The strategy for permanent training of professors in the Medicine career for attention to cultural diversity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/minerva.v4i7.1955

Keywords:

Permanent training, Intercultural Education, attention to cultural diversity, Medical Education, intercultural and didactic principles.

Abstract

The permanent training of the professors of the Medicine career for the attention to the cultural diversity, constitutes a priority, in responding to the educational needs of the students, in correspondence with the demands of the intercultural principles
and of the didactics, contextualized to Higher Medical Education. The objective of the research was: to develop a permanent training strategy aimed at professors of the Medicine career for attention to cultural diversity. In its elaboration, theoretical methods such as the analytical synthetic, inductive-deductive and the system approach were used and among the empirical methods the analysis of documents, participant observation and the interview. The results of the application of the training strategy in practice from a system of workshops, demonstrated its validity, applicability and relevance, as well as high levels of satisfaction in teachers for the preparation received. By way of conclusion, the proposal allowed to address theoretical, methodological and conceptual aspects to overcome the inadequacies diagnosed in teachers regarding their professional pedagogical performance in intercultural education in the various contexts.

References

Danilov NA., Skatkin MN. Didáctica de la escuela media. La Habana:

Editorial de Libros para la Educación; 1980.

Freire Espinosa, E. (2019). La dimensión intercultural en la formación

docente en Ecuador. Psychology, Society, & Education, 11(3),

-354.

González Martín, V. (2018). La interculturalidad en edu¬cación

superior. Educación y ciencia, 7(49), 65-72.

Jiménez-Delgado, M. (2016). Discursos interculturales y prácticas

asimilacionistas: algunas contradicciones en el sistema educativo

español. Convergencia. Revis¬ta de Ciencias Sociales, 23(71), 41

Klingberg L. Introducción a la Didáctica General. La Habana: Editorial

Pueblo y Educación; 1985.

Labarrere G., y Valdivia G., (1988).Pedagogía. Ed.t Pueblo y Educación.

Ciudad de La Habana. Pág. 53

Leiva, J. J., Alcalá del Olmo, M. J., García Aguilera, F. J., & Santos

Villalba,

M. J. (2022). Promoción de competen¬cias

interculturales y uso de las TIC: Hacia una univer¬sidad

inclusiva digital. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad,

Eficacia y Cambio en Educación,

https://doi.org/10.15366/reice2022.20.2.003

León González, J. M. (2020). La actuación profesional de los docentes

universitarios y su preparación para la educación. Gaceta Médica

Espirituana, 22(2), 84-100.

Ley Orgánica de Educación Intercultural (LOEI). 2011 Registro Oficial

No 417 de 31 marzo. Ecuador, disponible en:

http://www.sipi.siteal.iipe.unesco.org/sites/

MES.(2019). Reglamento de la Educación de Posgrado. Resolución

Ministerial 140/19. La Habana.

MES (2020) Manual para la gestión del posgrado. Instrucción No.

/2020 Resolución Ministerial 140/19. La Habana.

MES (2022) Reglamento organizativo del proceso docente y de

dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras

universitarias. Resolución Ministerial.47/22. LA Habana

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la

Cultura. (2018). Educación para la ciu¬dadanía mundial en

América Latina y el Caribe: Hacia un mundo sin muros:

educación para la ciudadanía mundial en el ODS 4 – Agenda

UNESCO.

unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265517_spa

https://

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la

Cultura. (2019). Informe de la Comisión de Educación.

https://www.un.org/unispal/wp-content/

uploads/2019/12/UNESCO40C.91s_221119.pdf

Piekut, A. & Valentine, G. (2017). Spaces of encounter and attitudes

towards difference: a comparative study of two European cities.

Social Science Research, 62, 175-188

Published

2023-12-27

How to Cite

González Alonso , J. Ángel, Carballosa González , A., & Díaz Quiñones, J. A. (2023). The strategy for permanent training of professors in the Medicine career for attention to cultural diversity . Revista Minerva, 4(7). https://doi.org/10.53591/minerva.v4i7.1955