Technology and digital skills in Ecuadorian education in times of COVID 19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54591/minerva.v4i6.540

Keywords:

Education, Technology, Digital Competencies, Covid-19, Transformation

Abstract

The technological advancement that has occurred in humanity due to Covid 19 is unimaginable, people of all ages were forced to use technological devices to avoid being cut off from the rest of the world. This unexpected confinement caused the creation of a truly disruptive environment in education, making it a challenge for teachers and students to share a non-face-to-face classroom environment. The present research analyzes the importance of technology and digital pedagogical competences in times of COVID 19. An exhaustive bibliographic review was conducted considering the keywords related to the study, which has served as a reference in academic Google searches and related scientific articles. The results showed that the application of technology in teaching and learning processes strengthened digital pedagogical competencies, motivating and enriching knowledge, which is why its formal inclusion in the curriculum of ecuadorian education.

References

Ángel Rueda, C. J., Valdés Godínes, J. C., & Guzmán Flores, T. (2017). Limitations, challenges, and opportunities for teaching in virtual environments. Innovación educativa (México, DF), 17(75), 149-168.

Araya-Castillo, L., Barrientos, N., Yánez-Jara, V. M., y Acevedo, Á. (2019). Analysis of the entry mode choice from both transaction costs and resource-based theory. Revista Perspectiva Empresarial, 6(1), 7-20. https://doi.org/10.16967/23898186.228.

Briceño, M., Correa, S., Valdés, M., y Hadweh, M. (2020). Modelo de gestión educativa para programas en modalidad virtual de aprendizaje. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI (2), 286-298.

Cabero, J. (2004). Formación del Profesorado en TIC. El gran caballo de batalla, Comunicación y Pedagogía. Comunicación y Pedagogía. Tecnologías y Recursos didácticos, 195, 27-31. Recuperado de http://tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/jca11.pdf.

Canales, R. & Marqués, P. (2007). Factores de buenas prácticas educativas con apoyo de las TIC. Análisis de su presencia en tres centros educativos. Educar, 39, 115-133. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/educar/article/viewFile/76748/99171.

Castañeda, L., Salinas, J. y Adell, J. (2020). Hacia una visión contemporánea de la Tecnología Educativa. Digital Education Review, 37, 240-268 Recuperado de https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/30136.

Castaño, C., Maiz, I., Beloki, N., Bilbao, J., Quecedo, R. & Mentxaka, I. (2004). La utilización de las tics en la enseñanza primaria y secundaria obligatoria: necesidades de formación del profesorado. Recuperado de http://edutec2004. lmi.ub.es/pdf/69.pdf.

Cejas, M. F., Rueda, M. J., Cayo, L. E., y Villa, L. C. (2019). Formación por competencias: Reto de la educación superior. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXV (1), 94-101.

Chacín, A. J. P., González, A. I., & Peñaloza, D. W. (2020). Educación superior e investigación en Latinoamérica: Transición al uso de tecnologías digitales por Covid-19. Revista de Ciencias Sociales, 26(3), 98-117.

Chinkes, E., & Julien, D. (2019). Las instituciones de educación superior y su rol en la era digital. La transformación digital de la universidad: ¿transformadas o transformadoras? Ciencia y Educación, 3(1), 21-33.

Costa, P., Celis, K., Castillo, N., & Espinoza, G. (2019). Análisis de la implementación institucional de la modalidad b-learning en carreras de pregrado de tres universidades chilenas. Revista Calidad en la educación, 12(50). Obtenido de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-45652019000100216&lng=en&nrm=iso

De Toro, I. S. (2020). La flexibilidad psicológica como herramienta de adaptación a los nuevos retos laborales. Empoderamiento, innovación y compromiso como palancas para hacer frente a un entorno vuca (Doctoral disertación, Universidad Pontificia Comillas).

Fernández Enguita, M. (2009). Educar en tiempos inciertos. Educar en tiempos inciertos, 1-127.

Graham, C. R. (2011). Teoretical considerations for understanding technological pedagogical content knowledge (TPACK). Computers & Education, 57(3), 1953-1960. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.04.010

Gilles, L., Organista, J., & Aguirre, L. (2006). Evaluación de la modalidad híbrida, presencial/en línea, por estudiantes de posgrado en educación. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 6(1). Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/447/44760106.pdf

Tejada Fernández, J., & Navío Gámez, A. (2019). Valoración de la Adquisición de Competencias Profesionales en el Prácticum a través del Contrato de Aprendizaje por parte de los Alumnos: Caso del Grado de Pedagogía. RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa.

Krumsvik, R. J. (2008). Situated learning and teachers’ digital competence. Education and information technologies, 13(4), 279-290.

Jones, V. y Jo, JH (2004, diciembre). Entorno de aprendizaje ubicuo: un sistema de enseñanza adaptativo que utiliza tecnología ubicua. En más allá de la zona de confort: Actas de la 21ª Conferencia ASCILITE (Vol. 468, p. 474).

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge university press.

López, M. P., y Contreras, N. M. (2020). Las competencias docentes en la formación de posgrado del profesorado de ELE: Análisis del trabajo fin de máster. Marco ELE. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, (30), 1-21.

UNESCO (2020). Impacto del COVID en la educación. https://es.unesco.org/ covid19/educationresponse.

UNICEF (2020). COVID-19: Are children able to continue learning during school closures? Recuperado de https://data.unicef.org/resources/remote-learning-reachability-factsheet/

Paz-Marcano, A. I., Castro-Alfaro, A., y Palacios-Rozo, J. J. (2019). Competencias del emprendedor social aliado de las comunidades del entorno empresarial petrolero venezolano. Saber, Ciencia y Libertad, 14(2), 163-177. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5883.

Quezada Castro, M. del P., Castro Arellano, M. del P., Gallo Agula, C. I., Manuel, O. N. J., & Quezada Castro, G. A. (2020). Educación Virtual Como Oportunidad Para Virtual Education As An Opportunity For Environmental Literacy In Peruvian Univeritary. Universidad Ciencia y Tecnología, 24(24), 44–49.

Quijano-Escate, R., Rebatta-Acuña, A., Garayar-Peceros, H., Gutierrez-Flores, K. E., & Bendezu-Quispe, G. (2020). Aprendizaje en tiempos de aislamiento social: cursos masivos abiertos en línea sobre la COVID-19. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 37, 375-377.

Published

2023-01-04

How to Cite

Lagos Reinoso , G. G., Benavides Sellán , L. E., & Alonzo Ganchozo , J. M. (2023). Technology and digital skills in Ecuadorian education in times of COVID 19. Revista Minerva, 4(6), 93–106. https://doi.org/10.54591/minerva.v4i6.540

Issue

Section

Artículos