Logros académicos e inclusión social de personas sordociegas mediante la tecnología: Historia de vida

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/minerva.v5i9.1657

Keywords:

sordociegas, discapacidad, tecnología, tiflotecnología, Inclusión

Abstract

This article provides a biographical profile of Sonia Margarita Villacrés Mejía, a person who became deafblind due to an accident at the age of 12. Despite this adversity, Sonia has shown remarkable perseverance and motivation, managing to obtain several academic degrees at both the third and fourth levels. Technology has played a crucial role in her personal and professional life, allowing her to overcome significant challenges. The general objective of this research was to investigate the life story of Sonia Villacrés, focusing on her academic achievements, her educational and social inclusion, and highlighting the role of technology in these aspects. This research, based on documentary and life history methods, investigates the life of Sonia Villacrés and also describes the technological tools she used to improve her quality of life as a deafblind person. To collect data, a documentary analysis was carried out from various sources on the Internet, such as: texts, videos, websites, and interviews. The main result is her fervent support for the educational inclusion of people with disabilities. To publicize the life story of Sonia Villacrés and highlight the role of technology, a website was designed to collect and share this information with society.

References

Camino, J., Ligña, L., & Sotomayor, N. (2011). Diseño y construcción de una impresora Braille. Obtenido de https://bibdigital.epn.edu.ec/bitstream/15000/4891/1/Dise%C3%B1o%20y%20Construcci%C3%B3n%20de%20una%20Impresora%20Braille.pdf

Carrillo, L. (2015). Inserción, integración e inclusión de personas. Obtenido de https://es.scribd.com/document/382040267/Margarita-Villacress

Claros-Kartchner, R. (2019). La inclusión de las personas sordas, como grupo étnico, en los sistemas educativos. Obtenido de https://www.cultura-sorda.org/wp-content/uploads/2015/03/Kartchner_inclusion_personas_sordas_como_grupo_etnico-2009.pdf

Damm Muñoz, X. (2017). Políticas públicas chilenas e inclusión social de personas sordas. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3333/333377686011.pdf

Garcia, L. (2015). Barreras técnicas o tecnológicas en comunicación. Obtenido de https://prezi.com/o3cc0kaymhc4/barreras-tecnicas-o-tecnologicas-en-comunicacion/#:~:text=las%20barreras%20tecnol%C3%B3gicas%20son%20aquellas,fuente%20que%20origina%20la%20comunicaci%C3%B3n.

Hable. (2024). Cómo elegir la pantalla Braille adecuada en 2024 para una persona ciega. Obtenido de https://www.iamhable.com/en-am/blogs/article/how-to-choose-the-right-braille-display-in-2024-as-a-blind-person

Idacrpdforum. (2016). Sonia Margarita Villacrés, Federación Mundial de Sordociegos, Ecuador. Obtenido de https://www.youtube.com/watch?v=yziTyy_eAE4

Lujan, S. (2015). La Web y las personas sordociegas- 2da parte. Obtenido de https://www.youtube.com/watch?v=5Df8kA9JlLY

Nobbot. (2017). Así es como la tecnología ayuda a las personas sordociegas. Obtenido de https://www.nobbot.com/tecnologia-personas-sordociegas/

Once. (2016). Guía sobre Tiflotecnología y Tecnología. Obtenido de https://educacion.once.es/appdocumentos/7-tecnologia-personas-sordociegas.pdf/download

Senescyt. (2024). Consulta de titulos registrados. Obtenido de https://www.senescyt.gob.ec/consulta-titulos-web/faces/vista/consulta/consulta.xhtml

Sistema distrital de discapcidad. (2018). Boletin informativo Nº 13. Obtenido de https://www.educacionbogota.edu.co/portal_institucional/sites/default/files/inline-files/PW_Boletin_Informativo_No_13_abril_2018_v1.pdf

Tapia, M. (2022). Curso de Sensibilización en Discapacidad- REASENS. Obtenido de https://roa.cedia.edu.ec/webappscode/146/casos_ecuatorianos.html

Unisdr. (2014). Desafíos de personas con discapacidad ante desastres. Obtenido de https://www.youtube.com/watch?v=suWr9MDT3wA&t=201s

Universidad de Colima. (2015). Tecnologìa adaptada. Obtenido de https://tecnologiacaam.blogspot.com/p/optacon.html

Universidad Politécnica Salesiana. (2013). Incorporación de magíster Sonia Margarita Villacrés. Obtenido de https://lectoescritura.blog.ups.edu.ec/541/ups-noticia-111133-guayaquil-incorporacion-de-magister-sonia-margarita-villacres-ejemplo-de-que-las-limitaciones-no-existen-frente-a-una-discapacidad?lang=es

Universidad Politécnica Salesiana. (2014). Hoja de vida. Obtenido de http://redenti.ups.edu.ec/simposio2014/cv/sonia_villacres.pdf

Universidad Politécnica Salesiana. (2017). Emotivo mensaje sensibilizador de la MSc Sonia Villacrés. Obtenido de https://www.youtube.com/watch?v=aaL8Q48_HzM

Universidad Salazar. (2022). Obstáculos de la participación. Obtenido de https://www.studocu.com/es-mx/document/universidad-salazar/derecho-agrario/obstaculos-u2-aa1-resumenes/20322720

Vilar, M. L. (2018). Mi aventura en el Planeta Soledad 1/3. Obtenido de https://www.youtube.com/watch?v=VVronZoljCA

Vilar, M. L. (2020). Mi aventura en el Planeta Soledad 3/3. Obtenido de https://www.youtube.com/watch?v=RaKdT2yOXtw

Published

2024-12-26

How to Cite

Ramirez Beltran, F. E., Rueda Ortíz, A. M., García-Cobas, R., & Tapia-Leon, M. (2024). Logros académicos e inclusión social de personas sordociegas mediante la tecnología: Historia de vida. Revista Minerva, 5(9). https://doi.org/10.53591/minerva.v5i9.1657