Exercises to improve the technical fundamentals of passing and archery in football

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/riaf.v2i1.301

Keywords:

Specific exercises, Technical Fundamentals, pass, Archery, football

Abstract

This research was conducted at the Cantonal League of Durán with the objective of designing a program of specific exercises to improve the technical fundamentals of passing and shooting in soccer. The aim is to help soccer players enhance their technical skills, become more effective in passing and shooting techniques, and achieve their maximum athletic performance in professional soccer.
The methodology employed in this study is field-based, descriptive in nature, and utilizes a mixed-methods approach. To develop this research, various techniques and instruments were used for the collection of essential information, such as interviews with the head of the Cantonal League and an observation guide directed at two coaches focusing on the training process of the under-15 soccer category of the Cantonal League of Durán. This guide was also applied to the 16 soccer players for their respective evaluation of the technical fundamentals of passing and shooting in soccer.
The results revealed difficulties in the use of methodological strategies, a low level of instruction among coaches, and shortcomings in the players' passing and shooting techniques. Consequently, the study proposes the design of a program of specific exercises aimed at improving the technical fundamentals of passing and shooting in soccer. This program seeks to enhance the technical performance and overall athletic outcomes of the soccer players.

References

Dayron Alberto Rice-Nelson, Osvaldo Javier Martín-Agüero, José Guillermo Montero-Quesada. (2020). Metodología para la enseñanza-aprendizaje de los pases con el exterior del pie en futbolistas escolares. Mundo Fesc, 9(1), 1-12. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7490172.pdf

Aedo-Muñoz, Esteban; Abarca-Reyes, Víctor; Torres-Moreno, María-José; Bascuñan-Mosqueira, Ricardo; José Brito, Ciro; Miarka, Bianca; Caro-San Juan, José; Sánchez-Ramírez, Celso; Poblete-Gálvez, Carolina. (2020). Propuesta de modelo técnico de pateo en fútbol: Una revisión sistemática de variables cinemáticas y cinéticas. MHSalud, 17(2), 1-12. https://www.scielo.sa.cr/pdf/mhs/v17n2/1659-097X-mhs-17-02-98.pdf

Alexander Castro Figueredo; Esteban Juan Pérez Hernández; Héctor Noa Cuadro. (2020). Methodological proposal for the teaching of the control guided with the sole of foot in indoor soccer. Revista PODIUM, 15(2), 1-12. http://scielo.sld.cu/pdf/rpp/v15n2/en_1996-2452-rpp-15-02-331.pdf

Bedolla, A. A. (2003). Estrategia, Táctica y Técnica: definiciones, características y ejemplos de los controvertidos términos. Efdeportes, 9(60), 1-12. https://www.efdeportes.com/efd60/tact.htm

Bernal-Reyes, Fernando; Yagüe Cabezón, José María; Zubiaur Gonzalez, Marta; Romero-Pérez, Ena Monserrat; Gavotto-Nogal, Omar Iván. (2018). Comparison between global and analytical training methodologies for the development of technical fundamentals skills during soccer initiation training on 8-9 and 10-11 years old children. Biotecnia, 20(2), 1-12. https://www.redalyc.org/pdf/6729/672971086009.pdf

Bonifaz, Á. D. (2022). Specialist's criteria on technical-tactical indicators of sports selection by soccer game functions. PODIUM Journal, 17(1), 1-12. http://scielo.sld.cu/pdf/rpp/v17n1/en_1996-2452-rpp-17-01-313.pdf

Canchig Chalco, Kevin Julián y Tuquerres Tipan, Cristian Fabian. (2021). El proceso enseñanza aprendizaje de los fundamentos técnicos en la formación de los niños de 9 y 10 años en la escuela formativa CR 10 de fútbol. Quito: ESPE. http://repositorio.espe.edu.ec/bitstream/21000/24821/1/T-ESPE-044525.pdf

Carlos Freddy Macías-Cantos; Ángel Anelio Mendoza-Loor; Pablo Yeferson Zambrano-Intriago. (2021). Lineamientos metodológicos para la formación de entrenadores de escuela de fútbol en la categoría infantil. Polo del conocimiento, 6(5), 1-12. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8016947.pdf

Ciocca, G., Tessitore, A., Mandorino, M., & Tschan, H. (2022). A video-based tactical task does not elicit mental fatigue and does not impair soccer performance in a subsequent small-sided game. Sports, 10(31), 1-12. https://www.mdpi.com/2075-4663/10/3/31

Dios, R. M. (2022). Táctica y estrategia en el fútbol: una aproximación a través de autores de referencia. Efdeportes: Lecturas: Educación Física y Deportes, 27(292), 1-15. https://doi.org/10.46642/efd.v27i292.3381

