A field investigation related to professional management

Authors

  • Andrea Fernanda Barrezueta Instituto Superior Universitario Almirante Illingworth

DOI:

https://doi.org/10.54591/minerva.v1i1.891

Keywords:

field research, professional, competence

Abstract

The perspective of the world of work is fundamentally expressed in the professional profile of human talent. This articulates the set of professional achievements that the technician can demonstrate in the various work situations typical of his occupational area, once he has completed the training process. In these achievements, the staff shows their competence to solve the problems of a complex, changing and uncertain work world and their ability to learn from the new situations they face. For the professional profile, it is made up of a series of tasks, behaviors, attitudes, competencies and related skills in an integrated set that aims to be configured as a “professional personality”. The professional profile is a fundamental reference at the present time, because it guides the management process by specifying the competencies that the staff must develop, it also constitutes the main source for the identification of the problematic situations that the collaborator faces in their daily actions. For the Profile. -Set of parameters (age, level of education, hobbies, etc.) that delimit the characteristics of a target group, of a set of population that has a certain behavior or of the members of a list or database.

References

Coello, José (2005). Análisis de las competencias requerida por el personal administrativo y docente de las instituciones de nivel superior. Trabajo de ascenso. Universidad de Oriente. Venezuela.

Ducci, M. (1997). El enfoque de competencia laboral en la perspectiva internacional. Formación basada en competencia laboral. Montevideo.

Forgas Jorge. Modelo para la formación profesional en la Educación Técnica y Profesional sobre la base de Competencias Profesionales en la Rama Mecánica. ÍVETA 2001 Conference. Montegobay”. Jamaica.

Fuentes González, Homero. Modelo Curricular en base de Competencias

Profesionales. INPAHU. Sta. Fé de Bogotá. Colombia. 2000.

Fuentes González, Homero. El Modelo Holístico Configuracional. Universidad de Oriente. CEES. Santiago de Cuba 1998.

Hernández R, Fernández C y Baptista P. (2003). Metodología de la Investigación. Tercera Edición. Editorial McGraw - Hill. México.

Kebinger, Nicole. El sistema de formación profesional y técnico por competencias desarrollado en Québec. Canadá 1996.

López, José. (1989). Métodos e hipótesis científicas. Editorial Trillas. México.

Méndez, C. (2003). Metodología. Tercera Edición. Editorial McGraw - Hill. Colombia.

Montolío, E. (2002). Manual práctico de escritura académica. Editorial Ariel. España.

PAREDES, Alfredo y Asociados Cia. Ltda.Elaboración de Perfiles y Modelos de

Competencias, Seminario Taller, Quito, Año 2001.

Reis, O. (1992). Calificación contra competencia. Editorial Pretende Hall.México.

Sabino, C. (1986). La perseverancia trae buena fortuna. Editorial Panapo. Venezuela.

San Epifanio, J. y Velasco, A. (1999). Jugar en equipo. Segunda Edición. Editorial Planeta Colombia S.A. Colombia.

Serna, H. (1997). Gerencia Estratégica. Sexta Edición.3R Editores. Colombia.

Published

2020-12-20

How to Cite

Barrezueta, A. F. (2020). A field investigation related to professional management. Revista Minerva, 1(1), 30–43. https://doi.org/10.54591/minerva.v1i1.891