Systematization of results of the Socio-educational Accompaniment Project for Children's Caregivers to Prevent Violence-2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/minerva.v4i6.542

Keywords:

family education, child abuse, child rearing, social status

Abstract

The project Socio-educational accompaniment to regular caregivers of children for the prevention of violence FCI-045-2019, of the Faculties of Philosophy, Letters and Educational Sciences and Pilot of Dentistry of the University of Guayaquil, aimed to contrast the results published by its researchers. A contrasting methodology was used by means of the analytical-synthetic method and the argumentation methodology of Toulmin et al. (1979), between publications of the last five years, by relevance, and the results published by the researchers. The study categories were: bonding parenting competencies and family socioeconomic level, parenting styles, child identity and autonomy, parenting styles in the face of child violence, violence during COVID-19 and parenting competencies-promotion of parenting styles. The results show that there is a relationship of coincidence between the theoretical conceptions systematized in the scientific literature, the publications of the researchers of the project, on the categories-variables studied, with the social consequences manifested in the Ecuadorian context and particularly, in the community-educational context of Guayaquil, which corroborate undesired states of the variables parenting styles, child violence and identity and autonomy. It is agreed to propose ways of systematic improvement to the subjects responsible for the upbringing of children.

References

Aguilar, N. (2018). Percepción de las familias y profesionales de la comuna de huara sobre los derechos de los niños, niñas y adolescentes. [Trabajo de maestría, Universidad Andrés Bello]. https://core.ac.uk/download/pdf/288911785.pdf

Bernal Ruiz, F., Rodríguez Vera, M., González Campos, J., y Torres Álvarez, A. (2018). Competencias parentales que favorecen el desarrollo de funciones ejecutivas en escolares. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 16(1), 163–176. https://doi.org/https://doi.org/10.11600/1692715x.16109

Casado, T. (2019). Factores descriptores de la intervención con familias especialmente vulnerables y sus sistemas amplios desde el trabajo social. La perspectiva del profesional. [Trabajo doctoral, Universitat de les Illes Balears, Palma de Mallorca]. https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/671414/ttcs1de1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Castillejo Olán, R., Márquez Allauca, V. y Morán Quinteros, K. (2020). Violencia intrafamiliar y psicomotricidad infantil en niños de 3 a 6 años. Revista Famadeportes, 10(19). https://docplayer.es/198118703-Ruben-castillejo-olan-1-victoria-marquez-allauca-2-katherine-jazmin-moran-quinteros-3.html

Cuervo, E. (2016). Exploración del concepto de violencia y sus implicaciones en educación. Política y Cultura, 46, 77-97. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0188-77422016000200077&script=sci_abstract

Díaz, C. Garay, F. Acosta, J. y Adúriz, A. (2019). Los modelos y la modernización científica y sus aportes a la enseñanza de la periodicidad química en la formación inicial del profesorado. Revista Didacticae, 5, 7-25. https://revistes.ub.edu/index.php/didacticae/article/download/26799/pdf

González Abad, L. (2019). Dinámica relacional familias-profesionales: Un análisis crítico del sistema de protección de la infancia en el ámbito madrileño. [Tesis de Doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/56872/

Jorge, E., y González, M. C. (2017). Estilos de crianza parental: una revisión teórica. Informes Psicológicos, 17(2), 39–66. https://doi.org/10.18566/infpsic.v17n2a02

Márquez Allauca, V., Morán Quinteros, K., Merchán Gavilánez, M., Márquez Allauca, K. y Bravo Mestre, Diana. (2022a). Las competencias parentales: Un recurso para la promoción de estilos de crianza saludable y el desarrollo integral de los niños. Editorial Grupo Compás.

Márquez Allauca, M., Mercan Gavilánez, M., Yánez Palacios, J., Pozo Camacho, M. y Allauca Márquez, K. (2022b). Estudio estadístico de la incidencia del Nivel Socioeconómico en el desarrollo de las Competencias Parentales Vinculares en la Ciudad de Guayaquil. Revista investigación operacional, 43(4), 526-532. https://rev-inv-ope.pantheonsorbonne.fr/sites/default/files/inline-files/43422-11.pdf

Martínez, M., y García, M. C. (2012). La crianza como objeto de estudio actual desde el modelo transaccional. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 10(1), 169-168. https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/592

Martínez Pacheco, A. (2016). La violencia. Conceptualización y elementos para su estudio. Política y Cultura, 46, 7-31. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-77422016000200007

