Teacher Training for the Design and Implementation of Virtual Learning Environments at the Elementary Sublevel
DOI:
https://doi.org/10.53591/minerva.v6i10.2353Keywords:
Entornos virtuales, capacitaciones, moodle, nivel elementalAbstract
This study focuses on examining the design and implementation of Virtual Learning Environments (VLEs) in primary education in grades two, three, and four in Ecuador, with an emphasis on teacher training to improve their technological proficiency and foster creative and innovative teaching methods. The study identified deficiencies in teachers' access to technical resources and digital skills and proposes addressing these weaknesses through targeted training sessions. To achieve this, a quantitative strategy was employed that included assessments, seminars, and surveys with 12 teachers at the Milenium Educational Unit in Guayaquil. The results of the VLE implementation at the school show notable improvements in teachers' digital skills in the use of technological resources. However, they face challenges such as workload management, limitations of digital infrastructure, and unequal access to technology, with 38.5% not receiving training in the use of technological tools. The study concludes that to modernize educational methods and ensure equitable and dynamic learning experiences, it is essential to include virtual learning environments (VLEs) in the curriculum through ongoing teacher training and investment in technology.
References
Balderramo-Vélez, H. F., Cárdenas-Sari, A. P., Belén-Godino, C. M., & Álzate-Peralta, L. A. (2024). Aprendizaje Colaborativo Potenciado por las TIC como Metodología de Enseñanza del Siglo XXI. MQRInvestigar, 8(1), 3217-3239. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.1.2024.3217-3239
Cruz, M. A. T. D. la, Macías, G. G. G., Viejó, J. L. M., & Chisag, J. C. C. (2020). Las plataformas virtuales para fomentar aprendizaje colaborativo en los estudiantes del bachillerato. RECIMUNDO, 4(4), 199-212. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(4).octubre.2020.199-212
Eugenia, C., Alva, M., & Yupanqui, E. C. (2024). VIRTUAL ENVIRONMENT AND EMERGING PEDAGOGIES : APPROACH AND STRATEGIES. 2024, 535-569.
Flores, J. U., Bacuilima, L. A., & Urdiales, D. (2024). Estudiantes de un plantel educativo secundario del sur del Ecuador y un Entorno Virtual de Aprendizaje (EVA): Impacto de su implementación. Revista Andina de Educación, 2(1), 8-17.
Florez, M. C. C. (2019). Ambientes de aprendizaje. 15(2), 40-54.
Gabino, V. M. (2021a). Diseño Y Gestión De Entornos Virtuales De Aprendizaje Design and Management of Virtual Learning Environments. Revista "Cuadernos, 62(1), 80-87.
Gabino, V. M. (2021b). Diseño Y Gestión De Entornos Virtuales De Aprendizaje Design and Management of Virtual Learning Environments. Revista "Cuadernos, 62(1), 80-87.
Gamboa, M. V. L. (2021). Curso virtual: Educación STEM/STEAM, concepción e implementación. Experiencias de su ejecución con docentes costarricenses. Innovaciones Educativas, 23(Especial), 163-177. https://doi.org/10.22458/ie.v23iespecial.3620
González, J. I., & Granera, J. (2021). Entornos Virtuales de Aprendizaje (EVA) para la enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Revista Científica de FAREM-Estelí, 49-62. https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11607
Idoyaga, I. J., & Lorenzo, M. G. (2023). La educación en ciencias naturales en la universidad intangible. Hacia una buena enseñanza remota de emergencia. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 22(48), 310-326. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v22.n48.2023.018
Jensy Judith Córdoba Mosquera, Ruddy Mileidy Rentería Guevara, M. del C. C. C. (2024). Diseño e implementación de un EVA con enfoque en estrategias pedagógicas para el desarrollo de competencias científicas en estudiantes de Media Académica de la Institución Educativa Luis Carlos Galán Sarmiento en Granada, Meta. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1-14.
López Basto Maria Antonia - Palmet Bonilla, D. D. (2023). Estudio de un EVA como maniobra pedagógica, para fortalecer la explicación de fenómenos en el área de Ciencias Naturales a través del aprendizaje basado en problemas en estudiantes de undécimo grado de la Institución Educativa Técnica Pio XII en el munici [Master’s Thesis, Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud]. https://hdl.handle.net/11227/16649
Perera, J. J. D., Padilla, H. A. S., Sánchez, S. del C. H., & Molina, E. C. (2023). Entorno virtual de aprendizaje y rendimiento académico de estudiantes de nivel superior en el tema de funciones matemáticas. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(26). https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1407
Ramón, A. (2024). Los entornos virtuales y su importancia en el desempeño docente. IX, 238-256.
Rolando, K., Tapia, L., Guillermo, R., Maldonado, Q., Trujillo, C. A., Elton, F., Góngora, C., & Trujillo, R. G. (2023). INTERPRETIVE TRAIL USING FREE SOFTWARE, FOR THE TEACHING OF ECOSYSTEMS IN NATURAL SCIENCES (pp. 277-282). https://oecid.org/0000-0001-7680-2913
Sánchez, U. D., Flores, F. G. M., Sánchez, U. D., & Flores, F. G. M. (2021). Entornos virtuales de aprendizaje adoptados en la universidad ante el COVID-19. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 12(22). https://doi.org/10.32870/DSE.V0I22.829
Sastoque, J. A., González-Rubio, M., Correa, D. A., & Valencia-Arias, A. (2024). Percepción de habilidades en el uso de tecnologías de información y comunicación (TIC) para el aprendizaje en el contexto universitario: Estudio de caso. Formación universitaria, 17(3), 73-82. https://doi.org/10.4067/s0718-50062024000300073
Togra, D. S. D., Chávez, T. M. M., & Vaca, J. W. T. (2022). Desarrollo de competencias digitales del profesorado mediante entornos virtuales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 52(3), 291-310. https://doi.org/10.48102/rlee.2022.52.3.512
Uribe-Posada, R. B., Gómez-Vargas, J. M., & Hernández-Lazo, R. (2022). Entornos virtuales de aprendizaje en la formación de maestros de la Institución Educativa Escuela Normal Superior del municipio de San Juan del Cesar—La Guajira. Revista Criterios, 29(1), 38-59. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.1-art2
Vega, L. R. P., Versoza, B. W. R., Muñoz, W. F. M., & Álzate-Peralta, L. A. (2024). Moodle en milaulas para el fortalecimiento de la enseñanza de Ciencias Naturales en estudiantes Octavo año de secundaria. Código Científico Revista de Investigación, 5(2), 1703-1724. https://doi.org/10.55813/gaea/ccri/v5/n2/619
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Liz Tamara Tutiven Marquez, Victor Paul Untuña Soria, Msc.María Gabriela Jurado Martínez, Msc.Luis Alberto Alzate Peralta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.