Strategies for the inclusion of students with disabilities in Physical Education: a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/riaf.v3i2.1505

Keywords:

Methodological strategy, Educational inclusion, Physical education, Physical Motor Disability

Abstract

During the last year, methodological strategies have been investigated to incorporate students with physical disabilities in Physical Education classes. It is essential that teachers are familiar with these strategies and apply them. The results indicate significant improvements in student participation and performance, contributing to creating an inclusive and motivating environment. The study was based on basic, theoretical and bibliographic research without experiments, with a descriptive design. 170 records were analyzed, excluding duplicates and articles according to their year of publication, and 15 relevant studies were selected. The databases used included Scielo, Dialnet and Scopus, using search terms related to inclusion in Physical Education. Various methodological strategies for the inclusion of students with physical disabilities in physical education have had a significant positive impact on participation and performance. Adaptations in curriculum and activities, together with approaches such as Universal Design for Learning, have facilitated greater integration and active participation, while reducing exclusion. Research has shown that detailed and personalized methodological strategies in Physical Education have a significant impact on the participation and performance of students with physical disabilities. The adaptation of activities and teaching methods reduces barriers and exclusion, optimizing integration and participation in classes.

References

Allaico-Bermej, W. & Aldas-Arcos, H. (2021) Estrategias metodológicas en la Educación Física para estudiantes con discapacidad motriz. Distrito 01D01. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía. 6(4),393-415. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8272699

Alonso Panizo, J. Ángel, Castañares Ávila, R. ., Moraleda Dussaillant, A. ., & Quiñones Ledesma, G. . (2021). Educación Física, imprescindible en alumnos con necesidades educativas especiales. Padres Y Maestros / Journal of Parents and Teachers, (388), 24–31. https://doi.org/10.14422/pym.i388.y2021.004

Arteaga Ureta, Flor María, Mera Bravo, Eliana Pilar, & del Jesús Palacios López, Aura Mariana. (2022). Discapacidad e inclusión social: retos teóricos y desafíos ..., Revista Universidad y Sociedad, 14(3), 256-262. Epub 30 de junio de 2022. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000300256&lng=es&tlng=es.

Bennasar García, Miguel Israel, Wanda Marina Román Santana, Judith Martínez Alonzo, & Doris Del Carmen De la Cruz Mena. (2023). Educación inclusiva para estudiantes con necesidades específicas con apoyo educativo: Consideraciones ontológicas en los contextos formativos. Revista Científica FIPCAEC (Fomento De La investigación Y publicación científico-técnica multidisciplinaria). ISSN : 2588-090X . Polo De Capacitación, Investigación Y Publicación (POCAIP), 8(1), 364-381. https://www.fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/view/780

Bennasar-García, M. I. (2022). Estrategias pedagógicas de la educación física en alumnos con ..., encuentros. Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico., (Extra), 329–340. https://doi.org/10.5281/zenodo.6551183

Buitrón-Jácome, P., Rivadeneira, J.-E., Suasti Velasco, W. F., Garrido Rocha, O. V., Álvarez Ramos, S. E., & Meneses Salazar, E. (2023). Estrategias de sensibilización que fomentan inclusión en la asignatura de Educación Física en las Unidades Educativas Públicas de la ciudad de Ibarra. Revista Ecos De La Academia, 9(17), 35–54. https://revistasojs.utn.edu.ec/index.php/ecosacademia/article/view/746

Castillo-Paredes, A., Núñez-Valdés, K., Torres, S., Landeros, J., Núñez-Valdés, G., & Herreros Soto, J. T. (2023). Inclusión de las necesidades educativas especiales en la clase de educación física y salud (Inclusion of Special Educational Needs in the Physical Education and Health). Retos, 49, 1091–1099. https://doi.org/10.47197/retos.v49.95900

Cedeño Rodríguez, M. E., Párraga Vélez, L., & Gómez Zambrano, M. (2022). La inclusión de estudiantes con discapacidad y adaptaciones curriculares en las unidades educativas del cantón Jaramijó (Ecuador). EHQUIDAD. Revista Internacional De Políticas De Bienestar Y Trabajo Social, (18), 41–62. https://doi.org/10.15257/ehquidad.2022.0012

Chamba Acosta, W, Vera Ramírez, F, Pérez Iribar, G & Maqueira Caraballo, G. (2024). Estrategia metodológica inclusiva para la enseñanza-aprendizaje del karate-do en estudiantes con discapacidad visual en las clases de educación física. Dominio De Las Ciencias, 10(2), 354–374. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3806

Chuquimarca Males, E. G., Gualacata Cachimuel, N. F., Serrano Aguilar, J. L., López Orozco, L. C., & Palacios Zumba, E. M. (2024). Inclusión y adaptación en la Educación Física: estrategias para la participación de estudiantes con discapacidades. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 19(1), 4-7. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1603

Cruz Vadillo, Rodolfo. (2019). Educación inclusiva, profesores y estudiantes con discapacidad: una mirada desde lo relacional. Sinéctica, (53).Epub 28 de agosto de 2020. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2019)0053-004

Feraud-Cañizares, R., Villamar-Mendoza, A. ., Torres-Burgos, S., & Menoscal-Burgos, J. (2022). Inclusión de estudiantes con discapacidad motora en el desarrollo de ...,593 Digital Publisher CEIT, 7(4-2), 244-253. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.4-2.1252

Gómez Valdés, A., Roba Lazo, B., Hernández M., Kelly D., & Escalante C., Leidys. (2021).Inclusión en la Educación Física, su perspectiva desde la ..., Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), 423-435. Epub 08 de agosto de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522021000200423&lng=es&tlng=es.

