The strategy for permanent training of professors in the Medicine career for attention to cultural diversity
DOI:
https://doi.org/10.53591/minerva.v4i7.1955Keywords:
Permanent training, Intercultural Education, attention to cultural diversity, Medical Education, intercultural and didactic principles.Abstract
The permanent training of the professors of the Medicine career for the attention to the cultural diversity, constitutes a priority, in responding to the educational needs of the students, in correspondence with the demands of the intercultural principles
and of the didactics, contextualized to Higher Medical Education. The objective of the research was: to develop a permanent training strategy aimed at professors of the Medicine career for attention to cultural diversity. In its elaboration, theoretical methods such as the analytical synthetic, inductive-deductive and the system approach were used and among the empirical methods the analysis of documents, participant observation and the interview. The results of the application of the training strategy in practice from a system of workshops, demonstrated its validity, applicability and relevance, as well as high levels of satisfaction in teachers for the preparation received. By way of conclusion, the proposal allowed to address theoretical, methodological and conceptual aspects to overcome the inadequacies diagnosed in teachers regarding their professional pedagogical performance in intercultural education in the various contexts.
References
Danilov NA., Skatkin MN. Didáctica de la escuela media. La Habana:
Editorial de Libros para la Educación; 1980.
Freire Espinosa, E. (2019). La dimensión intercultural en la formación
docente en Ecuador. Psychology, Society, & Education, 11(3),
-354.
González Martín, V. (2018). La interculturalidad en edu¬cación
superior. Educación y ciencia, 7(49), 65-72.
Jiménez-Delgado, M. (2016). Discursos interculturales y prácticas
asimilacionistas: algunas contradicciones en el sistema educativo
español. Convergencia. Revis¬ta de Ciencias Sociales, 23(71), 41
Klingberg L. Introducción a la Didáctica General. La Habana: Editorial
Pueblo y Educación; 1985.
Labarrere G., y Valdivia G., (1988).Pedagogía. Ed.t Pueblo y Educación.
Ciudad de La Habana. Pág. 53
Leiva, J. J., Alcalá del Olmo, M. J., García Aguilera, F. J., & Santos
Villalba,
M. J. (2022). Promoción de competen¬cias
interculturales y uso de las TIC: Hacia una univer¬sidad
inclusiva digital. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad,
Eficacia y Cambio en Educación,
https://doi.org/10.15366/reice2022.20.2.003
León González, J. M. (2020). La actuación profesional de los docentes
universitarios y su preparación para la educación. Gaceta Médica
Espirituana, 22(2), 84-100.
Ley Orgánica de Educación Intercultural (LOEI). 2011 Registro Oficial
No 417 de 31 marzo. Ecuador, disponible en:
http://www.sipi.siteal.iipe.unesco.org/sites/
MES.(2019). Reglamento de la Educación de Posgrado. Resolución
Ministerial 140/19. La Habana.
MES (2020) Manual para la gestión del posgrado. Instrucción No.
/2020 Resolución Ministerial 140/19. La Habana.
MES (2022) Reglamento organizativo del proceso docente y de
dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras
universitarias. Resolución Ministerial.47/22. LA Habana
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la
Cultura. (2018). Educación para la ciu¬dadanía mundial en
América Latina y el Caribe: Hacia un mundo sin muros:
educación para la ciudadanía mundial en el ODS 4 – Agenda
UNESCO.
unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265517_spa
https://
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la
Cultura. (2019). Informe de la Comisión de Educación.
https://www.un.org/unispal/wp-content/
uploads/2019/12/UNESCO40C.91s_221119.pdf
Piekut, A. & Valentine, G. (2017). Spaces of encounter and attitudes
towards difference: a comparative study of two European cities.
Social Science Research, 62, 175-188
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Msc. Juan González Alonso , PhD. Ania Carballosa González , PhD. José Díaz Quiñones
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.