Interactive virtual platform to strengthen learning in the area of ​​mathematics in the Muisne educational unit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/minerva.v5i8.27

Keywords:

Virtual platform, Interactivity-Learning, Mathematics

Abstract

This scientific article presents the results of an investigation that evaluated the impact that the implementation of an interactive virtual platform to strengthen learning in the field of mathematics would have at the Unidad Educativa Fiscal Muisne. The research was conducted through surveys carried out with 145 eighth-grade students and 49 teachers from the institution. The hypothesis posited that the implementation of said platform would have a positive impact on students' academic performance, as well as on their motivation and participation in mathematics classes. The results obtained show a high degree of acceptance and willingness on the part of students to use the virtual platform, as well as significant support from teachers regarding its potential didactic contribution. Additionally, both students and teachers recognized the potential benefits of the platform for improving academic performance in mathematics, as well as the importance of having adequate training and technical support for its effective use. In this article, the reader will find a detailed analysis of the collected data, as well as conclusions based on said results. The importance of considering the use of educational technology as a complementary tool to strengthen student learning and improve the quality of teaching in educational institutions is emphasized.

References

Avalos Monterrey, E. R., Vásquez León, S. M., & Pereyra Romero, F. d. (2020). La plataforma Schoology en el aprendizaje de la matemática en estudiantes secundarios. Dialnet, V(3), 90-98. https://doi.org/10:125489/561269798595FEFED

Ayala Rodriguez, G. (19 de Enero de 2020). Repositorio Digital Universidad Cesa Vallejo. Repositorio Digital Universidad Cesa Vallejo: https://hdl.handle.net/20.500.12692/42700

Ayuso-del Puerto, D., & Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED, XXV(2), 347-358. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332

Bonilla Castañeda, C. L., Hortúa Benavides, N. I., & Figueroa Sacanamboy, M. (30 de Septiembre de 2021). Repositorio unicartagena. Repositorio unicartagena: https://hdl.handle.net/11227/14833

Borbón Rodríguez, D. A., Borbón Rodríguez, L. F., & Laverde Pinzón, J. (2020). Análisis crítico de los NeuroDerechos Humanos al libre albedrío y al acceso equitativo a tecnologías de mejora. Ius et scientia, XVI(2), 135-161. https://doi.org/10.12795/IETSCIENTIA.2020.i02.10

Borbón Rodríguez, D. A., Borbón Rodríguez, L. F., & Laverde Pinzón, J. (2020). Análisis crítico de los NeuroDerechos Humanos al libre albedrío y al acceso equitativo a tecnologías de mejora. Ius et scientia, VI(2), 135-161. https://doi.org/10.12795/IETSCIENTIA.2020.i02.10

Bunge, M. (1973). La investigacion cientifica Barcelona.

Cabanillas Garcia, J. L., Veríssimo Catarreira, S. M., & Luengo González, R. (2020). Differences between students and teachers in the assessment of the use of the Pae-Ipp platform for teaching and learning mathematics. Ludomedia, II(1), 378-389. https://doi.org/10.36367/ntqr.2.2020.378-389

Carvajal Peraza, L. J., Covarrubias Santillán, J. M., González Zúñiga, J. d., & Uriza Peraza, J. J. (2019). Uso de tecnología en el aprendizaje de matemáticas universitarias. Dialnet, VII(13), 77-82.

