Impacto del uso del software GeoGebra en el aprendizaje de las funciones cuadráticas en estudiantes de bachillerato
DOI:
https://doi.org/10.53591/minerva.v5i9.1611Keywords:
GeoGebra, Features, Quadratics, Mathematical Software, MathAbstract
The present research work was carried out with the purpose of investigating the impact of the integration of the GeoGebra software in the teaching of quadratic functions in first-year high school students, belonging to the "Santa María Goretti" Private Educational Unit. The target population was made up of 60 students distributed in two parallels, the sample was non-probabilistic for convenience, choosing the parallel with the lowest academic performance in mathematics and was made up of 29 students of this level. Using a pre-experimental design and a quantitative approach, two questionnaires with equivalent questions were applied, the results of which were analyzed with the Wilcoxon test for related samples to compare measurements before (pretest) and after (posttest) of applying an intervention. pedagogy that used the GeoGebra software, obtaining results that allowed us to conclude that, with the use of this software in the classroom, students can present a significant improvement in their academic results.
References
Auccahuallpa, R., Troya, R. y Rodríguez, D. (2022). Beneficios del uso de GeoGebra en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Matemática. IV Congreso Internacional De La Universidad Nacional De Educación, 267-274. https://bit.ly/4dZHWPX
Anato, P. (2022). Geogebra y su incidencia en la enseñanza de la función cuadrática. Delectus, 5(1). https://bit.ly/3AGgLv9
Arteaga, E., Medina, J. y Del Sol Martínez, J. (2019). El GeoGebra: una herramienta tecnológica para aprender matemática en la Secundaria Básica haciendo matemática. Revista Conrado, 15(70), 102-108. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
Carvajal, J. (2021). Aplicación del software GeoGebra como herramienta metodológica en la enseñanza de las matemáticas en estudiantes de noveno grado (Tesis de maestría). Universidad de Santander UDES, Tame, Colombia. https://bit.ly/4dCzhTD
Cedeño, J. y Rivadeneira, F. (2023). GeoGebra como Herramienta Didáctica para la Enseñanza de la Matemática. MQR Investigar, 7(4), 634-649. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.4.2023.634-649
Leal, S., Lezcano, L. y Gilbert, E. (2021). Usos innovadores del software GeoGebra en la enseñanza de la matemática. Varona, (72). https://bit.ly/3Xl8shm
Navarrete, J., Durán, V. y Tutiven, D. (2023). Software educativo GeoGebra en el aprendizaje de gráfica de funciones. Revista científica multidisciplinaria arbitrada Yachasun - ISSN: 2697-3456, 7(12 Ed. esp.), 176–200. https://doi.org/10.46296/yc.v7i12edespjun.0340
Ordóñez, K., Molina, M. y Ordoñez, J. (2022). GeoGebra: Una herramienta tecnológica para aprender matemáticas. Editorial Saberes del Conocimiento. https://bit.ly/4dZRo5I
Pumacallahui E., Acuna C. y Calcina D. (2021). Influencia del software GeoGebra en el aprendizaje de la geometría en estudiantes de cuarto grado de secundaria en el distrito de Tambopata de la región de Madre de Dios. Educación Matemática 2021, vol.33, n.2, pp.245-273. https://doi.org/10.24844/em3302.10.
Reyes, G., Campana, A. y Mori, M. (2020). El GeoGebra para la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Big Bang Faustiniano, 9(1). https://doi.org/10.51431/bbf.v9i1.587
Vargas, A. (2020). Resolución de problemas de función cuadrática y uso de aplicaciones móviles en estudiantes de décimo año del liceo naval de guayaquil (Tesis de maestría). Universidad Casa Grande, Guayaquil, Ecuador. https://bit.ly/475E5OV
Vargas, M. (2020). Comprensión de conceptos y resolución de ejercicios sobre funciones cuadráticas, mediante la aplicación del software GeoGebra, en estudiantes del primer año de bachillerato general unificado de una unidad educativa local (Tesis de maestría). Universidad de Cuenca. https://bit.ly/3XnBI5Z
Vargas, V., López, J., Villacís, D. y Zambrano, D. (2023). GeoGebra como estrategia didáctica para el desarrollo del rendimiento académico en el aprendizaje de funciones reales de los estudiantes de tercero de bachillerato de la unidad educativa Camilo Gallegos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 9490-9409. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.5142
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Byron Enrique Davila Guaman, Jorge Enrique Avelino Villacis, Ramiro Fabian Benavides Torres, Daniel Enrique Davila Jiménez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.