A review of technological platforms for the development of mathematical competences available to students of the AITEC higher technological institute

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54591/minerva.v4i6.536

Keywords:

Technological resources, mathematical skills, higher education

Abstract

Being current education a paradigm for future generations, technology can be mentioned as an advance to science both in teaching and learning at all educational levels, mainly in higher education where processes are even more complex in these virtual environments. The objective of this article is the bibliographic study of the different technological resources for the development of mathematical competences in the students of the Admiral Illingworth Higher Technological Institute, for a lasting learning and also for the teacher a successful teaching. The methodology used in this article, both bibliographic and the direct observation technique carried out by the authors, leads to the conclusion about higher education and the importance of promoting these methods through the use of technological tools that transfer to perpetual learning.

References

0, E. (2023). Aplicaciones matemáticas para desarrollar el pensamiento lógico. Edita Tecno Media Comunicación SL: https://www.educaciontrespuntocero.com/recursos/aplicaciones-gratuitas-pensamiento-logico/

Arevalo Duarte, M. A., García García, M. A., & Hernadez Suarez, C. A. (2019). Competencias TIC de los docentes de matemáticas en el marco del modelo TPACK: Valoración desde la perspectiva de los estudiantes. Civilizar, 19(36), 115-132. https://doi.org/https://doi.org/10.22518/usergioa/jour/ccsh/2019.1/a07

Gomez Luna, E., Fernando Navas, D., & Aponte Mayor, G. (2014). Metodología de revisión de literatura para la gestión científica y de la información, a través de su estructuración y sistematización. Dyna, 81(184), 158-163. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15446/dyna.v81n184.37066

Madrid, U. C. (2014). Proyecto de Innovación software libre para ciencias e ingenierías. https://www.ucm.es/pimcd2014-free-software/scilab

Nuñez Cheng, J. (2021). Tecnologías de la Información y Comunicación en el Desarrollo de las Competencias Matemáticas en la Educación Virtual Universitaria. Ciencia Latina, 5(3), 2908. https://doi.org/https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i3.497

Pérez Gómez, Á. (2007). La naturaleza de las competencias básicas y sus aplicaciones pedagógicas (Vol. 1). Cantabria: Consejería de Educación de Cantabria. https://www.educantabria.es/documents/39930/291491/Cuadernos_Educacion_1.pdf/2bc6ce09-3c3a-fa9d-cc76-a67efc050b52?t=1635344698129

Rubio Ortega, A. M. (2009). Importancia las nuevas tecnologías en la Educación. Innovaciópn y experiencias educativas(1988-6047).

Rubio, A. (2009). Tendencias y retos de las nuevas tecnologías en la Educación. Córdoba, Córdoba, España: Síntesis.

Published

2023-01-04

How to Cite

Chéquer Bajaña, D., & Castillo Cedillo, Z. (2023). A review of technological platforms for the development of mathematical competences available to students of the AITEC higher technological institute. Revista Minerva, 4(6), 74–83. https://doi.org/10.54591/minerva.v4i6.536

Issue

Section

Artículos