“CHARACTERIZATION OF THE PEDAGOGICAL PREPARATION OF INDUSTRIAL ENGINEERING TEACHERS AT THE TECHNOLOGICAL INSTITUTE OF VERACRUZ. MEXICO”

PREPARATION OF INDUSTRIAL ENGINEERING TEACHERS AT THE TECHNOLOGICAL INSTITUTE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/rmin.v4i7.2606

Keywords:

questionnaire, interview, organization of teaching, training of engineers, teaching and learning processes

Abstract

In this article, a methodological proposal is focused on for the characterization of the pedagogical preparation of teachers at the Technological Institute of Veracruz, in Mexico. Therefore, the objective pursued with this research is limited to the characterization of the level of pedagogical preparation of the teachers of the Industrial Engineering career of the aforementioned institute. The study is carried out through two subjects, contained in the curriculum of the curriculum, namely “Quality Control” and “Quality Management”. Expert surveys and unstructured interviews were predominantly used as effective methods in collecting information, as well as analysis and synthesis and the system approach as methods aimed at processing the collected information. Although teachers are in charge of planning and developing professional teaching praxis, they are unaware of the science of didactics and, with it, the methodological work aimed at improving the training of students in an efficient and effective way.

Author Biographies

Juan José Alberto Mejía Correa , Instituto Tecnológico de Veracruz

       Profesor titular C tiempo completo, Instituto Tecnológico de Veracruz, Ver.

Juan Francisco Mejía Pérez, Instituto Tecnológico de Veracruz

Profesor titular C, tiempo completo, Instituto Tecnológico de Veracruz. Ver.

Aylín Pentón Quintero, Instituto Superior Tecnológico “D.Ausubel”. Ecuador

Docente-Investigador. Instituto Superior Tecnológico “D.Ausubel”. Ecuador. 

References

Bermúdez Sarguera, R. y M. Rodríguez Rebustillo (2022). “Teoría y metodología del aprendizaje”. (3ª edición). Guayaquil: Ediciones Grupo Compás’2022. 206 págs.

____ (2018): “Psicología del pensamiento científico”. Serie: Ciencias de la educación. (3ª edición; aumentada y corregida). Cienfuegos: Universo Sur.

____ (2017). “Diagnóstico psicológico para la educación”. (2ª edición). Guayaquil: Editorial Universitaria. Universidad de Guayaquil.

____ (2016). "Lo empírico y lo teórico: ¿una clasificación válida cuando se trata de métodos de investigación científica?". Revista de la Universidad de Guayaquil. Vol. 123, No.2. ISSN: 1019-6161. Julio – diciembre/2016. Pp.: 68-83.

____ (2008). “Habilidades profesionales ¡no! Hábitos profesionales ¡sí!”. Revista Cubana de Educación Superior, Vol. XXIV, No.2. Pp.88-108.

Bermúdez Sarguera, R., Estrella Acencio, L.P., Huerta Cruz, A.C. y R. Garcés Silva. (2019). “Propuesta de estrategia curricular para el mejoramiento de la formación metodológica del educador del nivel inicial”. (Evaluado por pares académicos). Revista SINERGIAS EDUCATIVAS. Vol.5, No.1/ENERO. ISSN: 2661-6661.

Bruner, J. S. (1972): “Hacia una teoría de la instrucción”. La Habana: Edición Revolucionaria.

(s/a; s/f): “Métodos activos en la Educación Técnica y Profesional”. La Habana: ETP.

Gonzales Restrepo, T. (2000). “Evaluación y gestión de la calidad educativa. Un enfoque metodológico.” Málaga: Aljibe, Pp. 294.

Mejía Correa, J.J.A. (2000). “Propuesta metodológica de las habilidades profesionales del ingeniero industrial, a través de las materias “Control de calidad” y “Administración de la calidad”. Tesis Doctoral. Universidad de ciencias pedagógicas de La Habana “E.J.Varona”.

Published

2024-01-11

How to Cite

Mejía Correa , J. J. A. ., Bermúdez Sarguera, R., Mejía Pérez, J. F. ., & Pentón Quintero, A. . (2024). “CHARACTERIZATION OF THE PEDAGOGICAL PREPARATION OF INDUSTRIAL ENGINEERING TEACHERS AT THE TECHNOLOGICAL INSTITUTE OF VERACRUZ. MEXICO”: PREPARATION OF INDUSTRIAL ENGINEERING TEACHERS AT THE TECHNOLOGICAL INSTITUTE . Revista Minerva, 4(7), 50–63. https://doi.org/10.53591/rmin.v4i7.2606