Program of activities to encourage motivation for the profession of students who enter the agronomy career at the University of Cienfuegos
DOI:
https://doi.org/10.53591/minerva.v2i2.877Keywords:
designing, teaching, actions, modificationsAbstract
In order to design a programme of activities to encourage motivation by the profession os students entering the Agronomy career in the University of Cienfuegos, the present study was developed during the couses 15-16 to 17-18. Teaching from the university classroom should be a precess of helping the students to achive their personal maturity and promote from the free development of their profesional capabilities, so it is vital to promote form the teaching process motivation for the profession as an indesoensable element to training profesional they recieve. The initial diagnosis made to fist year group allows know the level of motivation students are entering the career. A proposed that includes actions to make changes to the preparation of the subjects of the first year, the preparation activities of the teacher to work the profesional motivation and a programme of activities is proposed to encourage motivation of the students for the course they are studying, which are incorporated into the planning course teacher. Finally, the evaluation of the course is carried out and presented and discussed the results achieved with your application.
References
Borroto, M., Santos, E. y Azcuy, A. (2015), Motivación y rendimiento académico en estudiantes de Agronomía. Educación y Sociedad. Vol. 13 No. 3. Septiembre-Diciembre de 2015
Colectivo de autores. (2006). Modelo profesional y plan de estudio del Ingeniero Agrónomo. República de Cuba. Ministerio de Educación Superior. Comisión. Nacional de la Carrera de Agronomía.
Gessa, M. (2007). Estrategia Educativa para la Motivación Profesional de los estudiantes a través de la innovación docente del profesorado. Indicadores para la elaboración de una propuesta y valoración mediante una experiencia piloto en la Facultad Agropecuaria de Montaña del Escambray. Tesis para optar por el título académico de Doctor en Ciencias pedagógicas. Universidad de Girona. Facultad de Educación y Psicología.
Haya de la Torre, R. (2004). Plan de Formación del Profesorado. La Orientación Profesional y Académica en la Formación Profesional Técnica. Programa Marco de Formación Profesional Tecnológica y Pedagógica en Perú.
Hernández, C.A., Rodríguez, N. y Vargas, A.E. (2012), Los hábitos de estudio y motivación para el aprendizaje de los alumnos en tres carreras de ingeniería. Revista de la educación superior ISSN: 0185-2760 Vol. XLI (3), No. 163 Julio - Septiembre de 2012, pp. 67-87
Mesa, J.R., Rivero, C.J., Pérez, J., Hernández, R.E. y Socarras, Y. (2017). AEP04. Estrategia de motivación por la profesión en los estudiantes que ingresan a la carrera de Agronomía en la Universidad de Cienfuegos. Memorias del Congreso Internacional de las Ciencias Agropecuarias. Agrociencias 2017. II Taller Educación Agropecuaria para el Desarrollo (AGROEDUC).
Miranda, Y. (2005). La comprensión lectora en los estudiantes de segundo año de Veterinaria y Contabilidad. Una Estrategia Metodológica. Código ISPN de la Publicación: EEEEpAlZlAVEBvMABG. Marzo, 2005.
Morales, M. (2010). Estrategia pedagógica para lograr motivación en los estudiantes de los primeros años de la carrera de agronomía. Cuadernos de Educación y Desarrollo. Revista académica semestral. Vol 2, Nº 14 (abril 2010)
Perulles, A. (2003). Orientación continúa para la carrera en la Universidad. Octubre, 2003. BibliotecasVirtuales.com
Stevani, R., Sharry, S., Galarco, S. (2012). Estrategias para promover la motivación de los estudiantes de agronomía. Memorias del IV Congreso Nacional y III Congreso Internacional de Enseñanza de las Ciencias Agropecuarias. Facultad de Ciencias Agrarias y Forestales. Universidad Nacional de La Plata.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Caridad Josefa Rivero Casanovas , José Ramón Mesa Reinaldo, Eligia de la Caridad Cuellar Valero, Richard Darian Sánchez Rivero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.