Wordwall as a teaching tool to strengthen mathematics learning
DOI:
https://doi.org/10.53591/minerva.v5i8.21Keywords:
Wordwall, digital resource, meaningful learningAbstract
This research is based on the study of the digital resource Wordwall as a tool for managing the teaching-learning process. Its main objective is to determine the perception of the use of the digital tool as a teaching resource to enhance the significant learning of the students of the “Quito, Luz de América” Educational Unit of the San Lorenzo Canton of the Province of Esmeraldas. As for the methodology, it was carried out using a descriptive, documentary-type approach and, depending on the location, it was in the field. To collect data, surveys were used aimed at students on campus, which were previously validated by experts. The sample is of a non-probabilistic nature of 150 students whose selection criterion is based on them being students of the Higher Basic sublevel. Regarding the results, the following are obtained: the theoretical foundation is based on the analysis of academic articles of a scientific nature, around academic search keywords, an analysis is carried out that compares the management of teaching-learning through traditional resources versus the use of the digital resource Wordwall, the theoretical-practical aspects linked to the use of this educational resource in learning are technically contributed. Finally, the conclusion is obtained that the application of Wordwall as a digital resource is a tool that allows promoting motivation, attention and collaborative work in student learning..
References
Asamblea Constituyente. (2008). Constitución del Ecuador. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
Corte Interamericana de Derechos Humanos (2022). El derecho a la educación. https://www.corteidh.or.cr/tablas/r25566.pdf
Chaves-Salas, A. L., (2001). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vigotsky. Revista Educación, 25(2), 59-65. https://www.redalyc.org/pdf/440/44025206.pdf
Echeverría, V. Molina, P (2022). Herramientas digitales en el aprendizaje y su relación con las habilidades creativas de los estudiantes. Revista Sinapsis. Vol. 2, Nro 21, diciembre de 2022, ISSN 1390 – 9770 https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9052306.pdf
D 'Agostino, G., Meza, J., & Cruz, A. (2005). Elementos y características del material impreso que favorecen la formación y el aprendizaje a distancia en la UNED (Sistematización de características y resultados globales). RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 8(1-2), 335-366. https://www.redalyc.org/pdf/3314/331427204017.pdf
Herrera Mueses, Marcela (2021) Efectividad de las TIC en el trabajo colaborativo para la metodología de clase inversa. International Journal of New Education. ISSN: 2605-1931 • Núm. 7 - Julio 2021 . pp. 75 – pp 92. DOI 10.24310/IJNE4.1.2021.11196. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8067995.pdf
García-Valcárcel, Ana; Basilotta, Verónica; López, Camino (2014). Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de Primaria y Secundaria Comunicar, vol. XXI, núm. 42, enero-junio, pp. 65-74 https://www.redalyc.org/pdf/158/15830197008.pdf
Guilar, M. E., (2009). Las ideas de Bruner: "de la revolución cognitiva" a la "revolución cultural". Educere, 13(44), 235-241. https://www.redalyc.org/pdf/356/35614571028.pdf
Godino, J. Batanero, C, Font, V. (2003). Matemática y su didáctica para maestros. https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/1_Fundamentos.pdf
Gonzáles, J., y Gómes, A. (2021). Herramientas digitales en la Formación Profesional Integra. Valle del Cauca: SENA. Recuperado de: https://n9.cl/kjk0f
Granados Maguiño, Mauro Amaru; Romero Vela, Sonia Lidia; Rengifo Lozano, Raúl Alberto; Garcia Mendocilla, Gino Fernando. (2020) Tecnología en el proceso educativo: nuevos escenarios Revista Venezolana de Gerencia, vol. 25, núm. 92, 2020, 1808-1819 Universidad del Zulia, Venezuela Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29065286032
Grisales, A. (2018). Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas. https://www.redalyc.org/journal/2654/265459295014/html/
Hernández, R. Fernández, C. Baptista, P. (2019). Metodología de la investigación. https://trabajosocialsantafe.org/wp-content/uploads/2019/02/Sampieri-Metodologia-de-la-Investigacion-sampieri.pdf
INEVAL-OECD. (2018). Educación en Ecuador. Resultados de PISA para el Desarrollo. https://www.evaluacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/12/CIE_InformeGeneralPISA18_20181123.pdf
Ministerio de Educación (2023). Marco Curricular competencial de aprendizajes. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/11/marco-curricular-competencial-de-aprendizajes.pdf
Molinero, M. Chávez, U (2019). Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza aprendizaje en estudiantes de educación superior. https://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v10n19/2007-7467-ride-10-19-e005.pdf
Nortes, A. Nortes, R. (2011). La función de la didáctica de las matemáticas en la formación del profesorado. https://documat.unirioja.es/descarga/articulo/3843510.pdf
Ordoñez, L. Medina R. (2022). Wordwall: una experiencia de aprendizaje para el estudiante de Educación básica https://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinvest/article/view/1176/1073
Ordoñez-Palacios, Leny Guicela. Medina Chicaiza, Ricardo Patricio (2022). Wordwall: una experiencia de aprendizaje para elestudiante de Educación básica.Revista de Investigación Nº 108Vol. 46 Septiembre-Diciembre, 2022 (pp. 227-246). https://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinvest/article/view/1176/1073
Poaquiza, X. (2021). La herramienta educativa wordwall y el aprendizaje en la asignatura de lengua y literatura en los estudiantes de educación general básica superior de la Unidad Educativa “Bautista” de la ciudad de Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/34261/1/Tesis%20Poaquiza%20Paucar%20Xiomara%20%281%29.pdf
Revilla, Diego Miguel (2020) Rendimiento académico y tecnología: evolución del debate en las últimas décadas. pp. 1122 – pp. 1137 https://www.scielo.br/j/cp/a/Pgm3fMYJg4G3qHqjTRhDJnd/?format=pdf&lang=es
Romo-Padilla, G. Rubio-Caicedo C, Gómez-Rodríguez, V. Nivel-Cornejo, M. (2023). Herramientas digitales en el proceso enseñanza-aprendizaje mediante revisión Bibliográfica https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9205944.pdf
Sylva M. (2009). David Ausubel y su aporte a la eduación. Ciencia UNEMI https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5210288.pdf
UNESCO (1992). Estudios en educación matemática. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000193662
UNESCO (2021). Informe de seguimiento a la educación en el mundo. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382957
Universidad de Granada (2004). Didáctica de la matemática para maestros. ISBN: 84-933517-1-7 https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/9_didactica_maestros.pdf
Valero, V. Paricoto, R. Carrizales, D. (2023) Wordwall como recurso didáctico para mejorar la competencia lectora en niños peruanos, http://www.scielo.org.pe/pdf/comunica/v14n1/2219-7168-comunica-14-01-27.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Minerva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.