Impacto de las practicas estudiantiles en el bachillerato tecnico
Impact of internships on the development of work skills in technical high school
DOI:
https://doi.org/10.53591/minerva.v6i10.2154Keywords:
prácticas estudiantiles, competencias laborales, Bachillerato Técnico, vinculación educativa, mercado laboralAbstract
The implementation of student internships in Technical High School is essential for developing job skills, but it faces significant limitations. There is a disparity in the quality and access to these internships between public, semi-public, and private institutions, raising concerns about educational equity. Although designed to bridge theory and practice, internships often fall short due to the disconnect between educational institutions and companies. A critical challenge is the refusal of many companies to allow students to intern in areas related to their technical training. This not only frustrates students but also undermines the educational purpose of internships, preventing them from acquiring relevant skills. Furthermore, agreements between institutions and companies often remain on paper, with little effective communication and genuine commitment. In light of this situation, it is urgent to rethink linkage strategies, promoting more effective dialogue and supervision mechanisms that ensure compliance with agreements. Only real collaboration between education and the business sector will guarantee that internships fulfill their purpose, creating a skilled workforce prepared for the future.
References
o COESC+ (2020). Código Orgánico de la Economía Social de los Conocimientos, Creatividad e Innovación. Quito, Ecuador.
o Díaz, P., & Ramírez, C. (2021). Competencias laborales en la educación técnica: un análisis de las prácticas estudiantiles en América Latina. Editorial Universitaria.
o García, E., & Sánchez, A. (2019). La relación entre la formación académica y la experiencia laboral en la inserción laboral de los bachilleres técnicos. Revista de Estudios Sociales, 25, 45-62.
o García, M., & López, S. (2020). Desarrollo de habilidades prácticas en entornos laborales reales:
un análisis de las prácticas estudiantiles en la formación técnica. Revista de Investigación en Educación Técnica y Tecnológica, 15(1), 67-82.
o González, M., & Valenzuela, J. (2020). Las prácticas profesionales en la educación técnica:
desafíos y oportunidades. Universidad Técnica de Ambato.
o Hernández Gómez, M. D., Zambrano Ayala, A. D., García Hevia, S., & Reigosa Lara, A. (2024). ESTRATEGIAS DE ENSEÑANZAS EN LA EDUCACIÓN TÉCNICA CONTABLE DE TERCER
AÑO DE BACHILLERATO: TEACHING STRATEGIES IN TECHNICAL ACCOUNTING EDUCATION IN THE THIRD YEAR OF HIGH SCHOOL. Revista De Investigación Científica
TSE DE, 7(1). https://doi.org/10.60100/tsede.v7i1.182
Más formatos de cita
o
o Jiménez, M., & Rodríguez, L. (2017). La importancia de las prácticas profesionales en la formación del alumno de tercero técnico. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 189- 204.
o Martínez, A., & López, R. (2018). La importancia de las prácticas profesionales en la formación técnica y su impacto en la empleabilidad. Revista de Educación Técnica.
o Ministerio de Educación de Ecuador. (2014). Acuerdo Ministerial No. 0069-14 sobre prácticas preprofesionales en bachilleratos técnicos.
o Pérez, J., & Gutiérrez, M. Año de publicación: 2019. Título del artículo: "Ineficacia de las prácticas estudiantiles en el sistema educativo ecuatoriano: Un análisis crítico". Nombre de la revista: Revista de Educación Contemporánea. Volumen y número de la revista: 16(2). Páginas: 45-58. o Pérez, R., & Martínez, J. (2018). Prácticas educativas ineficaces y su impacto en la empleabilidad de los egresados de bachiller técnico. Revista de Formación Profesional, 10(3), 123-140.
o Subsecretaría de Fundamentos Educativos Dirección Nacional de Currículo. (2021). Guía de Modulo de Centros de Trabajo. Quito: Ministerio de Educación del Ecuador.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Leyda Coral León Alvarado, Mina Quiñonez Kitty Johanna , PhD. Segress García Hevia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.