Influence of emotional intelligence on basic education teachers in Latin America, 2019-2023

Influence of emotional intelligence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/rmin.v4i7.2290

Keywords:

Emotional intelligence, basic education, teaching role

Abstract

This article aims to describe the influence of emotional intelligence in basic education teachers; therefore, several databases have been used with a time range of 5 years, from 2019 to 2023, with search criteria such as: emotional intelligence in teachers, basic education teachers, emotional intelligence in teaching, among others. As a result of this analysis, it was found that emotional intelligence directly influences job performance, personal satisfaction, interpersonal relationships and contributes to reduce stress levels and burnout syndrome. Therefore, it is concluded that teacher training in emotional intelligence is essential in the development of their work.

Author Biography

Juan de la Cruz Lozado, Universidad Cesar Vallejo, Piura, Perú

Dr, Universidad Cesar Vallejo, Piura, Perú

References

Aguayo Muela, Á. D. C., & Aguilar-Luzón, M. D. C. (2017). Principales resultados de investigación sobre inteligencia emocional en docentes españoles.

Asis, E. H. R., Maguiña, M. R. E., & Toro, M. E. N. (2020). Inteligencia emocional, competencias y desempeño del docente universitario: Aplicando la técnica mínimos cuadrados parciales SEM-PLS. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 23(3).

Baró, M. E. S., & Sinclair, J. F. (2021). Inteligencia emocional enmarcada en la formación docente. Revista Vinculando.

Calderón, S. S. (2020). Inteligencia emocional: una revisión sistemática de la literatura científica en los últimos años (Trabajo de investigación). Repositorio de la Universidad Privada del Norte. Recuperado de https://hdl.handle.net/11537 (MarcadorDePosición2)/26137

Delgado-Bello, C. A., Veas-González, I. A., Avalos-Tejeda, M. R., & Gahona-Flores, O. F. (2021). El rol de la inteligencia emocional y del conflicto trabajo-familia en la satisfacción laboral, el desempeño percibido y la intención de abandono de los docentes. Información tecnológica, 32(1), 169-178.

Espinoza, N. A. (2022). Inteligencia emocional y estrés laboral en docentes de educación primaria de instituciones educativas públicas del distrito de Tarapoto, San Martín [Tesis de licenciatura, Universidad Privada del Norte]. Repositorio de la Universidad Privada del Norte. https://hdl.handle.net/11537/31003

Frías, R. E. H., Nina, G. K. L., Justo, J. J. A., & Ticona, I. L. Q. (2021). Inteligencia emocional y su influencia en las relaciones interpersonales de los docentes en las instituciones educativas primarias públicas. Dominio de las Ciencias, 7(2), 761-776.

Leiva Maldonado, J. A., & Leon Quispe, M. A. (2022). La inteligencia emocional y el desempeño del docente, desde la perspectiva de los estudiantes de la Maestría en Docencia Universitaria y Gestión Educativa de una universidad privada de Lima durante el periodo 2021-II.

Lozada, I. Y. A., & Rodríguez, M. Á. M. (2019). La inteligencia emocional en la práctica educativa: La percepción de los docentes. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 22(2), 42.

Mendez, E. A. H., Caycho, H. E. C., & Macazana, L. A. A. (2021). “Inteligencia emocional en la práctica educativa”: una revisión de la literatura científica. TecnoHumanismo, 1(8), 180-196.

Moreno, B., Muñoz, M., Cuellar, J., Domancic, S., y Villanueva, J. (2018). Revisiones Sistemáticas: definición y nociones básicas. Revista clínica de periodoncia, implantología y rehabilitación oral, 11(3), 184-186. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0719- 01072018000300184

Salinas-González, N. (2020). Manejo de la inteligencia emocional en docentes universitarios. Rev. UniNorte Med. Cienc. Salud, 9, 8-1.

Zamora Yupanqui, L. (2022). Inteligencia emocional en el desempeño laboral de docentes del nivel primario de instituciones educativas públicas, Andahuaylas, 2022.

Published

2024-01-15

How to Cite

Alejandro Franco , A. I., & de la Cruz Lozado, J. . (2024). Influence of emotional intelligence on basic education teachers in Latin America, 2019-2023: Influence of emotional intelligence . Revista Minerva, 4(7), 101–108. https://doi.org/10.53591/rmin.v4i7.2290