Building cultural identity through traditional games in the university context.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/riaf.v3i2.1703

Keywords:

Traditional games, local cultural identity, University Extension, playful heritage, social cohesion

Abstract

This study aims to develop local cultural identity in the university context through Extension University activities based on traditional games. The research, using a mixed approach, was based on interviews with specialists, participant observation of game workshops, and analysis of historical documents. A program was designed and implemented that integrated traditional games into Extension University activities, promoting their practice and participant satisfaction. The program was based on the premise that traditional games, in addition to their physical benefits, serve as educational resources that foster knowledge of local culture and its importance for identity. The research results showed that the recreation of traditional games in the university setting significantly contributed to the construction of a stronger and more relevant cultural identity. The research highlights the importance of integrating local culture into university education through practical activities such as traditional games and emphasizes the need to develop intervention strategies that allow for the effective and sustainable implementation of these types of initiatives.

References

Ardila-Barragán, J. N. (2022). Juegos tradicionales: aportes al desarrollo sociocultural en contextos educativos rurales. Revista Digital: Actividad Física y Deporte 8(1) https://doi.org/10.31910/rdafd.v8.n1.2022.2152

Barbecho-Benalcázar, M., Uyaguari-Guamán, J., & Torres-Toukoumidis, Á,. (2020). Análisis descriptivo del juego como herramienta para aprender sobre el patrimonio cultural: estudio de caso. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(3), 33-44. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000300033

Bertrand, R. (2015). La Teoría del Desarrollo Psicosocial de Erik Erikson. Portal Psicología y Mente. https://psicologiaymente.com/desarrollo/teoria-del-desarrollo-psicosocial-erikson

Bhabha, H. K. (2007). El lugar de la cultura. Ediciones Manantial. https://books.google.com.cu/books?id=5soVBAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es

Camargo, M., Cerra, N. & Cerra, J. (2023). Fortalecimiento de la identidad cultural a través de los juegos tradicionales zenú. Educ@ción en Contexto, Vol. IX, N° 18, 37-56. https://educacionencontexto.net//journal/index.php/una/article/view/211/405

Editorial, Etecé (2023). Juegos tradicionales. Enciclopedia Concepto. https://concepto.de/juegos-tradicionales/

González, M., González, Ramón., González, O., & Batista, A. (2021). Educación y sociedad: universidad, extensión universitaria y comunidad. Revista Cubana de Educación Superior, 40(Supl.1) http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000400020&lng=es&tlng=es

Gordillo, S., González, M., & Batista, A. (2021). Promoción y rescate de tradiciones culturales locales en estudiantes educación básica de la Universidad Nacional de Loja. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), 167-176. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221836202021000100167&lng=es&tlng=es

Guerrero Salazar, M. E., Pilaquinga Cantuña, V. P., & Guerrero Salazar, C. V. (2021). La revalorización de la identidad cultural: Un análisis retrospectivo de las principales culturas del Ecuador. Revista Scientific, 6(21), 336–355. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.21.18.336-355

Hall, S. y Dugay, P. (2003) Cuestiones de Identidad Cultural. Editorial Amorrortu. https://acortar.link/XFfsRB

Kiss, Teresa (2024). Identidad cultural. Enciclopedia Concepto. https://concepto.de/identidad-cultural/#:~:text=La%20identidad%20cultural%20es%20el%20sentimiento

Martínez Araujo, C. J., Balseca Chávez, J. C., Robles Salguero, R. E., & Granizo Ortega, G. N. (2024). Juegos tradicionales en desarrollo psicomotriz de estudiantes de Unidad Educativa 24 de Mayo, ciudad de Milagro. Universidad Y Sociedad, 16(5), 183–188. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4609

Ortíz, F. (1981). Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. Editorial Letras Cubanas.

Rodríguez-Fernández, J.E., Núñez-García, J. & Sáez-Gambín, D. (2023). El juego deportivo tradicional en el recreo. Un recurso para promover la inclusión y la igualdad de género. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(3), 45-59. DOI. https://doi.org/10.6018.reifop.574551

Taro, J. & Soriano, M. (2023) Los juegos tradicionales como estrategia pedagógica para afianzar la identidad cultural en educación primaria. Warisata - Revista de Educación 5(15), 38-52. DOI:https://doi.org/10.61287/warisata.v5i15.9

Published

2025-01-03

How to Cite

Jefferson Campañá, L. A., Expósito Ricardo, J. M., & Suayero Morales, I. J. (2025). Building cultural identity through traditional games in the university context. RIAF. International Journal of Physical Activity, 3(2), 22–32. https://doi.org/10.53591/riaf.v3i2.1703

Issue

Section

ARTÍCULOS DE INVESTIGACIÓN APLICADA

Categories