Incidence of AI in the development of soft skills in Baccalaureate students in the Dr. José María Velasco Ibarra Educational Unit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/minerva.v6i10.2255

Keywords:

Inteligencia Artificial, Habilidades blandas, educación

Abstract

The use of artificial intelligence (AI) has reached significant development, becoming a widely used tool in various areas of daily life, especially in the educational context. Students increasingly turn to AI tools as a fast-track to completing their academic assignments. While this practice can facilitate the completion of school activities, it also poses significant challenges, such as the decline in the development of soft skills essential for social interaction, such as communication, critical thinking, teamwork, and creativity. In this context, the objective of this research is to analyze the impact of AI use on the development of soft skills in high school students at the Dr. José María Velasco Ibarra Educational Unit in Ecuador. To achieve this purpose, a mixed methodological approach was employed, with an exploratory and descriptive scope, through interviews and questionnaires with a sample of 76 students. Preliminary results suggest that excessive use of AI could negatively impact the development of essential socioemotional and cognitive skills, highlighting the importance of educational strategies that integrate these tools in a balanced and formative way.

References

Lista de Referencias

Holmes, W., Bialik, M. y Fadel, C. (2019). Inteligencia artificial en la educación: promesas e implicaciones para la enseñanza y el aprendizaje. Centro para el rediseño curricular.

García Peñalvo, F. J.-L. (2024). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. Obtenido de https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716

García-Peñalvo, F. J. (2023). Discusión abierta sobre beneficios, riesgos y retos de la Inteligencia Artificial Generativa. CINAIC, 9. Obtenido de https://www.researchgate.net/profile/Francisco-Garcia-Penalvo/publication/375060859_Discusion_abierta_sobre_beneficios_riesgos_y_retos_de_la_Inteligencia_Artificial_Generativa/links/653e32fe0426ef6369e8aba4/Discusion-abierta-sobre-beneficios-riesgos-y-ret

Gómez-Gamero, M. E. (2019). Las habilidades blandas competencias para el nuevo milenio. DIVULGARE Boletín Científico De La Escuela Superior De Actopan, 6(11), 2. Obtenido de https://doi.org/10.29057/esa.v6i11.3760

González-Trejo, C. A.-O. (2024). La inteligencia artificial y su influencia en el rendimiento académico de los estudiantes. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 37-44. Obtenido de https://doi.org/10.62697/rmiie.v3i1.69

Morales Vallejo, P. (2020). (E. Pirámide., Ed.) Fundamentos y aplicaciones en ciencias sociales.

Morales Vallejo, P. (2020). Escalas de medición en investigación:. (E. Pirámide, Ed.) Fundamentos y aplicaciones en ciencias sociales.

Morales Vallejo, P. (2020). Escalas de medición en investigación:. (E. Pirámide, Ed.) Fundamentos y aplicaciones en ciencias sociales.

Muñiz, J. &.-P. (2019). Diez pasos para la construcción de un test. Psicothema, 31(1), 7-16. Obtenido de https://doi.org/10.7334/psicothema2018.291

Pinedo-Castro, A. (2024). Habilidades Blandas como Factor Clave para la Mejora de la Convivencia Escolar. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 17(2), 6. doi:216-230

Puche-Villalobos, D. J. (2024). La inteligencia artificial y el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios. Delectus, 7(2), 3. Obtenido de https://revista.inicc-peru.edu.pe/index.php/delectus/article/view/242

Sanabria-Navarro, J. S.-P.-B.-J.-C.-N. (2023). ncidencias de la inteligencia artificial en la educación contemporánea. Obtenido de https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=77&articulo=77-2023-08

Zumba Hidalgo, S. N. (2021). La importancia del fomento de las habilidades blandas en la educación. Illari revista de estudiantes, 36. Obtenido de https://revistas.unae.edu.ec/index.php/illari/article/view/635/531

Published

2025-06-26

How to Cite

Incidence of AI in the development of soft skills in Baccalaureate students in the Dr. José María Velasco Ibarra Educational Unit. (2025). Revista Minerva, 6(10), 114-133. https://doi.org/10.53591/minerva.v6i10.2255