The workshop-laboratory as an unavoidable condition in the training of industrial engineer
DOI:
https://doi.org/10.53591/minerva.v5i9.1761Keywords:
Acción, forma de organización de la enseñanza, habilidades y hábitos profesionales, operación, taller-laboratorioAbstract
In the article, we describe a methodological proposal for carrying out professional practice, assuming the workshop-laboratory as a form of teaching organization, an unavoidable requirement for the training and development of the skills and habits required by the Industrial Engineer, depending on their graduation profile. As a precursor action, we characterized the degree of pedagogical preparation that the teachers of the Veracruz Technological Institute had and the knowledge of the methodology, in the use of the workshop as a form of teaching organization. In addition, the study plan of the Industrial Engineering degree was analyzed to assess the systematicity of the skills declared in the subject programs that made up the Industrial Engineer curriculum, in the different semesters. The fundamental result indicated that the mastery of the instrumentations studied is at a medium-high level, which correlates with the structuring of the subject programs that does not favor the development of said instrumentations.
References
Los niveles de dominio no sólo [sic] le permiten al docente reconocer de inmediato cuáles son las acciones más o menos dominadas, sino también, y eso es lo principal, organizar en lo adelante el proceso de aprendizaje del estudiante en conformidad con el diagnóstico de dichos niveles. Además, la propia descripción de lo que ha de ejecutarse para cada nivel de dominio de la acción, le facilita al estudiante autodirigirse en el proceso de aprendizaje. Es decir, reconocer en cuál de los niveles está actualmente, es condición previa para saber cómo seguir y qué hacer a favor del nivel más alto de domino, allí donde la acción se convierte en habilidad. (P. 21)
El nivel de dominio más alto de una acción dada tampoco tiene que ser alcanzado en los primeros años, ni en un mismo año académico. El alumno puede centrarse en el logro de un determinado nivel de dominio para un año académico y, en lo adelante, propiciar a sí mismo la elevación a nuevos niveles de preparación profesional. (P.21)
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