The competences of the creative teacher for the development of problem solving skills in the area of mathematics in District 13D03 Jipijapa-Puerto López

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54591/minerva.v4i6.448

Keywords:

Creativity, teaching skills, teaching-learning process

Abstract

The teacher's competencies allow the development of students' skills to respond appropriately to the activities proposed by their teacher in the classroom. The objective of this work is to determine the competences of the creative teacher for the development of problem-solving skills in the area of mathematics in District 13D03Jipijapa - Puerto-López. The research was developed under a qualitative-quantitative approach, it is exploratory, descriptive and bibliographic, in addition the theoretical methods of analysis, synthesis, induction and deduction were used. The study was carried out in elementary school, through observation and a question sheet, a survey was also applied to teachers with a structured question form that was sent via Google Form. The results show that students have low knowledge about mathematical problem solving strategies, since teachers do not apply innovation in the classroom that allows them to achieve effective results through learning motivation. It is concluded that creativity is associated in the educational field itself that provides the tools for the development of abilities and skills in the teaching-learning process for resolution of the proposed activities in the classroom.

References

Álvarez, G., Difabio, H., & Morán, L. (2023). Perspectiva de estudiantes de posgrado sobre la enseñanza dialógica virtual de la escritura. Apertura, 15(1), 6-21. https://doi.org/http://udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/viewFile/2263/1485

Andrade, A. (2020). El juego y su importancia cultural en el aprendizaje de los niños en educación inicial. Journal of science and research, 5(2), 132-149. https://doi.org/https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7398049

Berrocal, R., & Gómez, O. (2002). Razonamiento lógico - matemático en las escuelas. Revista electrónica educare, 2(1), 129-132. https://doi.org/https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/962

Briones, G., & Benavides, J. (2021). Estrategias neurodidácticas en el proceso enseñanza - aprendizaje de educación básica. Rehuso, 6(1), 72-81. https://doi.org/https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/download/3997/3636

Calle, R., & Villamar, J. (2022). Los aportes de la neuroeducación en el proceso de la enseñanza - aprendizaje de las matemáticas en el sexto EGB de la Unidad Educativa Rafael Aguilar Pesántez. Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/23403/1/UPS-CT010069.pdf

Castillo, N. G. (2020). Aprendizaje por Descubrimiento: Método Alternativo en la Enseñanza de la Física . Scientia et Technica, 20(1), 569-575. https://doi.org/https://revistas.utp.edu.co/index.php/revistaciencia/article/view/24221

Chávez, C., & Rojas, O. (2020). Algunas consideraciones sobre el pensamiento divergente y la creatividad a partir de la resolución de un problema geométrico con múltiples vías de solución. Números, 107(1), 91-108. https://doi.org/http://funes.uniandes.edu.co/23595/1/Ch%C3%A1vez2021Algunas.pdf

Coto, M. (2022). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en Matemática Superior. Scipedia, 1(1), 1-7. https://doi.org/https://www.scipedia.com/public/Coto_2021a#

Espinoza, E., & Ricaldi, M. (2019). Desarrollo de habilidades intelectuales en docentes de educación básica de Machala, Ecuador. Scielo, 28(55), 59-79. https://doi.org/http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1019-94032019000200003&script=sci_arttext&tlng=pt

Franco, J. (2021). Propuetsa didáctica que apunta al desarrollo de habilidades y destrezas matemáticas en los estudiantes de cuarto y quinto de la Institución Educativa Procesa Delgado sede El Cerro y La Inmaculada. Rionegro, Antioquia, Colombia: Universidad Católica de Oriente, Facultad de Educación. https://repositorio.uco.edu.co/bitstream/handle/20.500.13064/1094/Propuesta%20educativa.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Ibáñez, R., & Orozco, M. (2019). Evaluación Matemática desde el enfoque del Pensamiento Divergente. Universidad Nacional de Educación. http://201.159.222.12/bitstream/56000/1092/1/Evaluaci%C3%B3n%20Matem%C3%A1tica%20desde%20el%20enfoque%20del%20Pensamiento%20Divergente.pdf

López, C. (2022). Principales Dificultades de Aprendizaje de las Matemáticas en Educación Básica Primaria, Consecuencias y Posibles Tratamientos. Pasto: Universidad Nacional Abierta y a Distancia - UNAD. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/48658/hdortegag.pdf?sequence=1

Macías, M. (2021). La ludificación como estrategia de aprendizaje en el área de matemática para cuarto año de Educación General Básica. Guayaquil: Universidad Católica Santiago de Guayaquil. http://201.159.223.180/bitstream/3317/15974/1/T-UCSG-PRE-FIL-EP-165.pdf

Molina, M. (2020). El aprendizaje por descubrimiento: un cambio metodológico por aprender didáctica de la historia. Innovación educativa, 1(30), 169-183. https://doi.org/https://doi.org/10.15304/ie.30.6861

Mollo, M., & Deroncele, Á. (2022). Modelo de retroalimentación formativa integrada. Scielo, 14(1). https://doi.org/http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000100391

Naranjo, L., & Merchán, X. (2022). Incidencia de la gamificación en el aprendizaje de las operaciones combinadas en los estudiantes de sexto año de la Escuela de Educación General Básica Gaspar Sangurima. Revista de l aUniversodad Salesiana del Ecuador, 6. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/21789/1/UPS-CT009550.pdf

Padilla, V. (2022). Influencia del uso de las TICS para mejorar el aprendizaje de las destrezas de las relaciones lógico-matemáticas en niños de 3 a 5 años de edad durante. Ibarra: Universidad Técnica del Norte. http://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/12096/2/PG%201057%20TRABAJO%20GRADO.pdf

Pérez, E. (2022). Competencias para la Práctica docente de la Didáctica Especial en Matemática y Física: escenario formativo. Polo del conocimiento, 7(69), 1521. https://doi.org/https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8482985.pdf

Pumayalla, S. (2018). Estrategias metodológicas para el desarrollo del pensamiento crítico y creativo en el área de matemática de los alumnos del cuarto grado de secundaria de la Institución Educativa "San Miguel" Piura 2013. Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. http://repositorio.unprg.edu.pe:8080/bitstream/handle/20.500.12893/6834/Pumayalla_Diaz_Santos_Toribio....pdf?sequence=3&isAllowed=y

Rodríguez, S., Calzadilla, Y., & Osorio, A. (2021). La enseñanza de la lectoescritura a niños con discapacidad intelectual leve. Luz, 91(2), 113-125. https://doi.org/https://repositorio.uho.edu.cu/xmlui/bitstream/handle/uho/8802/sonia.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Trincado, M. (2020). Las olimpiadas matemáticas como recurso para alumnos con altas capacidades intelectuales. Universidad Pública de Navarra. https://academica-e.unavarra.es/bitstream/handle/2454/37994/Trincado.115557-TFG.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2023-01-04

How to Cite

Chinga Medina, M. A. (2023). The competences of the creative teacher for the development of problem solving skills in the area of mathematics in District 13D03 Jipijapa-Puerto López. Revista Minerva, 4(6), 20–43. https://doi.org/10.54591/minerva.v4i6.448

Issue

Section

Artículos