Initiation into baseball and the preparation of the family to promote its educational function

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/riaf.v2i1.183

Keywords:

Family, Baseball, Sports initiation, Educational Function

Abstract

The family is considered to be the most important socialization agent, through which students who have become beginners in sports initiation develop their own identities and learn the rules and values of the social environment in which they live. Objective, To socialize the results of the design and implementation of a set of educational actions for the preparation of the families of children who are beginners to baseball in the 7-8 years old category of the municipality of Sancti Spíritus. Materials and Methods: The empirical methods were used: survey, interview, observation, study of documents, analysis group and pre-experiment, combined with other theoretical and mathematical-statistical methods. The sample was made up of fifteen families of children starting baseball in the 7-8 years old category of the Julio Antonio Mella Sports Combine of Sancti Spíritus. Results: The actions implemented achieved a leap in the results of each of the dimensions (cognitive, procedural and attitudinal) with their respective indicators of the preparation of families for their integration into the process of sports initiation in favor of the educational function. Conclusions: It was possible to enhance the preparation of families and with it, a better integration of them to work together with baseball teachers in the sports area, favoring the educational function in this process.

References

Avila V, N., & Giannotti V, S. (2020). El acompañamiento familiar en los procesos educativos durante la infancia: un acercamiento a través de estudios de casos. UH(291).

Bernal R, T., Melendro, M., Charry, C., & Goig M, R. (2020). La influencia de la familia y la educación en la autonomía de los jóvenes: Una revisión sistemática. Bordón. Revista de Pedagogía, 72(2), 29-44. doi:10.13042/Bordon.2020.76175

Calle C, M. E., Vargas C, G. M., Ávila M, C. M., & Bayas-M, J. C. (2020). Apoyo de los padres de familia en el fútbol femenino en el contexto educativo. 5(11), 130-146. http://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es

Caro Martínez, Y., Cueto Marín, R. N., & Sánchez Curbelo, S. (2019). Hacia el enfoque familiar de la orientación profesional pedagógica. MENDIVE, 7(1), 69-83. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1475

Campos B, B. (2020). La familia como agente interactivo en los procesos educativos. Factor de inclusión y calidad escolar(ES) I. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 13(2), 213-237.

Castillo, E., Tornero, I., y García, J. A. (2018). Relación entre actividad física, alimentación y familia en edad escolar. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 34, 85-88. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/52782

Díaz-A, K., Massip-A, A., León-V, L. L., & Rodríguez-V, H. (2022). La educación familiar en la iniciación deportiva del ajedrez desde una perspectiva científica e innovadora. Arrancada., 22, 36-57.

Dominguez G, M. (2011). Influencia de la familia en el entorno pedagógico. Editorial Deportes.

Espada M, M., González R, M. d., & Campos Izquierdo, A. (2009). Familia y actividades físico-deportivas extraescolares. Padres y Maestros(323).

Federación Cubana de Béisbol. (2020). Programa Integral de Preparación del Deportista (Beisbol). La Habana.

García C, D. H. (2022). La iniciación en el deporte bajo eL enfoque de la praxioLogía motriz. Revista Impetus, 15(2), e-861. doi:https://doi.org/10.22579/20114680.861

Morejón-G, R., Massip-A, A., & Rodríguez-V, H. (2021). El vínculo familiar de jugadoras de voleibol mediante acciones didácticas. DeporVida. Revista especializada en ciencias de la cultura física y del deporte, 18(4), 32-50.

Odriozola G, S., & Rodríguez M, A. (2020). Apuntes para el perfeccionamiento de la gestión deportiva en Cuba: el caso del béisbol. Revista Podium, 15(3), 678-693. http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1018

Ossorio L, D. (2012). Deporte, contexto social y familia.La cuestión de las actitudes de los padres. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital, 16(165). http://www.efdeportes.com/efd165/deporte-contexto-social-y-familia.htm

Ponce M, M., Pérez H, E. J., & Salas R, J. A. (2022). Estrategia pedagógica para la integración de la familia en la formación inicial del beisbolista. DeporVida. Revista especializada en ciencias de la cultura física y del deporte, 19(3), 125-140.

Porto M, L. F., Krapp do N, R., Milistetd, M., Vieira do N, J., & Folle, A. (2021). Revisión sistemática de las influencias sociales en el deporte: apoyo de la familia, entrenadores y compañeros de equipo. Apunts Educación Física y Deportes(145), 39-52. doi: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2021/3).145.06

Ramos R, Y., & González V, M. d. (2017). Un acercamiento a la función educativa de la familia. Revista Cubana de Medicina General Integral, 33(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-1252017000100009

Reynaldo, F.; Padilla, O. (2007). Tendencias actuales del entrenamiento en el béisbol. Ciudad de la Habana. Editorial Deportes.

Soriano-E, Y., Massip-A, A., de la Paz-Á, J. E., & Suárez-M, L. J. (2022). Participación de las familias en la iniciación deportiva escolar: perspectivas desde la Educación Popular. Arrancada, 22(43), 81-105. https://revistarrancada.cujae.edu.cu

Touriñán L, J. M. (2022). Construyendo educación de calidad desde la pedagogía. Sophia, colección de Filosofía de la Educación(32), 41-92. doi:https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.01

Valenzuela R, Á., De La Cruz O, M. F., Pérez A, A. R., Badilla Z, J. S., & Del Carmen R, J. D. (2018). Percepción de los deportistas del clima motivacional generado por los Padres de familia. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 10(55), 62-76. http://emasf.webcindario.com

Published

2023-07-23

How to Cite

Ponce Manzano, M., Pérez Hernández, E. J., & Silvila Jiménez, E. (2023). Initiation into baseball and the preparation of the family to promote its educational function. RIAF. International Journal of Physical Activity, 2(1), 16–26. https://doi.org/10.53591/riaf.v2i1.183

Issue

Section

EL ACONDICIONAMIENTO FÍSICO Y LA ACTIVIDAD FÍSICA

Categories