Proposal for teaching tasks to encourage environmental education in the teaching process - learning chemistry in higher secondary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/minerva.v4i7.305

Keywords:

Environmental education, Chemistry teaching-learning process, teaching tasks, participatory and community nature

Abstract

This article outlines the results of the research carried out as part of the training process in undergraduate studies and responds to the need to achieve the comprehensive training of young generations. It addresses the main insufficiencies detected, due to the application of methods and instruments in the environmental education of students in the municipality of Lajas in the province of Cienfuegos, Cuba. From the above, results are reflected such as that 30% of the students denote in their modes of action poor mastery of the main environmental problems of the community and the school environment, in the classes there is little connection between the contents they receive in the classroom. Chemistry subject and daily activity and little participation in activities dedicated to environmental protection. For this purpose, teaching activities were designed and applied to promote environmental education with a participatory and community nature, from the Chemistry classes, at the IPU Frank País García. The results are concrete, in that 95.4% of the students present a better command of environmental problems and suggest ways of solution as an active subject of society. 100% participate in school and extracurricular activities aimed at the conservation and protection of the environment. 63% of them feel motivated by the subject of Chemistry when the content is linked to essential aspects of environmental education, which is reflected in the increase in student participation in contests.

References

Álvarez de Zayas, C. (1996). La escuela en la vida. Pueblo y Educación.

Addine Fernández, F. (2004). Didáctica Teoría y práctica. Pueblo y Educación.

Addine Fernández, F. (2007). Didáctica Teoría y práctica. Pueblo y Educación.

Abreus González, P. (2010). Propuesta de tareas docentes para potenciar la educación ambiental en el área de Ciencias Naturales en el nivel preuniversitario. (Tesis de Maestría). Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”.

Bauta Escobar. (2005). La Educación Ambiental en la provincia de Cienfuegos: un sitio Web para el noveno grado de la ESBU “Adolfo Ortiz Fonte”. (Trabajo de Diploma). Instituto Superior Pedagógico “Conrado Benítez García”.

Brown Roque, R.S. (2014). Tareas docentes para el tratamiento de la Educación Ambiental, desde la Química, en décimo grado. (Tesis de Maestría).Universidad “Ignacio Agramonte Loynaz”.

HEDESA, Y. (2013). Didáctica de la Química. Pueblo y Educación.

LEONTIEV, A. N. (1981). Actividad, Conciencia, y Personalidad. Pueblo y Educación.

Labrador Vento, A.M. (2016). Programa de la Educación Ambiental comunitaria dese la animación sociocultural para la carrera de Estudios Socioculturales de la Universidad de Pinar del Río. (Tesis de Maestría). Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”.

Leithe, W. (1982). La Química y la protección del Medio Ambiente. España: Colmena.

Moreno Navas, F. M. (2008). Origen, concepto y evolución de la educación ambiental. ISSN 1988-6047.

Ministerio de Educación. (2022). Química: décimo grado: Programa. Pueblo y Educación.

Ministerio de Educación Superior. (2018). TAREA VIDA: por y desde CUBA, preservando la HUMANIDAD. La Habana, Cuba.

Ministerio de Ciencia Tecnología y Medioambiente (2010). Estrategia Ambiental Nacional 2021-2025. La Habana, Cuba.

Ministerio de Ciencia Tecnología y Medioambiente (2010). Estrategia Ambiental Territorial 2021-2025. Cienfuegos, Cuba.

Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. (A/70/L.1).

NeyraAlmira, A. (2009). Actividades docentes para favorecer la Educación Ambiental en los estudiantes de 8vo grado. (Tesis de Maestría). Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”.

Orientaciones Metodológicas: Décimo grado. (2022). Pueblo y Educación.

Principales tendencias y modelos de la educación ambiental en el sistema escolar. ---- p. 13- 74. Revista Iberoamericana de Educación, 1996. Recuperado de: http://www.rieoei.org/oeivirt/rie11a01.htm

Portal, Y. (2014). “La Educación Ambiental: un elemento indispensable en la formación de nuestros estudiantes. (Tesis de Maestría). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Félix Varela Morales.

Pérez de Villa Amil, Y. (2004). “JUAdEA:2 Software para la educación ambiental de los estudiantes de Secundaria Básica”. (Tesis de maestría). Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”.

VALDÉS VALDÉS, O. (1996). Cómo desarrollar la Educación Ambiental de tus alumnos. La Habana: Pueblo y Educación.

VIGOTSKI, L.S. (1994). Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado. España: Morata

Published

2023-07-05

How to Cite

de Villa Amil Sellés, Y. P., Puerta Díaz, L., & Rosa del Campo, C. M. (2023). Proposal for teaching tasks to encourage environmental education in the teaching process - learning chemistry in higher secondary education. Revista Minerva, 4(7), 23–36. https://doi.org/10.53591/minerva.v4i7.305