Durán-Delgado, J.; Silvio Alejandro Alcívar-Molina. (2022). Propuesta metodológica para mejorar los fundamentos técnicos del fútbol. Polo del conocimiento, 7(9), 1-12. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4641

Ferreira Silva, L.; Paulo Francisco De Almeida Neto; Ana Carla Gomes Canário de Araujo. (2018). Efecto de lo lúdico en la mejora de habilidades motrices en jugadores de fútbol de 12 a 16 años. Efdeportes: Lecturas, Educación Física y Deportes, 23(246), 40-48. https://shre.ink/gkWI

Gamonales, José M.; Salgado-Santos, Miguel Á.; Ibáñez, Sergio J. (2021). Influencia del medio de iniciación al entrenamiento en el diseño de tareas en fútbol escolar (sub-12). MHSalud, 18(2), 1-12. https://www.scielo.sa.cr/pdf/mhs/v18n2/1659-097X-mhs-18-02-151.pdf

García-González, J., Paola A. Sánchez-Sánchez. (2020). Diseño teórico de la investigación: instrucciones metodológicas para el desarrollo de propuestas y proyectos de investigación científica. Información Tecnológica, 31(6), 1-12. https://scielo.conicyt.cl/pdf/infotec/v31n6/0718-0764-infotec-31-06-159.pdf

Germán Darío Isaza Gómez1Heriberto González Valencia2Diana Marcela Osorio Roa3. (2022). Estilos de enseñanza utilizados por los entrenadores de fútbol base en el Valle del Cauca. Revista Boletín Redipe, 11(1), 1-12. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1648/1558

González-Cárdenas, J.; Wilson Hernando Bravo-Navarro; Carlos Marcelo Ávila-Mediavilla; Raúl Fernando Moscoso-García. (2020). Métodos de entrenamiento en escuelas de fútbol de Azogues. Polo del conocimiento, 5(11), 1-12. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7659459.pdf

Gonzalo Bladimir Gallardo Carbo; Walter Ricardo García Vélez; Ronald Alberto Feraud Cañizares: Carlos Alberto Paredes Echeverría. (2019). Perfeccionamiento en la técnica de conducción, golpeo y recepción en futbolistas de iniciación. Efdeportes: Lecturas educación física y deporte, 24(251), 1-12. https://shre.ink/gkWf

Jácome, C. A. (2021). Laterality training in the technical and offensive fundamentals of U-12 soccer players. Theoretical validation. Revista PODIUM, 16(1), 1-12. http://scielo.sld.cu/pdf/rpp/v16n1/en_1996-2452-rpp-16-01-114.pdf

Jiménez Moreno, Dr. José Alfonso; Contreras Espinoza, Mstr. Iván de Jesús; López Ornelas, Dra. Maricela. (2022). Lo cuantitativo y cualitativo como sustento metodológico en la investigación educativa: un análisis epistemológico. Revista Humanidades, 12(2), 1-12. https://www.redalyc.org/journal/4980/498070446014/498070446014.pdf

Motato, L., Víctor Quilindo (2021). Enseñanza del fútbol e iniciación deportiva en dos escuelas deportivas de Santiago de Cali, Colombia. Viref Revista de Educación Física, 10(1), 1-12. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/342878/20806072

Duncan,, Anthony Weldon M., Lisa M. Barnett, Natalie Lander. (2022). Perceptions and practices of fundamental movement skills in grassroots soccer coaches. International Journal of Sports Science & Coaching, 17(4), 1-12. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/17479541211073547

Rivilla, J. (2005). La enseñanza de los deportes de equipo. Balonmano Curso: 1º. Universidad Politécnica de Madrid. http://ocw.upm.es/pluginfile.php/622/mod_label/intro/4%20Ensenanza-deportes-equipo.pdf

Sánchez Flores, F. A. (2019). Fundamentos Epistémicos de la Investigación Cualitativa y Cuantitativa: Consensos y Disensos. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 13(1), 1-12. http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v13n1/a08v13n1.pdf

Ulcuango, E. F. (2022). Importancia de las capacidades coordinativas especiales en el tiro a portería de los futbolistas sub-12. Revista cognosis, 7(1), 1-15. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/4535/4402

Published

2024-01-10

Issue

Section

ARTÍCULOS DE INVESTIGACIÓN APLICADA

Categories

How to Cite

Exercises to improve the technical fundamentals of passing and archery in football. (2024). RIAF. International Journal of Physical Activity, 2(1), 1-14. https://doi.org/10.53591/riaf.v2i1.301