Social skills and infant self-regulation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/minerva.v4i7.335

Keywords:

Development, emotional development, infant, social skill, self-regulation

Abstract

The emotional aspect is one of the areas in the human being that is crucial in the first stages of development, making use of effective tools is necessary for the formation of your personality. Therefore, a healthy emotional state is extremely important in early childhood, since it will be what gives the infant the ability to function efficiently in different environments, having the possibility to identify and regulate emotions in themselves and in others. From the perspective of several researchers, they have discovered that early childhood emotional development has the same relevance as other areas of development; this work is a theoretical, quantitative bibliographic review from the perspective of review works. As a conclusion of the analysis, it is found that social support is of utmost importance that allows for a healthy starting point from the intrinsic and extrinsic aspect throughout their lives. It has also been considered that children who are able to understand their own emotions have a greater facility to demonstrate them and be sensitive to the feelings of other people, creating strong communities.

References

Cabanzo y Gonzales. (2020). La educación emocional en niños del nivel preescolar: una revisión sistematica. Eco Humanismo, 5-21.

Cabanzo, T. G. (s.f.).

Calle Seras, D. (2018). El juego simbólico y su incidencia en el desarrollo del infante de 4 a 5 años. En D. Calle Seras. https://doi.org/https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/12812/Calle_SDJ.pdf?seq

De Grandis, M., Gago, L., Clerici, G., & Elgier, A. (2019). El desarrollo de la autorregulación en la infancia temprana y sus factores moduladores. Investigaciones en Psicología. https://doi.org/https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/131050

De la Cueva y Montero. (2018). El papel de las competencias Emocionales en la Educacion Infantil. Revista Interuniversitaria de Formacion del Profesorado, 31-46.

Escorcia, C., & Díaz Martínez, P. (2020). La Competencia Emocional en Atención Temprana: Perspectivas de los padres y de los profesionales. Revista Educação,, 43(1), 1-16. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2020.1.35475

Escorsia y Diaz, 2., & Hartley. (25 de Mayo de 2020). Revista Educação. Revista Educação,: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35475

González. (2020). LA VERBALIZACIÓN DE LAS EMOCIONES EN EDUCACIÓN INFANTIL. EVALUACIÓN DE UN PROGRAMA DE CONCIENCIA EMOCIONAL. DADUN, 38, 279-302.

González-Pienda, J., González, S., Roces, C., & Álvarez, L. (2013). In Cuadernos de la Cátedra de Seguridad S . Unirioja.

Guzmán Huayamave, K., Bastidas Benavides, B., & Mendoza Sangacha, M. (2019). Estudio del rol de los padres en la vida. Revista Apuntes Universitarios, 9(2), 61-72. https://doi.org/10.17162/au.v9i2.360

Guzmán, A. B. (2019). Estudio del rol de los padres de familia en la vida emocional de los hijos. Apuntes Universitarios, 61-72.

Hernandez, J. (21 de agosto de 2017). Universidad San Sebastian . Vocación por la excelencia: https://www.uss.cl/noticias/rol-de-los-padres-en-la-educacion-de-sus-hijos/#:~:text=Que%20los%20padres%20se%20incorporen,posibilidad%20de%20educar

Jose A, Mari Mut. (01 de Julio de 2013). Ediciones Digitales. Ediciones Digitales: https://archive.org/details/ManualDeRedaccionCientifica

Lacunza, A. (2009). Las habilidades sociales como recursos para el desarrollo de fortalezas en la infancia. Universidad de Palermo, 10(1), 231-248. https://doi.org/ http://hdl.handle.net/10226/586

lcoser-Grijalva, M. R.-G. (2019). La educacion emocional y su incidencia en el aprendizaje de la convivencia en inicial. Dialnet, 3-21.

Lever, M. L. (2021). Inteligencia emocional para la solución de conflictos. Larisa osuna lever. https://doi.org/https://www.larisaosunalever.com/post/inteligenciaemocional

Marco Arenas, M., Sánchez López, M. C., & García Sánchez, F. A. (2018). Inteligencia emocional y prácticas. Revista Ediciones Universidad de Salamanca, 49(2), 7-25. http://dx.doi.org/10.14201/scero2018492725

Maria Lozano. (10 de septiembre de 2023). Ediciones .

Maury Onofre, M., & Quicaño Sáenz, P. (2021). Rol de padres de familia y rendimiento escolar de los estudiantes del segundo grado de Educación Primaria de la Institución Educativa . Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú, 1-32.

Meza, K. L., Salazar, L., & Berrío, C. A. (2018). Relación entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. Psicogente, 21(39), 102-115. https://doi.org/https://www.redalyc.org/journal/4975/497555219009/html/

Muchiut, A., Ayelén Dri, C., Vaccaro, P., & Pietto, M. (2019). Emocionalidad, conducta, habilidades sociales, y funciones ejecutivas en niños de nivel inicial. Revista Iberoamerica de Psicologia, 12(2), 13-23. https://doi.org/https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.12202

Mújica Johnson, F. N. (2018). Educar y suscitar emociones en la educación : análisis crítico de su contribución al desarrollo moral. Revista de la Facultad de Educación de Albace, 33(2), 1-13. https://hdl.handle.net/11162/214207

Penalva López, A. (2018). La convivencia escolar. Un reto del siglo XXI. Revista Electrónica de Investigación y Docencia(REID), 20, 1-18. https://doi.org/ https://doi.org/10.17561/reid.n20.3

Pineda González, I. A. (2021). Desarrollo emocional de niños preescolares de centros públicos durante el Covid-19, desde la percepción de los padres. [Tesis de maestria]. Universidad del Azuay, Cuenca, Ecuador. https://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/11606/1/17136.pdf

Regader, B. (13 de Julio de 2023). Psicología y Mente. https://psicologiaymente.com/inteligencia/inteligencia-emocional

Rojas, Salina, Avila y Martinez . (2012). Universidad de la Rioja. file:///C:/Users/USER/Downloads/Dialnet-ImportanciaDePublicarArticulosCientificosDesdeLasP-5329319.pdf

Virginia Guichot, R., & De la Torre Sierra, A. M. (6 de febrero de 2018). Emociones y Creatividad: una propuesta educativa para trabajar la resolución de conflictos en educación infantil. Revista Cuestiones Pedagógicas, 23(1), 39-52. https://institucional.us.es/revistas/cuestiones/27/Art_03.pdf

Published

2023-07-05

How to Cite

Irrazabal Bohorquez , A. T., Ruiz Ramírez , A., & Avilés Salazar , J. (2023). Social skills and infant self-regulation. Revista Minerva, 4(7), 50–62. https://doi.org/10.53591/minerva.v4i7.335