Guapi Guamán, F. I. & Aldas Arcos, H. G. (2019). La Educación Física como asignatura complementaria en carreras de ..., PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 14(1), 93–106. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/784

Leyva Vázquez, Maikel Yelandi, Viteri Moya, Jorge René, Estupiñán Ricardo, Jesús, & Hernández Cevallos, Remigio Edmundo. (2021). Diagnóstico de los retos de la investigación científica postpandemia en el Ecuador. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(spe1), 00053. Epub 31 de enero de 2022.https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i.2960

Lleixà Arribas, M. T., & Hernández, M. R. (2020). Formación del profesorado en educación física e inclusión del alumnado con pluridiscapacidad. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 34(1). https://doi.org/10.47553/rifop.v34i1.76978

Macías Moreira, L. S., & Bolívar Chávez, O. E. (2021). Resumen de Estrategias metodológicas inclusivas en ... - Dialnet, Simón Bolívar. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, 7(2), 147–160. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/mikarimin/article/view/2443

Mayanza Paucar, O. A., Barcia Maridueña, A. M. ., Morejón Calixto, S. . E. ., & Vásquez Alvarado, E. E. . (2024). Inclusión y accesibilidad al deporte de estudiantes con diversidad funcional en el contexto educativo ecuatoriano (Inclusion and accessibility to sport for students with functional diversity in the Ecuadorian educational context). Retos, 55, 536–542. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/105890

Moncada Arévalo, B. P. ., & Medina Mendoza, R. C. . (2024). Estrategias metodológicas para la inclusión de estudiantes con necesidades educativas específicas en el nivel de básica media . Sinergia Académica, 7(Especial 2), 113-125. https://www.sinergiaacademica.com/index.php/sa/article/view/225

Muñoz Hinrichsen, F., & Martínez Aros, A. (2022). Actividad física adaptada en el proceso de rehabilitación de personas con discapacidad: una propuesta desde la perspectiva social. Pensar En Movimiento: Revista De Ciencias Del Ejercicio Y La Salud, 20(1), e47007. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v20i1.47007

Oroño Lugano, M., & Azaustre Lorenzo, M. (2022). Educación, enseñanza, escuela y educación física: sentidos ...,MLS Educational Research (MLSER), 6(2). https://doi.org/https://doi.org/10.29314/mlser.v6i2.891

Ortega Luna, Iván Darío, Ortiz Hernández, María Angélica, Cervantes Olivares, Carlos Martín, & Rodríguez Ibagué, Luis Fernando. (2021). Accesibilidad al entorno físico en instalaciones de acondicionamiento para personas con discapacidad física: una revisión integradora. Revista Ciencias de la Salud , 19 (1), 53-73. Epub 03 de agosto de 2021. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.10151

Pérez-Castro, Judith. (2019). La inclusión de los estudiantes con discapacidad en dos universidades públicas mexicanas. Innovación educativa (México, DF), 19(79), 145-170. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732019000100145&lng=es&tlng=es.

Romero-Ibarra, O., Peley-Bracho, R., & Troya-Morejón, I. (2020). Estrategias para la inclusión en el área de educación física de estudiantes con discapacidad. Polo del Conocimiento, 5(9), 900-917. doi:http://dx.doi.org/10.23857/pc.v5i9.1736

Rosero Duque, M. F. (2022). Beneficios de la práctica de actividad física deportiva en personas con discapacidad física. Revista científica Especializada En Ciencias De La Cultura Física Y Del Deporte, 20(1), 152–172. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/898

Tarqui-Silva, L. E., Sánchez-Salinas, M. V., & Garcés-Mosquera, J. E. (2022). El deporte adaptado, inclusivo y paralímpico: una ruptura de estereotipos discriminatorios contra la diversidad funcional. Revista Innova Educación, 5(1), 120–130. https://doi.org/10.35622/j.rie.2023.05.008

Vargas Vargas , A. B. (2021). Capacitación del docente de educación física para la inclusión de alumnos en las actividades de educación física del centro de recursos para la educación permanente N° 5 "Sra. Antolina Lombardi de Jara" de Pilar. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 7629-7658. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.868

Villacís Vera, F. (2019). El juego como estrategia metodológica para una educación física verdaderamente inclusiva. Dialnet. 1(10), 91-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8380412

Víquez Ulate, Fabián, Quirós Carrión, Sugey, Rodríguez-Méndez, Diego, & Solano Mora, Luis. (2020). La inclusión de personas con discapacidad en una escuela multideportiva: Efecto de las actitudes hacia la discapacidad en niños, niñas, jóvenes, padres, madres y personal de instrucción. MHSalud , 17 (2), 38-53. https://dx.doi.org/10.15359/mhs.17-2.3

Published

2022-12-03

How to Cite

Burgos Angulo, D. J., Licoa Briones, F. de J., & Tutiven Delgado, F. J. (2022). Strategies for the inclusion of students with disabilities in Physical Education: a systematic review. RIAF. International Journal of Physical Activity, 3(2), 53–73. https://doi.org/10.53591/riaf.v3i2.1505

Issue

Section

ARTÍCULOS DE REVISIÓN

Categories