Epistemologicaldimensions in physical education students in the training process
DOI:
https://doi.org/10.53591/riaf.v1i1.90Keywords:
Teacher training, Process Quality, Physical education, Epistemological dimensionAbstract
The process of training teachers in the university setting is one of the highest priorities of the Higher Education Institutions in the country, in correspondence with the socio-cultural, economic and technological changes, and their growing demands, from the point of view of from the point of view of how to achieve a higher quality of the training process of the university teacher. The objective of this study is to identify the epistemological dimensions applied by the university teacher. This study used a descriptive qualitative approach. It is concluded that initial training should provide foundations and reflective and critical attitudes that allow the professional to understand and interpret the educational reality and intervene in it. The findings highlight the need to open a debate on the possible improvements in the training process of the Physical Education teacher, which allows improving their personal competence to promote their enthusiasm for teaching this discipline, which allows the understanding of the epistemological dimensions that emphasizes the pedagogical performance of the teacher as a mediator of the autonomy of their students.
References
Abraham, N.M. & Rojas, F.A. (1997). La investigación educativa en Iberoamérica. Revista de Educación. 312: 21-41.
Blasco, E. (2007). Metodología de la investigación en Educación Física y Deportes. Ampliando Horizontes. Alicante. Editorial Club Universitario. https://www.editorial-club-
Cañadas, L., Santos-Pastor, M. L., & Castejón F. J. (2018). Desarrollo de competencias docentes en la Formación Inicial del Profesorado de Educación Física. Relación con los Instrumentos de Evaluación. Revista Estudios Pedagógicos, 44(2), 111-126. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052018000200111&script=sci_abstract
Castejón, F.J., Santos, M. L., & Palacios, A. (2015). Cuestionario sobre metodología y evaluación en formación inicial en educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15(58), 245-267. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista58/artescala566.htm
Córdoba, T., López-Pastor, V. M., & Sebastiani, E. (2018). ¿Por qué Hago Evaluación Formativa en Educación Física? Relato Autobiográfico de un Docente. Revista Estudios Pedagógicos 44(2), 21-38. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052018000200021
Davini, M. (2015). Formación en la Práctica Docente. Paidós. Recuperado de http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/ieles/v12n12a07picco.pdf
Díaz F. (2003). Desarrollo del currículo e innovación: Modelos e investigación en los noventa. versión impresa ISSN 0185-2698. Revista Perfiles educativos vol.27 no.107 Ciudad de México ene. 2005. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982005000300004&script=sci_arttext
Hernández, J. (2004). La investigación sobre la práctica de la enseñanza en la formación del profesorado. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. (8) 1 Recuperado de: https://www.ugr.es/~recfpro/rev81ART5.pdf
Estevan, I., Molina-García, J., García-Massó, X., & Martos, D. (2018). Efecto de la Intervención Docente en la Percepción de Competencia y Motivación de Futuros Maestros de Primaria en Educación Física Utilizando la Evaluación Formativa y Compartida. Revista Estudios Pedagógicos, 44(2), 205-221. http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/4148
Federación Internacional de Educación Física. (FIEP), (2000). https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/1133
Gallardo, F.; Carter, B., & López-Pastor, V. M. (2019). Evaluación Formativa y Compartida en la Universidad Chilena: Resultados tras cuatro años de implementación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 139-155. https://doi.org/10.15366/ riee2019.12.1.008. https://revistas.uam.es/riee/article/view/riee2019.12.1.008
Gallardo, F.; López-Pastor, V. M., & Carter (2018). Efectos de la aplicación de un sistema de evaluación formativa en la autopercepción de competencias adquiridas en formación inicial del profesorado. Revista Estudios Pedagógicos, 44(2), 55-77. https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000200055
Gutiérrez-García, C. (2018). Informe 2017/2018 sobre la asignatura «Diseño y análisis de la enseñanza de la actividad física», del grado en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/74193?articlesBySameAuthorPage=2
Hamodi, C.; López-Pastor, V. M., & López-Pastor, A.T. (2017). If I experience formative assessment whilst at University will I put it into practice later as a teacher? Formative and shared assessment in Initial Teacher Education. European Journal of Teacher Education, 40(2), 171-190. DOI: 10.1080/ 02619768.2017.1281909.
https://ouci.dntb.gov.ua/en/works/lRg5p6e9/
Hamodi, C., Moreno-Murcia, J. A. & Barba, R. (2018). Medios de Evaluación y Desarrollo de Competencias en Educación Superior en Estudiantes de Educación Física. Estudios Pedagógicos, 44(2), 241-257. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02619768.2017.1281909
Lorente-Catalán, E., López-Pastor, V. M., & Kirk, D. (2018). La evaluación participativa en la formación inicial del profesorado. Un caso sobre su utilización en las primeras experiencias profesionales. En E. Lorente-Catalán y D. Martos-García (Eds.), Educación Física y Pedagogía Crítica. Propuestas para la transformación personal y social. Lleida: Revista Edicions de la Universitat de Lleida, 193-213. https://strathprints.strath.ac.uk/64058/
Molina, M., López-Pastor, V. M. (2017). La transferencia de la Evaluación Formativa y Compartida desde la Formación Inicial del Profesorado de Educación Física a la práctica real en Educación Primaria. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), 3(2), 626-631. http://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/index
Molina, M. & López-Pastor, V. M. (2019). ¿Evalúo cómo me evaluaron en la facultad? Transferencia de la evaluación vivida durante la formación inicial del profesorado a la evaluación practicada como docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 85-101. https://doi.org/10.15366/ riee2019.12.1.005. https://strathprints.strath.ac.uk/64058/
Monja, M. (2012). Desempeño Docente. Recuperado de: https://mariaisabelmonja.wordpress.com/2012/02/06/desempeno-docente/
Kallestrup, J. (2016, pág. 190) Epistemología de Virtudes Grupal. Análisis. Revista de investigación filosófica, vol. 3, n.º 2 (2016): 189-216 ISSN: 2386-8066.
Rodríguez, E. (2017). Tendencias epistemológicas en Psicología. Revista PsicologiaCientifica.com, 9(27). Recuperado en: http://www.psicologiacientifica.com/tendencias-epistemologicas-en-psicologia
Marcelo, C. (2012). Apoyo y seguimiento en aula a docentes. Ministerio de Educación Ecuado. Recuperado de http://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2013/03/SiProfe-Apoyo-y-seguimiento-docente.pdf.
Morillo, J. (2006). Evaluación del Desempeño y Carrera Profesional Docente. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001529/152934s.pdf
Gutiérrez, M., Pilsa, C., y Torres, E ((2013)). Perfil de la educación física y sus profesores desde el punto de vista de los alumnos. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 3(8). Recuperado de http://www.cafyd.com/REVISTA/ojs/index.php/ricyde/article/view/43
UNESCO Carta Internacional de la Educación Física y el Deporte, 21 de noviembre de 1978; 2018. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000235409_spa
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 RIAF. Revista internacional de actividad física

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.





