CARACTERIZACIÓN DE LA PREPARACIÓN PEDAGÓGICA DE LOS DOCENTES DE INGENIERÍA INDUSTRIAL DEL INSTITUTO TECNOLÓGICO DE VERACRUZ. MÉXICO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/minerva.v4i7.1949

Keywords:

questionnaire, interview, actions

Abstract

In this article, a methodological proposal is focused on for the characterization of the pedagogical preparation of teachers at the Technological Institute of Veracruz, in Mexico. Therefore, the objective pursued with this research is limited to the
characterization of the level of pedagogical preparation of the teachers of the Industrial Engineering career of the
aforementioned institute. The study is carried out through two subjects, contained in the curriculum of the curriculum, namely
“Quality Control” and “Quality Management”. Expert surveys and unstructured interviews were predominantly used as effective methods in collecting information, as well as analysis and synthesis and the system approach as methods aimed at
processing the collected information. Although teachers are in charge of planning and developing professional teaching praxis,
they are unaware of the science of didactics and, with it, the methodological work aimed at improving the training of students
in an efficient and effective way.

References

Bermúdez Sarguera, R. y M. Rodríguez Rebustillo (2022). “Teoría y

metodología del aprendizaje”. (3ª edición). Guayaquil: Ediciones

Grupo Compás’2022. 206 págs.

____ (2018): “Psicología del pensamiento científico”. Serie: Ciencias de

la educación. (3ª edición; aumentada y corregida). Cienfuegos:

Universo Sur.

____ (2017). “Diagnóstico psicológico para la educación”. (2ª edición).

Guayaquil: Editorial Universitaria. Universidad de Guayaquil.

(2016). "Lo empírico y lo teórico: ¿una clasificación válida cuando

se trata de métodos de investigación científica?". Revista de la

Universidad de Guayaquil. Vol. 123, No.2. ISSN: 1019-6161. Julio – diciembre/2016. Pp.: 68-83.

____ (2008). “Habilidades profesionales ¡no! Hábitos profesionales

¡sí!”. Revista Cubana de Educación Superior, Vol. XXIV, No.2.

Pp.88-108.

Bermúdez Sarguera, R., Estrella Acencio, L.P., Huerta Cruz, A.C. y R.

Garcés Silva. (2019). “Propuesta de estrategia curricular para el

mejoramiento de la formación metodológica del educador del

nivel inicial”. (Evaluado por pares académicos). Revista

SINERGIAS EDUCATIVAS. Vol.5, No.1/ENERO. ISSN: 2661

Bruner, J. S. (1972): “Hacia una teoría de la instrucción”. La Habana:

Edición Revolucionaria.

(s/a; s/f): “Métodos activos en la Educación Técnica y Profesional”. La

Habana: ETP.

Gonzales Restrepo, T. (2000). “Evaluación y gestión de la calidad

educativa. Un enfoque metodológico.” Málaga: Aljibe, Pp. 294.

Mejía Correa, J.J.A. (2000). “Propuesta metodológica de las habilidades

profesionales del ingeniero industrial, a través de las materias

“Control de calidad” y “Administración de la calidad”. Tesis

Doctoral. Universidad de ciencias pedagógicas de La Habana

“E.J.Varona”.

Published

2023-12-27

How to Cite

Mejía Correa , J. J. A., Bermúdez Sarguera , R., Mejía Pérez , J. F., & Pentón Quintero, A. (2023). CARACTERIZACIÓN DE LA PREPARACIÓN PEDAGÓGICA DE LOS DOCENTES DE INGENIERÍA INDUSTRIAL DEL INSTITUTO TECNOLÓGICO DE VERACRUZ. MÉXICO . Revista Minerva, 4(7). https://doi.org/10.53591/minerva.v4i7.1949