Stigmatization of neurodiversity from the perspective of students in the Bachelor's program in Physical Education, Recreation and Sports

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/riaf.v3i2.2355

Keywords:

Cultural, Education, Inclusion, Neurodiversity, Social

Abstract

Introduction: Neurodiversity is a process of integration that has gained momentum over the years, where neurodivergent students and/or those with invisible disabilities have received increased support from both the community and political sectors. 

Over time, laws have been created to support the educational, social, and cultural development of this population. Despite their condition, their cognitive processes develop differently from those of other people, which does not prevent them from carrying out their daily activities. This process leads us to consider that neurodiversity and/or invisible disabilities have existed for years but have not received the attention they deserve from families, education professionals, and society in general. It is essential to highlight the inclusion processes that have emerged over time.

In Colombia, there are various governmental policies, such as Law 1618 of 2013, which focuses on the integration of individuals with physical disabilities and intellectual and/or sensory impairments. This law has benefited these populations by increasing their rate of social adaptation, as they receive protection from the Colombian state. Consequently, over time, the integration of people with ADHD, ASD, dyslexia, etc., would become a cultural norm.

References

Amador, G. Clouder, L. Karakus, M. Uribe, I. Cinotti, A. Virginia, M. & Rojo, P. (2021). Neurodiversidad en la educación superior: la experiencia de los estudiantes. Revista de la Educación Superior, 50 (200), 129–151. https://doi.org/10.36857/resu.2021.200.1893

Asamblea Departamental del Quindío. Ordenanza número 031 del 28 de noviembre de 2014. https://acortar.link/6L9Oyl

Baumer, N & Frueh, J. (26 de marzo de 2025). What is neurodiversity?. Harvard Health. https://www.health.harvard.edu/blog/what-is-neurodiversity-202111232645

Cornejo, R. & Hugo, S. (2024). Análisis del autismo desde la neurodiversidad en los estudios de revistas académicas en los últimos cinco años [Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. Repositorio institucional de la Universidad Andina Simón Bolívar http://hdl.handle.net/10644/9750

Da Rosa, Y. E. (2023). Una enseñanza de calidad para la neurodiversidad. Análisis de la práctica docente (folleto). https://acortar.link/KgZsHX

De La Peña, C. & Bernabéu, E. (2018). Dislexia y discalculia: una revisión sistemática actual desde la neurogenética. Universitas Psychologica. 17 (3). 1-11 https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-3.ddrs

Departamento Administrativo Nacional de Estadística - DANE. (27 de marzo de 2025). Discapacidad. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/salud/discapacidad

Departamento Nacional de Planeación. República de Colombia. Normatividad Discapacidad. Ley 2281 de 2023.https://www.dnp.gov.co/LaEntidad_/subdireccion-general-prospectiva-desarrollo-nacional/direccion-desarrollo-social/Paginas/normatividad-discapacidad.aspx

Gobierno del Quindío (23 de abril de 2025) Fomentando la Inclusión: Gobierno del Quindío conmemora el Día de la Concienciación del Autismo https://quindio.gov.co/comunicaciones/noticias-gobernacion-del-quindio/fomentando-la-inclusion-gobierno-del-quindio-conmemora-el-dia-de-la-concienciacion-del-autismo

Guerra Iglesias, S., (2019). La neurodiversidad en la inclusión educativa de estudiantes con discapacidad. Universidad Ciencia y Tecnología, 2(2), 51-56. https://core.ac.uk/download/pdf/481246365.pdf

Ministerio de Función Pública. República de Colombia. Ley 1145 de 2007 Gestor Normativo. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=25670

Ministerio de Justicia. República de Colombia. Diario oficial. Año CXXXVIII. N. 44889. 5 de agosto de 2002. Pag. 4. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?id=1667932

Universidad del Quindío. (24 de abril de 2025). 7 Estudiantes neurodiversos ingresaron este semestre a la Uniquindío. https://www.uniquindio.edu.co/noticias/publicaciones/4169/7-estudiantes-neurodiversos-ingresaron-este-semestre-a-la-uniquindio/

Villanueva, C. & Milder, J. (2024). Cultura inclusiva en docentes que atienden a estudiantes en la neurodiversidad en una institución educativa de Trujillo [Tesis programa de segunda especialidad, Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional de la Universidad César Vallejo https://repositorio.cfe.edu.uy/handle/123456789/2483

Published

2025-07-17

Issue

Section

ARTÍCULOS DE INVESTIGACIÓN APLICADA

Categories

How to Cite

Stigmatization of neurodiversity from the perspective of students in the Bachelor’s program in Physical Education, Recreation and Sports. (2025). RIAF. International Journal of Physical Activity, 3(2), 77-83. https://doi.org/10.53591/riaf.v3i2.2355