Merchán Gavilánez, M. L., Márquez Allauca, V. M., Yanez Palacios, J. F., y Estrella Acencio, L. P. (2021). Estilos de crianza ante la violencia infantil. Revista Reciamuc, 5(1), 416-429. https://doi.org/10.26820/reciamuc/5.(1).ene.2021.416-429

Montandon, M. (2020). Competencias parentales en padres de niños con discapacidad neuromusculoesquelética leve a moderada. Rehabilitación Integral, 13(2), 66-73. https://www.rehabilitacionintegral.cl/index.php/RI/article/view/28

Morán Quinteros, K. J., Márquez Allauca, V. M., Yanchapaxi Sánchez, N. P., Pesántez Hurtado, N. I., y Veloz Balarezo, A. M. (2022). Violence in children and its impact on confinement by Covid-19. Research, Society and Development, 11(4), 1-10. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i4.27262

Organización Mundial de la Salud. (2020). Informe sobre la situación mundial de la prevención de la violencia contra los niños 2020: Resumen de orientación. Organización Mundial de la Salud. https://apps.who.int/iris/handle/10665/332450

Pacheco Marimon, M. y Osorno Álvarez, G. (2021). Incidencia de competencias parentales en el desarrollo de habilidades sociales en hijos únicos. Interdiciplinaria Revista de Psicología y Ciencias Afines, 38(1), 101-116. https://www.redalyc.org/journal/180/18065114007/html/

Parra, M. (2018). Las competencias parentales vinculares, un enfoque integrador para el ejercicio parental positivo. [Tesis de grado, Universidad de Alcalá, Alcalá de Henares]. https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/42606/Tesis%20Jesus%20Miguel%20Parra.pdf?sequence=1&isAllow

Patiño, M. y Sanabria, I. (2021). Desarrollo de competencias parentales durante la emergencia sanitaria por COVID-19 en Bogotá. [Trabajo de grado, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá]. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/54512

Piñero, L. y Perozo, L. (2020). Construcción teórica: sinónimo, definición operacional y sistematización de variables educativas. ORBIS Revista Científica Electrónica de Ciencias Humanas, 47(16), 16-30. http://www.revistaorbis.org/

Rodríguez, I. (2015). La teorización del objeto de estudio: una obra de arte en las tesis doctorales. Revista de Postgrado ARJÉ. FACE-UC, 9(16), 463-474. http://www.arje.bc.edu.ve

Toulmin, S., Rieke, R. y Janik, A. (1979). An introduction to reasoning. New York: Macmillan. https://www.academia.edu/6103052/Traducci%C3%B3n_de_An_Introduction_to_Reasoning_Part_I_II_de_Toulmin_Reike_y_Janik

Ubaldo, M. (2020). Competencias paternas en padres de educandos de 3 instituciones de educación inicial de la Ugel 05 distrito el Agustino. [Trabajo de Grado, Universidad Nacional federico Villareal]. http://repositorio.unfv.edu.pe/handle/20.500.13084/4187

Veloz, A. (2021). La explotación, la violencia y el abuso infantil se extremaron en la pandemia. Revista Gestión Digital. https://www.revistagestion.ec/sociedad-analisis/la-explotacion-la-violencia-y-el-abuso-infantil-se-extremaron-en-la-pandemia

Villavicencio Aguilar, C. E., Armijos Piedra, T. R., y Castro Ponce, M. C. (2020). Conductas disruptivas infantiles y estilos de crianza. Revista Iberoamericana De Psicología, 13(1), 139-150. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.13113

Yánez Palacios, J., Erazo Rosales, Z., Ramírez Ramírez, F. y Piza Castro, N. (2021). Estilos parentales y su influencia en el desarrollo de la identidad y autonomía en niños de 3 a 5 años. Propuesta taller de formación para padres y/o representantes legales. Revista Reciamuc, 5(3), 247-260. https://reciamuc.com/index.php/RECIAMUC/article/view/699

Yanchapaxi Sánchez, N., Solórzano Arellano, G., Márquez Allauca, M. y Molina Yanchapaxi, C. (2021). Estilos de crianza en el desarrollo de la identidad y autonomía en niños de 4 a 5 años. Revista Reciamuc, 5(3), 210-221. https://reciamuc.com/index.php/RECIAMUC/article/view/690

Published

2023-01-04

How to Cite

Castillejo Olán, R., Márquez Allauca, V. M., Morán Quinteros, K., & Merchán Gavilánez, M. L. (2023). Systematization of results of the Socio-educational Accompaniment Project for Children’s Caregivers to Prevent Violence-2019. Revista Minerva, 4(6), 121–141. https://doi.org/10.53591/minerva.v4i6.542

Issue

Section

Artículos