Advanced education and organizational culture theories: referents for a classroom observation model

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/minerva.v4i6.1517

Keywords:

Observation, observation guide, dimensions, professional performance

Abstract

Objective to socialize the classroom observation model to evaluate the pedagogical professional performance with impact on the quality of the teaching-learning process. Methods the general dialectical-materialistic method is applied with the methods of the theoretical and empirical levels. The historical-logical method supplies the record of the dimensions related to the conception and elaboration of the observation model. The systematization useful in the combination of the essentialities and regularities of the teaching-learning process, according to scientific-technical-methodological and ethical aspects. Results conception, design, and application of the observation model to class. The classroom observation model is a resource conceived by the center for the improvement of the pedagogical professional performance with greater scientific-technical-methodological and ethical rigor.

References

Añorga JA., 2014. La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. Varona, núm. 58, enero junio, 2014, pp. 19-31 Universidad Pedagógica Enrique José Varona. La Habana, Cuba, [Internet]. [Citado 2023], Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3606/360634165003.pdf.

Cabrera. 2015. Estrategia pedagógica para el mejoramiento del desempeño profesional pedagógico del docente universitario en la era digital: retos y desafíos. Pedagogía 2015. Encuentro por la unidad de los educadores, Ministerio de Educación. La Habana.

Castellanos D. 2013, Castellanos B., Llivina MJ, Silverio M., Reinoso C., García C. Aprender y Enseñar en la Escuela: Una Concepción Desarrolladora [Internet 2023]. [Citado mayo 2023] Disponible en: https://profesorailianartiles.files.wordpress.com/2013/04/aprender-y-ensec3b1ar-en-la-escuela-una-concepcic3b3n-desarrolladora.pdf.

Carlos F. Gómez Díaz, Jenny K. Rodríguez Ortiz., 2017 Teoría Cultura Organizacional. [Internet]. [Citado 2023], Disponible en: http://carlmarctorr.blogspot.com/2017/03/teoria-de-la-cultura-organizacional.html.

Chiavenato, I. 2001. Administración de recursos humanos, quinta edición, p. 4

Centro Virtual Cervantes. 2023 Enfoque Comunicativo. [Internet]. [Citado 2023], Disponible en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/enfoquecomunicativo.htm

Colectivo de autores, 2019. Aportes del enfoque histórico cultural para la enseñanza [Internet]. [Citado 2023], Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942007000100005.

Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española (REA) definición de mirar

Geertz , C. y Pacanowsky, M. 2017. Enfoque cultural de las organizaciones

González-Cancio RG., 2010. La tipología de la clase de lenguas extranjeras en correspondencia con el ciclo de aprendizaje. Universidad Pedagógica Enrique José Varona, Revista Varona úm. 51. Julio-diciembre, 2010, pp. 61-66

González M., 2014 La evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria, Editorial de la Universidad de Matanzas.

Hernández-Sampieri R&MC, 2018. Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Revista Universitaria Digital de Ciencias Sociales; p. 714 p.

Hernández JL et al., 2016 Prácticas evaluativas del aprendizaje en la Universidad Deportiva del Sur de Venezuela. Revista Cubana de Educación Superior RNPS: 0113, ISSN: 0257- 4314, No. 2. Mayo-agosto, , pp.4-15

Hernández L. 2016 La observación participativa Metodologías de investigación cualitativa de lafunción social de la biblioteca pública: La entrevista, la observación participante y el grupo de discusiónaplicadas al estudio de usuarios vulnerables. [Internet]. [Citado 2023], Disponible en: https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/51349/2/vshb2016_Pedreno_Romero_Gomez.pdf

Lamb, Hair y Mc Daniel. 2006.Comunicación.

Marco común europeo de referencia para las lenguas, 2018. [Internet]. [Citado 2023], Disponible en: https://www.educaweb.com/contenidos/educativos/aprender-idiomas/marco-comun-europeo-referencia-lenguas/

Martínez y Nosnik, 2018. Comunicación [Internet]. [Citado 2023], Disponible en: https://secitgu.eco.catedras.unc.edu.ar/unidad-1/comunicacion-y-sociedad/el-proceso-de-comunicacion/

Ministerio de Educación Superior (MES), 2022 Resolución 47/2022. Reglamento del proceso docente y de dirección del trabajo para las carreras universitarias

Zapata, 2016. Técnicas de observación. [Internet]. [Citado 2023], Disponible en: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Zapata+%282006%29+T%C3%A9cnicas+de+observaci%C3%B3n

Published

2023-01-04

How to Cite

Quesada Pita , G. de las M., Taño Hernández-Piloto , H. C., & Panesso Patiño , V. (2023). Advanced education and organizational culture theories: referents for a classroom observation model. Revista Minerva, 4(6), 168–187. https://doi.org/10.53591/minerva.v4i6.1517

Issue

Section

Artículos