MULTIMEDIA RESOURCES FOR THE DEVELOPMENT OF THE LOGICAL THINKING IN BASIC EDUCATION STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.54591/minerva.v5i8.32Keywords:
interactivity, reasoning, digital resources and technologiesAbstract
In this article, we will explore how multimedia resources can contribute to strengthening logical thinking in elementary school students, as well as some recommendations for their effective implementation. The general objective pursued is to evaluate the impact of multimedia resources on the development of logical thinking in basic students of the Francisco Huerta Rendón Educational Unit. To comply with this, theoretical methods were applied (historical-logical, analysis-synthesis, inductive -deductive, systemic) and empirical techniques with observation, document study, survey and interview, which were applied to the corresponding sample of 12 teachers, 2 authorities and 322 students from the educational establishment; showing the variety of benefits offered by the application of multimedia resources that can enhance the logical thinking of basic students. First, the combination of images, sounds and text can help students understand abstract concepts in a more concrete and visual way, making it easier to assimilate complex information. In addition, the interactivity of many multimedia resources allows students to explore and experiment with logical concepts in a practical way, which promotes more meaningful learning.
References
Abad, G. L. (2019). Recursos educativos digitales en el desarrollo del pensamiento lógico matemático. (Bachelor's thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación), Guayaquil.
Agila Agila, M. G. (2020). Plataforma Virtual con actividades interactivas en matemáticas para mejorar el razonamiento lógico en el nivel medio. Master's thesis, Quito, Ecuador: Universidad Tecnológica Israel), Quito.
Almenara, J. C. (2000). La aplicación de las TIC:¿ esnobismo o necesidad educativa? Red digital: Revista de Tecnologías de la Información y Comunicación Educativas, (1), 2.
Altamirano, D. F., Manzano, J. A., Hidalgo, E. B., & Bassantes, D. X. (2019). Software educativo como herramienta didáctica para estudiantes de Bachillerato. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 4(12), 22-39.
Alvarez Araque, W. O. (2018). Formación docente en TIC para reducir la brecha digital cognitiva entre instituciones educativas del contexto rural y urbano en el municipio de Duitama–Boyacá. Duitama.
Álvarez, L. S., Jaramillo, N. D., Miguitama, P. G., León, C. O., Vivanco, J. C., & Mora, E. D. (2020). Incremento de la motivación a partir de la creación de recursos multimedia en un curso de la Ciencia del Suelo. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 17(33), 71-83.
Baldoví, M. I., Waliño-Guerrero, M. J., y Alonso, Á. S. (2018). La “uberización” de los centros escolares: reorganización del trabajo pedagógico mediante las plataformas digitales de contenidos. Educatio siglo XXI, 36(2 Jul-Oct), 187-208.
Boada, A., y Rómulo, M. (2019). Importancia de la participación activa de estudiantes virtuales a través de los foros debates en plataformas digitales. En ÁM Valderrama, et al.(Comité organizador), Memorias VI Simposio Nacional de Formación con Calidad y Pertinencia, (pp. 411-427).
Cañizález, P. C., y Beltrán, J. K. (2017). Tecnología educativa y su papel en el logro de los fines de la educación. Educere, 21(68), 31-40.
Cortés Barón, J. M. (2021). Diseño e implementación de recursos multimedia como estrategia de apoyo académico desde el área de informática en la Institución Educativa José María Córdoba. Montería.
Díaz-García, I., Cerveró, G. A., Suárez-Rodríguez, J., & Alonso, N. O. (2020). La relación entre las competencias TIC, el uso de las TIC y los enfoques de aprendizaje en alumnado universitario de educación. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 549-566.
Feridouni, A. (2019). Nuevos espacios de aprendizaje. Incorporación adecuada de las TIC para tender puentes entre el museo y la escuela. (Doctoral dissertation, Universidad Autónoma de Madrid), Madrid.
Hidalgo, M. I. (2018). Estrategias metodológicas para el desarrollo del pensamiento lógico-matemático. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 9(1), 125-132.
INNOVACIÓN, G. C. (2020). ¿ Por qué CoMenio? Gestión curricular e innovación en didácticas específicas, 119.
Lara, L. R. (2004). La integración de los recursos multimedia en la educación. Red de Integración Especial. In Primer Congreso Virtual “Integración sin Barreras en el siglo XXI”.
Marín, S. Q., Cádiz, M. M., y Pabón, N. D. (2020). Retos de la educación superior: aprovechando las plataformas digitales. CIVINEDU 2020, 498.
Martínez-López, L. G., y Gualdrón-Pinto, E. (2018). Fortalecimiento del pensamiento variacional a través de una intervención mediada con TIC en estudiantes de grado noveno. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9(1), 91-102.
Naranjo-Vaca, G. E., de la Caridad Sánchez-Ramírez, L., y de la Concepción Pérez-Martínez, L. (2018). El pensamiento lógico matemático en la formación de profesores de Educación Básica en la Universidad de Machala Ecuador. Maestro y Sociedad, 189-203.
Núñez Juna, C. A., & Guzmán Banchón, O. A. (2018). Determinar la influencia del uso de los recursos digitales multimedia en el desarrollo de la inteligencia lingüística. (Bachelor's thesis, Universidad de Guayaquil, Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación)., Guayaquil.
Ordoñez Valencia, E. V., Mero Alcivar, E. D., Murillo Montoya, R. H., & San Lucas Vasquez, N. P. (2018). Incidencia del desarrollo de las habilidades del pensamiento lógico en la resolución de problemas en las ciencas exactas. Grupo Compas.
Pabón Manzo, G. A., & De La Torre Bobadilla, C. A. (2018). Recursos multimedia para estimular la inteligencia Lógica matemática para los estudiantes de Primer año de bachillerato. (Bachelor's thesis, Universidad de Guayaquil, Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación), Guayquil.
Rizzo Reyes, A. L. (2019). Recursos multimedia para el desarrollo del aprendizaje. (Bachelor's thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación), Guayaquil.
Rojas, S. Z., Sánchez, V. C., Terán, M. S., y Benítez, M. D. (2021). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de educación inicial. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 826-842.
Rubiales Toro, A. M. (2017). Incorporación de las TIC a los sistemas educativos. Implicaciones más destacadas para Andalucía. Universidad de Sevilla, Sevilla .
Valdivia Colque, M. E. (2020). El uso de la plataforma virtual en las competencias digitales de los servidores públicos de la DRE Lima Metropolitana 2019. Universidad César Vallejo, Lima.
Vélez, J. J., Vizcaíno, C. F., Álvarez, J. C., y Zurita, I. N. (2020). Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia didáctica para el desarrollo del razonamiento lógico matemático. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 753-772.
Viteri Pinta, J. A. (2016). Los recursos multimedia y su relación con la metodología de enseñanza de la pianica en los niños de cuarto año de educación básica del liceo policial Galo Miño. (Master's thesis, Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias humanas y de la Educación. Maestría en Tecnología de la Información y Multimedia Educativa), Ambato.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Minerva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.