Khan Academy as a teaching strategy for learning integers in basic education

Khan Academy as a teaching strategy for learning integers in basic education

Authors

  • Reinaldo Antonio Guerrero Chirinos Universidad Técnica Particular de Loja image/svg+xml
  • Jenny Román Pogo Unidad Educativa Fiscomisional de las FFAA COMIL NRO. 5 "Tcrn.Lauro Guerrero"
  • Mirian Orosco Sisalima Instituto Tecnológico Superior Oriente image/svg+xml
  • Félix Ordóñez Sánchez Universidad Técnica Particular de Loja image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.53591/iti.v17i24.2373

Keywords:

Khan Academy, números enteros, aprendizaje matemático, recursos digitales, educación básica

Abstract

Context: Learning operations with integers represents a frequent challenge for elementary school students, which generates difficulties in understanding fundamental mathematical concepts. The use of digital educational platforms has become an effective alternative to strengthen numerical skills and encourage logical thinking. Objective: To determine the effect of a teaching strategy using Khan Academy for learning operations with integers in eighth-year students of Higher Basic Education. Method: A quantitative, descriptiv  e, quasi-experimental research study was developed. 82 students participated, divided into an experimental group and a control group. A pretest and a posttest were administered, and the data were processed using statistical tools such as Excel and SPSS. Results: The results showed a significant improvement in the performance of the experimental group after using the Khan Academy platform, with a relevant statistical difference (p < 0.05) compared to the control group. Conclusions: It is concluded that the use of Khan Academy positively impacts the development of numerical skills, promoting more autonomous, dynamic, and meaningful learning in the area of ​​mathematics.

References

Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento: Una perspectiva cognitiva. Paidós.

Gordon Hernández, Yimy, Valle Fuentes, Harold, & Gordon Araujo, Juan Pablo (2024). Adiestramiento virtual en las competencias matemáticas a través de la plataforma Khan Academy. AiBi: Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 12(3), 97–108. https://doi.org/10.15649/2346030X.3571

Hernández-Sampieri, R., Mendoza Torres, C. P., Méndez Valencia, S., & Cuevas Romo, A. (2020).

Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana.

Juárez, C., López, S., & Vásquez, M. (2019). Las TIC y su impacto en la educación en América Latina. Revista Educación y Sociedad, 22(3), 45–61.

Juárez, C., Temoltzin, M., & Tapia , R. (2019). Impacto de los estilos de aprendizaje y de enseñanza en el rendimiento académico de estudiantes de inglés. Revista de la Facultad de Lenguas de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, 9(9), 4-13. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/352052476

Lasso, L., & Conde, K. (2021). Khan Academy como herramienta en el aprendizaje de las matemáticas y la programación. . Revista Interamericana De Investigación Educación Y Pedagogía RIIEP, 14(1), 225–

250. doi:https://doi.org/10.15332/250

Maca, A. y Patiño, L. (2016). La enseñanza de los números enteros un asunto sin resolver en las aulas. Revista Plumilla Educativa, 17(1), 194 – 210.

Piaget, J. (1972). The psychology of the child. Basic Books.

Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1), 3–10.

Troya, L. (2021). La plataforma Khan Academy y el pensamiento matemático en estudiantes de educación básica. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 19(1), 88–101.

UNESCO. (2022). Transforming education with technology: Guidelines for national strategies. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380391

Vesga, G. (2020). Uso de Khan Academy para apoyar el proceso de enseñanza aprendizaje de Preálgebra. Bogotá : Universidad Santiago Mariño. Obtenido de http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2826

Downloads

Published

2025-11-30

Issue

Section

Artículos