Motivation, culture and creativity key elements to generate entrepreneurship in higher education institutions.

Authors

  • Magdalena Rosario Huilcapi Masacon Universidad Técnica de Babahoyo https://orcid.org/0000-0003-4085-4433
  • Martha Mazacón Gómez Universidad Técnica de Babahoyo
  • Luis Caicedo Hinojosa Universidad Técnica de Babahoyo

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v132i1.1359

Keywords:

Culture, Creativity, Learning, Management, Motivation

Abstract

This work focuses on the review of the scientific basis of the organizational culture, creativity and management considered components of essential importance for the generation of enterprises and that facilitate the improvement of economic results forsmall, medium and large entrepreneurs. Culture is a fundamental component of the process of socialization and knowledge and is required to achieve advantages that allow it to compete. Its objective is to describe some approaches about culture, creativity and management for the generation of
entrepreneurship, for this a descriptive methodology was applied, which allowed ... to make observations through an observation sheet in which the results presented in the matrix were made of the entrepreneurship fair, reaching the conclusions that training and support for entrepreneurs, generates confidence to start with family businesses, thus

References

Huilcapi Masacon, M. R., Mora Aristega, J. E., & Castro López, G. (2018). Masacon, M. R. H., Aristega, J. E. Emprendimiento opción para reactivar la economía y el desarrollo sostenible en comuna Santa Elena. Masacon, M. R.

H., Aristega, J. E. M., & López, G. A. C. (2018). Emprendimiento opción para reactivar la economía y el desarrollo Killkana sociales: Revista de Investigación Científica., 59-64.

Marleny Cardona A. Luz Dinora Vera, J. T. (2016). LAS Dimensiones del emprendimiento empresarial: La experiencia. Documentos de trabajo de Economía y Finanzas.

Parra, D. Q. (2007). Comunicación, clima y cultura organizacional para la gestión del conocimiento. Pymes metalmecánicas de Cali. Universidad. Empresa, Bogotá (Colombia), 9-36.

Proaño, L. F. H. (2014). La cultura del emprendimiento y su formación. Alternativas, 15(1), 46-50.

Qureshi., M. H. (2019). Impacto de la responsabilidad social corporativa en la lealtad de los clientes: el papel mediador de la confianza de los clientes. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores.

Salazar Estrada, J., Guerrero Pupo, J., Machado Rodríguez, Y., & Cañedo Andalia, R. (2009). Clima y cultura organizacional: dos componentes esenciales en la productividad laboral. ACIMED., 67-75.

Proaño, L. F. H. (2014). La cultura del emprendimiento y su formación. Alternativas, 15(1), 46-50.

Druker, Peter (1998), Su visión sobre La Administración, la Organización Basada en la Información, La Economía y La Sociedad, Bogotá, Editora Norma

Bhidé, Armar V. (1999): “Cómo Elaboran los emprendedores estrategias que funcionan”; Harvard.

CONEA (2003), La Calidad de la Universidad Ecuatoriana: Principios, Características y Estándares de Calidad, Asistencia Técnica UNESCO/IESALC, Quito.

Varela Rodrigo (2004), La Educación, la Universidad y la Cultura Empresarial en América Latina: La Experiencia de la Universidad ICESI, http://www. iadb.org/sds/doc/conf.6.24.04.varela.pdf

Rojas Caicedo, G., Quintero, L., Pertuz Peralta, V., & Navarro Rodríguez, A. (2015). Estrategias para el fomento de la cultura de emprendimiento universidades de Valledupar, Colombia. Revista Educación Y Desarrollo Social, 10(1), 38-57. https://doi.org/10.18359/reds.1448.

Vigotsky, L. (1981). The genesis of higher mental funtions. En Wertsch, J. V. (1981). The concept of activity in Soviet Psychology. New York: Sharpe.

Wallas, G. (1926). The Art of Thought. New York: Harcourt Brace

Landau, E. (1987). El vivir creativo: teoría y práctica de la creatividad. Barcelona: Editorial Herder.

Liñán, F. (2004). Educación empresarial y modelo de intenciones. Formación para un empresariado de calidad. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Santos, F.J. (2001). La calidad del empresario sevillano. Sevilla: Siglo XXI

Published

2021-01-04

How to Cite

Huilcapi Masacon, M. R., Mazacón Gómez, M., & Caicedo Hinojosa, L. (2021). Motivation, culture and creativity key elements to generate entrepreneurship in higher education institutions. Revista Universidad De Guayaquil, 132(1), 41–47. https://doi.org/10.53591/rug.v132i1.1359

Issue

Section

Research Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.