Building cultural identity through traditional games in the university context.
DOI:
https://doi.org/10.53591/riaf.v3i2.1703Keywords:
Traditional games, local cultural identity, University Extension, playful heritage, social cohesionAbstract
This study aims to develop local cultural identity in the university context through Extension University activities based on traditional games. The research, using a mixed approach, was based on interviews with specialists, participant observation of game workshops, and analysis of historical documents. A program was designed and implemented that integrated traditional games into Extension University activities, promoting their practice and participant satisfaction. The program was based on the premise that traditional games, in addition to their physical benefits, serve as educational resources that foster knowledge of local culture and its importance for identity. The research results showed that the recreation of traditional games in the university setting significantly contributed to the construction of a stronger and more relevant cultural identity. The research highlights the importance of integrating local culture into university education through practical activities such as traditional games and emphasizes the need to develop intervention strategies that allow for the effective and sustainable implementation of these types of initiatives.
References
Ardila-Barragán, J. N. (2022). Juegos tradicionales: aportes al desarrollo sociocultural en contextos educativos rurales. Revista Digital: Actividad Física y Deporte 8(1) https://doi.org/10.31910/rdafd.v8.n1.2022.2152
Barbecho-Benalcázar, M., Uyaguari-Guamán, J., & Torres-Toukoumidis, Á,. (2020). Análisis descriptivo del juego como herramienta para aprender sobre el patrimonio cultural: estudio de caso. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(3), 33-44. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000300033
Bertrand, R. (2015). La Teoría del Desarrollo Psicosocial de Erik Erikson. Portal Psicología y Mente. https://psicologiaymente.com/desarrollo/teoria-del-desarrollo-psicosocial-erikson
Bhabha, H. K. (2007). El lugar de la cultura. Ediciones Manantial. https://books.google.com.cu/books?id=5soVBAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es
Camargo, M., Cerra, N. & Cerra, J. (2023). Fortalecimiento de la identidad cultural a través de los juegos tradicionales zenú. Educ@ción en Contexto, Vol. IX, N° 18, 37-56. https://educacionencontexto.net//journal/index.php/una/article/view/211/405
Editorial, Etecé (2023). Juegos tradicionales. Enciclopedia Concepto. https://concepto.de/juegos-tradicionales/
González, M., González, Ramón., González, O., & Batista, A. (2021). Educación y sociedad: universidad, extensión universitaria y comunidad. Revista Cubana de Educación Superior, 40(Supl.1) http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000400020&lng=es&tlng=es
Gordillo, S., González, M., & Batista, A. (2021). Promoción y rescate de tradiciones culturales locales en estudiantes educación básica de la Universidad Nacional de Loja. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), 167-176. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221836202021000100167&lng=es&tlng=es
Guerrero Salazar, M. E., Pilaquinga Cantuña, V. P., & Guerrero Salazar, C. V. (2021). La revalorización de la identidad cultural: Un análisis retrospectivo de las principales culturas del Ecuador. Revista Scientific, 6(21), 336–355. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.21.18.336-355
Hall, S. y Dugay, P. (2003) Cuestiones de Identidad Cultural. Editorial Amorrortu. https://acortar.link/XFfsRB
Kiss, Teresa (2024). Identidad cultural. Enciclopedia Concepto. https://concepto.de/identidad-cultural/#:~:text=La%20identidad%20cultural%20es%20el%20sentimiento
Martínez Araujo, C. J., Balseca Chávez, J. C., Robles Salguero, R. E., & Granizo Ortega, G. N. (2024). Juegos tradicionales en desarrollo psicomotriz de estudiantes de Unidad Educativa 24 de Mayo, ciudad de Milagro. Universidad Y Sociedad, 16(5), 183–188. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4609
Ortíz, F. (1981). Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. Editorial Letras Cubanas.
Rodríguez-Fernández, J.E., Núñez-García, J. & Sáez-Gambín, D. (2023). El juego deportivo tradicional en el recreo. Un recurso para promover la inclusión y la igualdad de género. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(3), 45-59. DOI. https://doi.org/10.6018.reifop.574551
Taro, J. & Soriano, M. (2023) Los juegos tradicionales como estrategia pedagógica para afianzar la identidad cultural en educación primaria. Warisata - Revista de Educación 5(15), 38-52. DOI:https://doi.org/10.61287/warisata.v5i15.9
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 RIAF. International Journal of Physical Activity
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.