Application of technological tools to evaluate learning of general upper basic education natural science
DOI:
https://doi.org/10.53591/minerva.v5i8.8Keywords:
Assessment, Technological Tools, Learning, Natural Science, EducationAbstract
Contemporary education is in a constant process of adapting to technological advancements in order to improve the teaching and assessment methods. Technology tools, ranging from specialized software to interactive applications, offer an innovative and dynamic approach to assessing the students’ knowledge across various domains, moving away from the traditional assessment methods based on written tests. This shift allows teachers to tailor assessment methods according to the individual necessities of each student.
The intention of this current research work is to identify the most appropriate technological tools for assessing the knowledge of natural science. The research was conducted through surveys applied to 170 students at the institution, along with assessments using both technology-enhanced tools and traditional methods. The selected technological tools included Wordwall, Nearpod, Socrative and Educaplay The methodology employed was mixed, combining quantitative and qualitative approaches. The study implemented theoretical-analytical and inductive-deductive methods, as well as empirical statistical analysis, to examine the results. The goal wat to determine whether the design of the employed technological tools improved students’ performance in natural science assessments and which tool yielded the best outcomes based on assessment scores
References
Altamar, F., Arvilla, A. & Matos, C. (2021). El uso de las herramientas tecnológicas en la motivación de los alumnos hacia el aprendizaje. Tesis, Universidad de Magdalena, Facultad de Ciencias de la Educación, Santa Martha, Colombia. https://core.ac.uk/download/pdf/270124077.pdf
Berdayes Vives, A., Linares Río, M., & Díaz Cabeza, I. (2022). Caracterización del proceso de evaluación 2022 de la Superación Profesional en Idioma Inglés. 20(3), 878–891.
Bermúdez Albia, V. K., García Loor, M. E., López Fernández, R., & Rumbaut Rangel, D. (2023). Analítica del aprendizaje resultante de las herramientas digitales para el apoyo a la didáctica de la química en bachillerato. Polo Del Conocimiento: Revista Científico - Profesional, ISSN-e 2550-682X, Vol. 8, No. 12 (DICIEMBRE 2023), 2023, Págs. 443-463, 8(12), 443–463. https://doi.org/10.23857/pc.v8i12.6290
Cabrera Calle, D. G., & Ochoa Encalada, S. C. (2021). Herramientas tecnológicas y educación activa: Aprendizajes y experiencias desde una perspectiva docente. EPISTEME KOINONIA, 4(8), 265. https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1356EDUCATIVO. https://www.researchgate.net/publication/373514897
Cantú Martínez, P. C. (2023). INVESTIGACIÓN APLICADA AL AMBITO EDUCATIVO. https://www.researchgate.net/publication/373514897
Duque Romero, M. V., & Acero Quilumbaquín, E. C. (2022). Herramientas educativas como apoyo en la enseñanza. 20(4), 1099–1108.
Fernández Ayala, B., Cueva Escalante, M. A., & Lazo Ojeda, M. A. (2023). Propuesta didáctica para el desarrollo de las competencias del área de religión en estudiantes del tercer grado de secundaria de una institución educativa nacional de Huancavelica. Repositorio Institucional - UMCH. https://repositorio.umch.edu.pe/handle/20.500.14231/3626
Galán, C. A. P. (2021). Enseñanza y aprendizaje de las ciencias naturales. Un análisis del contexto de educación básica primaria. Revista Boletín Redipe, 10(10), 223–236. https://doi.org/10.36260/RBR.V10I10.1481
Insfran, M. (2022). Concepciones sobre evaluación: Una mirada hacia las concepciones sobre evaluación de docentes universitarios. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 6411–6426. https://doi.org/10.37811/CL_RCM.V6I6.3897
Ley Leyva, N. V., Enrique, E., & Freire, E. (2021). Características de la evaluación educativa en el proceso de aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 13(6),363–370.http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218- 36202021000600363&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Loor Rengifo, C. P. (2023). Wordwall como herramienta didáctica en la enseñanza de Ciencias Naturales en los estudiantes de Quinto Año de Educación Básica de la Escuela Fiscomisional Santa Marianita de Jesús, año lectivo 2022-2023. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/14735
Mariaca Garron, M. C., Zagalaz Sánchez, M. L., Campoy Aranda, T. J., González González de Mesa, C., Mariaca Garron, M. C., Zagalaz Sánchez, M. L., Campoy Aranda, T. J., & González González de Mesa, C. (2022). Revisión bibliográfica sobre el uso de las tic en la educación. Revista Internacional de Investigación En Ciencias Sociales, 18(1), 23–40. https://doi.org/10.18004/RIICS.2022.JUNIO.23
Soledispa Baque, C. J., Delgado Palacios, A. N., & Lindao Macías, M. M. (2023). Educaplay Una Plataforma Multimedia Para Crear Actividades Educativa Educaplay A Multimedia Platform To Create Educational Activities. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 3997–4028. https://doi.org/10.37811/CL_RCM.V7I5.8007
Teodoro Hernández, L. A. (2023). Taller para docentes. Socrative como herramienta de evaluación formativa en la plataforma classroom. https://repositorio.iberopuebla.mx/bitstream/handle/20.500.11777/5870/Teodoro Hernández Luis Alberto 2 .pdf?sequence=1&isAllowed=y
Verd, J. M., & Lozares, C. (2023). La mixtura metodológica como superación de viejas prácticas en la investigación social. Revista Em Pauta: Teoria Social e Realidade Contemporânea, 21(52). https://doi.org/10.12957/REP.2023.76092
Zavala Enriquez, J. M., & Vázconez Cevallos, J. M. (2023). Análisis de los titulares en la plataforma digital de Diario Extra del Ecuador, en temas vinculados con el COVID - 19, período marzo – agosto de 2020. [Riobamba: Universidad Nacional de Chimborazo.]. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/10948
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Minerva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.