Wordwall as a teaching tool to strengthen mathematics learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/minerva.v5i8.21

Keywords:

Wordwall, digital resource, meaningful learning

Abstract

This research is based on the study of the digital resource Wordwall as a tool for managing the teaching-learning process. Its main objective is to determine the perception of the use of the digital tool as a teaching resource to enhance the significant learning of the students of the “Quito, Luz de América” Educational Unit of the San Lorenzo Canton of the Province of Esmeraldas. As for the methodology, it was carried out using a descriptive, documentary-type approach and, depending on the location, it was in the field. To collect data, surveys were used aimed at students on campus, which were previously validated by experts. The sample is of a non-probabilistic nature of 150 students whose selection criterion is based on them being students of the Higher Basic sublevel. Regarding the results, the following are obtained: the theoretical foundation is based on the analysis of academic articles of a scientific nature, around academic search keywords, an analysis is carried out that compares the management of teaching-learning through traditional resources versus the use of the digital resource Wordwall, the theoretical-practical aspects linked to the use of this educational resource in learning are technically contributed. Finally, the conclusion is obtained that the application of Wordwall as a digital resource is a tool that allows promoting motivation, attention and collaborative work in student learning..

References

Asamblea Constituyente. (2008). Constitución del Ecuador. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Corte Interamericana de Derechos Humanos (2022). El derecho a la educación. https://www.corteidh.or.cr/tablas/r25566.pdf

Chaves-Salas, A. L., (2001). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vigotsky. Revista Educación, 25(2), 59-65. https://www.redalyc.org/pdf/440/44025206.pdf

Echeverría, V. Molina, P (2022). Herramientas digitales en el aprendizaje y su relación con las habilidades creativas de los estudiantes. Revista Sinapsis. Vol. 2, Nro 21, diciembre de 2022, ISSN 1390 – 9770 https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9052306.pdf

D 'Agostino, G., Meza, J., & Cruz, A. (2005). Elementos y características del material impreso que favorecen la formación y el aprendizaje a distancia en la UNED (Sistematización de características y resultados globales). RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 8(1-2), 335-366. https://www.redalyc.org/pdf/3314/331427204017.pdf

Herrera Mueses, Marcela (2021) Efectividad de las TIC en el trabajo colaborativo para la metodología de clase inversa. International Journal of New Education. ISSN: 2605-1931 • Núm. 7 - Julio 2021 . pp. 75 – pp 92. DOI 10.24310/IJNE4.1.2021.11196. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8067995.pdf

García-Valcárcel, Ana; Basilotta, Verónica; López, Camino (2014). Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de Primaria y Secundaria Comunicar, vol. XXI, núm. 42, enero-junio, pp. 65-74 https://www.redalyc.org/pdf/158/15830197008.pdf

Guilar, M. E., (2009). Las ideas de Bruner: "de la revolución cognitiva" a la "revolución cultural". Educere, 13(44), 235-241. https://www.redalyc.org/pdf/356/35614571028.pdf

Godino, J. Batanero, C, Font, V. (2003). Matemática y su didáctica para maestros. https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/1_Fundamentos.pdf

Gonzáles, J., y Gómes, A. (2021). Herramientas digitales en la Formación Profesional Integra. Valle del Cauca: SENA. Recuperado de: https://n9.cl/kjk0f

Granados Maguiño, Mauro Amaru; Romero Vela, Sonia Lidia; Rengifo Lozano, Raúl Alberto; Garcia Mendocilla, Gino Fernando. (2020) Tecnología en el proceso educativo: nuevos escenarios Revista Venezolana de Gerencia, vol. 25, núm. 92, 2020, 1808-1819 Universidad del Zulia, Venezuela Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29065286032

Grisales, A. (2018). Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas. https://www.redalyc.org/journal/2654/265459295014/html/

Hernández, R. Fernández, C. Baptista, P. (2019). Metodología de la investigación. https://trabajosocialsantafe.org/wp-content/uploads/2019/02/Sampieri-Metodologia-de-la-Investigacion-sampieri.pdf

INEVAL-OECD. (2018). Educación en Ecuador. Resultados de PISA para el Desarrollo. https://www.evaluacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/12/CIE_InformeGeneralPISA18_20181123.pdf

Ministerio de Educación (2023). Marco Curricular competencial de aprendizajes. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/11/marco-curricular-competencial-de-aprendizajes.pdf

Molinero, M. Chávez, U (2019). Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza aprendizaje en estudiantes de educación superior. https://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v10n19/2007-7467-ride-10-19-e005.pdf

Nortes, A. Nortes, R. (2011). La función de la didáctica de las matemáticas en la formación del profesorado. https://documat.unirioja.es/descarga/articulo/3843510.pdf

Ordoñez, L. Medina R. (2022). Wordwall: una experiencia de aprendizaje para el estudiante de Educación básica https://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinvest/article/view/1176/1073

Ordoñez-Palacios, Leny Guicela. Medina Chicaiza, Ricardo Patricio (2022). Wordwall: una experiencia de aprendizaje para elestudiante de Educación básica.Revista de Investigación Nº 108Vol. 46 Septiembre-Diciembre, 2022 (pp. 227-246). https://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinvest/article/view/1176/1073

Poaquiza, X. (2021). La herramienta educativa wordwall y el aprendizaje en la asignatura de lengua y literatura en los estudiantes de educación general básica superior de la Unidad Educativa “Bautista” de la ciudad de Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/34261/1/Tesis%20Poaquiza%20Paucar%20Xiomara%20%281%29.pdf

Revilla, Diego Miguel (2020) Rendimiento académico y tecnología: evolución del debate en las últimas décadas. pp. 1122 – pp. 1137 https://www.scielo.br/j/cp/a/Pgm3fMYJg4G3qHqjTRhDJnd/?format=pdf&lang=es

Romo-Padilla, G. Rubio-Caicedo C, Gómez-Rodríguez, V. Nivel-Cornejo, M. (2023). Herramientas digitales en el proceso enseñanza-aprendizaje mediante revisión Bibliográfica https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9205944.pdf

Sylva M. (2009). David Ausubel y su aporte a la eduación. Ciencia UNEMI https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5210288.pdf

UNESCO (1992). Estudios en educación matemática. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000193662

UNESCO (2021). Informe de seguimiento a la educación en el mundo. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382957

Universidad de Granada (2004). Didáctica de la matemática para maestros. ISBN: 84-933517-1-7 https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/9_didactica_maestros.pdf

Valero, V. Paricoto, R. Carrizales, D. (2023) Wordwall como recurso didáctico para mejorar la competencia lectora en niños peruanos, http://www.scielo.org.pe/pdf/comunica/v14n1/2219-7168-comunica-14-01-27.pdf

Published

2024-06-28

How to Cite

Mina Mina, C. S., Paredes Chandi, X. M., Santamaria Lopez, T. M., & Tapia Bastidas, T. (2024). Wordwall as a teaching tool to strengthen mathematics learning. Revista Minerva, 5(8), 34–52. https://doi.org/10.53591/minerva.v5i8.21