Characterization of skills in the curricular mesh of the industrial engineer: a methodological experience
DOI:
https://doi.org/10.54591/minerva.v5i8.30Keywords:
systemic structure, skills, professional habits, industrial engineering, curricular frameworkAbstract
The writing of this article aims to diagnose the skills that the industrial engineering career curricula contain, specifically, in the subjects of “Quality Control” and “Quality Management”. The fact of not considering pedagogical, psychological and didactic sciences as sufficiently relevant sciences in the training of professionals for the engineering context, unquestionably hinders the theoretical and methodological improvement of teachers who direct learning. The objective of this research focuses on the assessment of skills as a systemic phenomenon that must prevail in the professional praxis of the educator of the house of higher education. Hence, the system approach, the historical-logical method and the analytical-synthetic method were used as methods for processing the collected information, which took place through the analysis of documents such as the course's curricular framework and its student profile. professional. One of the main results obtained supports the idea of the lack of systematization of the skills declared in the programs of the subjects studied, in the different semesters, due to the absence of a theoretical and methodological conception that outlines the improvement of these objects of study. psychics, present in any university curriculum; in this case, in the Industrial Engineer's curriculum.
References
Bermúdez Sarguera, R. y M. Rodríguez Rebustillo (2022). “Teoría y metodología del aprendizaje”. (3ª edición). Guayaquil: Ediciones Grupo Compás’2022. 206 págs.
____ (2018): “Psicología del pensamiento científico”. Serie: Ciencias de la educación. (3ª edición; aumentada y corregida). Cienfuegos: Universo Sur.
____ (2017). “Diagnóstico psicológico para la educación”. (2ª edición). Guayaquil: Editorial Universitaria. Universidad de Guayaquil.
____ (2016). "Lo empírico y lo teórico: ¿una clasificación válida cuando se trata de métodos de investigación científica?". Revista de la Universidad de Guayaquil. Vol. 123, No.2. ISSN: 1019-6161. Julio – diciembre/2016. Pp.: 68-83.
____ (2008). “Habilidades profesionales ¡no! Hábitos profesionales ¡sí!”. Revista Cubana de Educación Superior, Vol. XXIV, No.2. Pp.88-108.
Bermúdez Sarguera, R., Estrella Acencio, L.P., Huerta Cruz, A.C. y R. Garcés Silva. (2019). “Propuesta de estrategia curricular para el mejoramiento de la formación metodológica del educador del nivel inicial”. (Evaluado por pares académicos). Revista SINERGIAS EDUCATIVAS. Vol.5, No.1/Enero. ISSN: 2661-6661.
Bruner, J. S. (1972): “Hacia una teoría de la instrucción”. La Habana: Edición Revolucionaria.
De Sánchez, M. (1992). “Desarrollo de habilidades del pensamiento: procesos directivos, ejecutivos y de adquisición de conocimientos”. México: Trillas.
(s/a; s/f): “Métodos activos en la Educación Técnica y Profesional”. La Habana: ETP.
Goleman, D. (1996). “La inteligencia emocional. Por qué es más importante que el cociente intelectual”. Buenos Aires: Javier Bergara editor S.A.
Gonzales Restrepo, T. (2000). “Evaluación y gestión de la calidad educativa. Un enfoque metodológico”. Málaga: Aljibe. 294 págs.
Krick Edward, V. (1992). “Ingeniería de métodos”.
Mejía Correa, J.J.A. (2000). “Propuesta metodológica de las habilidades profesionales del ingeniero industrial, a través de las materias “Control de calidad” y “Administración de la calidad”. Tesis Doctoral. Universidad de ciencias pedagógicas de La Habana “E.J.Varona”.
Urquijo Lago, A. (2004). “Pensamiento crítico y aprendizaje colaborativo”. México: Jit Press, S.A de C.V.
Petrovsky, A.V. (1972). “Psicología general”. Moscú: Progreso.
Salazar Sutil, D. R. (1997). “Distinciones y Comunicaciones”. En Revista de Epistemología de Ciencias Sociales. Current edition, No.72. Cinta de Moebio. Chile: Universidad de Chile.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Minerva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.