Recreational activities and teaching ball handling in footballers from 8 to 10 years old
DOI:
https://doi.org/10.53591/riaf.v2i1.181Keywords:
Recreational activities, Ball dominance, Teaching, Women's Football, TrainingAbstract
The teaching of ball control techniques in soccer has a significant impact on the sports field, providing practitioners with the necessary stimulus to learn technical gestures and motivating female players to prepare to reach the elite level and participate internationally in major global leagues. This study aims to determine the impact of recreational activities on the teaching process of ball control among young female soccer players aged 8 to 10. Consequently, theoretical resources from various authors were explored and analyzed in relation to the study's variables to design an instrument that addresses the identified problem.
The methodology employed a mixed qualitative-quantitative approach, based on descriptive research. Scientific observation was used as a technique with a sample of 30 female soccer players aged 8 to 10, alongside interviews conducted with two soccer specialists as data collection methods. The results revealed a deficient ball control, highlighting challenges such as poor coordination and a low level of control over the ball.
The study concludes by emphasizing the importance of implementing effective tools for teaching technical skills to children, aimed at developing abilities and proficiencies. Based on this, the use of a recreational activities guide is recommended during training sessions as a structured proposal for learning ball control, organized into the phases of initiation, organization, development, and conclusion.
References
Caballero, G. (2021). Las actividades lúdicas para el aprendizaje. Polo Del Conocimiento, 6(4), 861–878. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v6i4.2615
Carchipulla, S. (2021). Contenidos de coordinación óculo-pédica en conducción del balón para fútbol femenino juvenil. Validación por especialistas. Revista de Ciencia y Tecnología en Cultura Física. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/25292/1/UCE-FCF-CPO-CARCHIPULLA%20SOFIA.pdf
Carrillo, C., y Quintanilla, L. (2021). Influencia de las capacidades coordinativas en el gesto técnico del fútbol en jugadores sub-10. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(281), 137-149. https://doi.org/10.46642/efd.v26i281.3171
Chisag, W. (2018). La metodología de enseñanza en los fundamentos técnicos de fútbol de la categoría sub 12, de los deportistas de la Escuela Formativa Wilson Soccer del cantón Ambato provincia Tungurahua. Tesis de grado, Universidad técnica de Ambato Facultad de Ciencias Humanas y de la educación modalidad presencial. http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/28205
Escandón, J. y Rondan, M. (2021). Desarrollo de habilidades y destrezas mediante juegos motrices en futbolistas de 8 a 10 años. Revista electrónica formación y calidad educativa (refcale), 9(1), 270-288. Https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3323/2098
Estrada, V., Arrobo, J., Rodríguez, R., y Maceo, L. (2021). Actividades interactivas de deportes no convencionales en clases de Educación Física. Experiencia en Guayaquil: Array. Maestro Y Sociedad, 18(3), 1095–1104. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5396
Gallardo, J. (2018). Teorías del juego como recurso educativo. IV Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa. Sevilla. http://hdl.handle.net/10433/6824
Iznaga, E., y Heredia, D. (2018). Metodología para el perfeccionamiento de la preparación táctica defensiva de los futbolistas escolares. Revista científica Especializada en Ciencias de la Cultura Física y del Deporte, 14(31), 76–89. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/369
Lasso, J. (2022). Actividades lúdicas para la enseñanza del dominio del balón en niñas futbolistas de 8 a 10 años (tesis de grado). Universidad de Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/65311/1/Lasso%20Morales%20Jenniffer%20Lisseth%20038-2022%20CI%20Pedg.pdf
León, O., Barrios, Y., Cedeño, F. (2020). Consideraciones teóricas y metodológicas de la preparación técnica en el fútbol juvenil. Revista científica Especializada en Ciencias de la Cultura Física Y del Deporte, 17(45), 128–139. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/628
Munzon, P., y Jarrín, S., (2021). Las actividades lúdicas y la coordinación motriz en las clases de educación física. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(2), 483. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i2.1250
Rumiguano, J. (2018). Actividades lúdicas y su impacto en educación inicial del nivel i de la unidad educativa “Babahoyo”, cantón Babahoyo, provincia los Ríos. Tesis de grado, Universidad técnica de Babahoyo. http://dspace.utb.edu.ec/bitstream/handle/49000/5345/P-UTB-FCJSE- PARV-000151.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Silva, L., Almeida, P., y De Araújo, G. (2018). Efecto de lo lúdico en la mejora de habilidades motrices en jugadores de fútbol de 12 a 16 años. Lecturas: Educación Física Y Deportes, 23(246), 40-48. https://efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/648
Stirling, L., Schultz, J. (2011). Women's Football: Still in the Hands of Men. International Sport Management Journal,1 (7), 53-78. https://www.semanticscholar.org/paper/Women’s-football%3A-still-in-the-hands-of-men-Stirling-Schulz/70eec2e8a6c4275e01158c188018f588f2943e60
Villanueva, F. (2019). Valoración de la Coordinación Motriz en la Categoría Sub 9 de los Clubes de futbol Trujillo. Tesis de grado. Universidad Cesar Vallejo. Facultad de Educación e Idiomas. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/25292/1/UCE-FCF-CPO-CARCHIPULLA%20SOFIA.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 RIAF. International Journal of Physical Activity
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.