Chila Avilez, Y. E., Chila Ortiz, H. V., & Murillo Jaya, E. J. (2022). VINCULACIÓN CON LA SOCIEDAD, GEOGEBRA FORMACIÓN DOCENTES PARA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICA EN EDUCACIÓN GENERAL BÁSICA. Nuevos Desafíos Climáticos, educativos y Tecnológicos, V(1), 63-78. https://doi.org/10.102548/9559740565

Elles, L. M., & Gutiérrez A, D. (2021). Fortalecimiento de las matemáticas usando la gamificación como estrategias de enseñanza – aprendizaje a través de Tecnologías de la Información y la Comunicación en educación básica secundaria. INTERACCIÓN, II(1), 7-16. https://doi.org/10.4587/658723

Giler-Sarmiento, J. A., Moreira-Velez, L. A., Durán-Pico, U. C., & Del Castillo-Carrillo, J. L. (2021). Apuntes sobre el aprendizaje significativo en la matemática y el empleo de las Tecnologías Educativas. Open Journal Systems, VI(2), 1080-1099. https://doi.org/10.23857/pc.v6i2.2339

Gómez Samaniego, G. M. (10 de Enero de 2021). Repositorio UVC. Repositorio UVC: https://hdl.handle.net/20.500.12692/69281

González, J., Morales, I., Muñoz, L., Nielsen, M., & Villarreal, V. (2019). Mejorando la enseñanza de la matemática a través de la robótica. Memorias de Congresos, I(25), 8-15. https://doi.org/10.4586/532166

Jiménez, L. (2020). IMPACTO DE LA INVESTIGACIÓN CUANTITATIVA EN LA ACTUALIDAD. Tech Convergence, IV(1), 59-68. https://doi.org/10.53592/convtech.v4iIV.35

Ministerio de Educación y Cultura. (10 de Mayo de 2021). Escuelas Ecuador. Escuelas Ecuador: https://www.escuelasecuador.com/unidad-educativa-muisne-esmeraldas-muisne-08h00580

Nuevo Bárcena, E. (15 de Junio de 2021). Repositorio uniovi. Repositorio uniovi: http://hdl.handle.net/10651/60269

Parra Sanchez, J. S., Torres Pardo, I. D., & Martinez de Merino, C. Y. (2023). Personalización de recursos para la enseñanza de matemáticas universitarias usando inteligencia artificial. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogia, XVI(1), 319-340. https://doi.org/10.15332/25005421.7904

Piedra Noriega, I. D., Eraña Rojas, I. E., Segura-Azuara, N. d., Hambleton Fuentes, A., & López Cabrera, M. V. (2019). Delineando criterios para la evaluación de tecnología educativaDesignating criteria for educational technology assessment. Science Direct, XX(2), 108-113. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.04.020

Ricce Salazar, C. R., Díaz Arévalo, B. M., & López Regalado, O. (2022). El aprendizaje colaborativo en la enseñanza de las matemáticas: revisión sistemática. Acción y Reflexón Educativa, I(47), 1-23. https://doi.org/10.48204/j.are.n47.a2580

Rocha Estrada, F. J., & Rincón Flores, E. G. (2022). Docentes universitarios frente al confinamiento académico: un análisis exploratorio. Texto Livre, XV(1), 1-12. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.38234

Sánchez Ludeña, E. (10 de Septiembre de 2019). DSpace. DSpace: http://repositoriorscj.dyndns.org:8080/xmlui/handle/PSCJ/1536

Santos Fernando, A. S. (23 de Agosto de 2018). Repositorio UNE. Repositorio UNE: http://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/1961

Sipirán Capristán, B. J. (17 de Julio de 2023). Repositorio USAT. Repositorio USAT: http://hdl.handle.net/20.500.12423/6683

Zenteno Ruiz, F. A., Carhuachín Marcelo, A. I., & Rivera Espinoza, T. A. (2020). Uso de software educativo interactivo para la enseñanza y aprendizaje de la matemática en educación básica, Región Pasco. Horizonte de la Ciencia, X(19), 178-190. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.19.596

Published

2024-06-28

How to Cite

Velez Banegas, C. X., Perez Moran, D. S., Santamaria López, T. M., & Rumbaut Rangel, D. (2024). Interactive virtual platform to strengthen learning in the area of ​​mathematics in the Muisne educational unit. Revista Minerva, 5(8), 53–75. https://doi.org/10.53591/minerva.v5i8.27