleo y las nuevas generaciones. Amedirh, 4-40.

Hernández, R., Collado, C., y Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

INEC. (2019, 11 28). Instituto Nacional de Estadísticas y Censo. Obtenido de https://www.ecuadorencifras.gob.ec/estadisticas/

Jim, O., y Bonvaler, C. (2006, 03). The Baby Boomer Generation and the Birth Cohort of 1945-1954: a European perspective. Emerald. Obtenido de https://youngfoundation.org/publications/the-baby-boomer-generation-and-the-birth-cohort-of-1945-1954-a-european-perspective/

Kotler, P., Bowen, J., Makens, J., García, J., y Zamora, J. (2011). Marketing turístico. Madrid: Pearson.

Lara, I., y Ortega, I. (2016). Los consumidores de la generación Z. Estudios de juventud, 71-82.

Letona, A. (2018). Jóvenes y hábitos de consumo en turismo. Jóvenes nuevos hábitos de consumo, 47-61.

McCrindle, M. (2018). El ABC de XYZ: entiendo las generaciones globales. Australia: McCrindle Research.

MINTUR. (2019, 02 04). Ministerio de Turismo. Obtenido de https://www.turismo.gob.ec/el-turismo-ecuatoriano-crecio-un-11-en-2018/

ONU. (2019, 11 28). Organización de Naciones Unidas. Obtenido de https://w3.unece.org/PXWeb2015/pxweb/en/STAT/STAT__20-ME__3-MELF/10_en_MELFOverviewY_r.px/table/tableViewLayout1/

Organización Mundial de Turismo. (2020, 01 5). OMT-UNWTO. Obtenido de https://www2.unwto.org/global-and-regional-tourism-performance

Otzen, T., y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población de estudio. Scielo, 227-232.

Pérez, H. (2018). Adaptación de Gestión Humana para recibir la generación Z (Centennial) en las grandes empresas del valle de Aburrá. Obtenido de https://repository.eia.edu.co/handle/11190/2219

Pujol, F. (2018). Redes Sociales y Aprendizaje. Revista de estudios de la juventud, 27-46.

Quintana, Y. (2016). Generación Z vuelve la preocupación por la transparencia online. Estudios de la Juventud, 27-42.

Rajesh, R. (2013). Impact of Tourist Perceptions, Destination Image and Tourist Satisfaction on Destination Loyalty: A Conceptual Model. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 67-78.

Robinson, V., y Schänzel, H. (2019). A tourism inflex Generation Z travel. Emerald, 127-141.

Scholz, C. (2019). Generación Z en Europa. Germany: Emerald Publishing.

SEMPLADES. (2020, 01 14). SNI. Obtenido de https://sni.gob.ec/proyecciones-y-estudios-demograficos

Strauss, W., y Howe, N. (1991). Generaciones. Estados Unidos: Morrow.

Telmo, O. (2014). Nuevas generaciones en universidades privadas. Argentina.

Turk, V. (2020, 01 3). The Global Comunications Agency. Obtenido de https://www.amic.media/media/files/file_352_1403.pdf

UNESCO. (2019, 12 10). Organizaciones de Naciones Unidas. Obtenido de unesco.org/new/es/culture/themes/%20cultural-diversity/diversity-of-cultural%20expressions/tools/policy-guide/planificar/diagnosticar/arbol-de-problemas/

Walls, A. (2013). A cross-sectional examination of hotel consumer experience and relative effects on consumer values. Elsevier, 179-192.

Wood, S. (2019, noviembre 29). N.C. State University. Obtenido de https://iei.ncsu.edu/wp-content/uploads/2013/01/GenZConsumers.pdf

Worl Population. (2019, 11 28). World. Obtenido de http://poblacion.population.city/world/#1

World Trade Organization. (2018). New Horizons IV Youth Travel Survey Highlights – Six Key Trends. Amsterdam: WYSE Travel Confederation.

World Travel and Tourism Council. (2019, 11 8). World Travel and Tourism Council. Obtenido de https://www.wttc.org/

Published

2020-07-02

How to Cite

Toledo López, N. A., Bermúdez Gallegos, C., & Coronel Pérez, V. (2020). Understanding Ecuador’s Generation Z tourist profile. Revista Universidad De Guayaquil, 131(2), 19–26. https://doi.org/10.53591/rug.v131i2.1351

Issue

Section

Research Articles