Stigmatization of neurodiversity from the perspective of students in the Bachelor's program in Physical Education, Recreation and Sports
DOI:
https://doi.org/10.53591/riaf.v3i2.2355Keywords:
Cultural, Education, Inclusion, Neurodiversity, SocialAbstract
Introduction: Neurodiversity is a process of integration that has gained momentum over the years, where neurodivergent students and/or those with invisible disabilities have received increased support from both the community and political sectors.
Over time, laws have been created to support the educational, social, and cultural development of this population. Despite their condition, their cognitive processes develop differently from those of other people, which does not prevent them from carrying out their daily activities. This process leads us to consider that neurodiversity and/or invisible disabilities have existed for years but have not received the attention they deserve from families, education professionals, and society in general. It is essential to highlight the inclusion processes that have emerged over time.
In Colombia, there are various governmental policies, such as Law 1618 of 2013, which focuses on the integration of individuals with physical disabilities and intellectual and/or sensory impairments. This law has benefited these populations by increasing their rate of social adaptation, as they receive protection from the Colombian state. Consequently, over time, the integration of people with ADHD, ASD, dyslexia, etc., would become a cultural norm.
References
Amador, G. Clouder, L. Karakus, M. Uribe, I. Cinotti, A. Virginia, M. & Rojo, P. (2021). Neurodiversidad en la educación superior: la experiencia de los estudiantes. Revista de la Educación Superior, 50 (200), 129–151. https://doi.org/10.36857/resu.2021.200.1893
Asamblea Departamental del Quindío. Ordenanza número 031 del 28 de noviembre de 2014. https://acortar.link/6L9Oyl
Baumer, N & Frueh, J. (26 de marzo de 2025). What is neurodiversity?. Harvard Health. https://www.health.harvard.edu/blog/what-is-neurodiversity-202111232645
Cornejo, R. & Hugo, S. (2024). Análisis del autismo desde la neurodiversidad en los estudios de revistas académicas en los últimos cinco años [Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. Repositorio institucional de la Universidad Andina Simón Bolívar http://hdl.handle.net/10644/9750
Da Rosa, Y. E. (2023). Una enseñanza de calidad para la neurodiversidad. Análisis de la práctica docente (folleto). https://acortar.link/KgZsHX
De La Peña, C. & Bernabéu, E. (2018). Dislexia y discalculia: una revisión sistemática actual desde la neurogenética. Universitas Psychologica. 17 (3). 1-11 https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-3.ddrs
Departamento Administrativo Nacional de Estadística - DANE. (27 de marzo de 2025). Discapacidad. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/salud/discapacidad
Departamento Nacional de Planeación. República de Colombia. Normatividad Discapacidad. Ley 2281 de 2023.https://www.dnp.gov.co/LaEntidad_/subdireccion-general-prospectiva-desarrollo-nacional/direccion-desarrollo-social/Paginas/normatividad-discapacidad.aspx
Gobierno del Quindío (23 de abril de 2025) Fomentando la Inclusión: Gobierno del Quindío conmemora el Día de la Concienciación del Autismo https://quindio.gov.co/comunicaciones/noticias-gobernacion-del-quindio/fomentando-la-inclusion-gobierno-del-quindio-conmemora-el-dia-de-la-concienciacion-del-autismo
Guerra Iglesias, S., (2019). La neurodiversidad en la inclusión educativa de estudiantes con discapacidad. Universidad Ciencia y Tecnología, 2(2), 51-56. https://core.ac.uk/download/pdf/481246365.pdf
Ministerio de Función Pública. República de Colombia. Ley 1145 de 2007 Gestor Normativo. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=25670
Ministerio de Justicia. República de Colombia. Diario oficial. Año CXXXVIII. N. 44889. 5 de agosto de 2002. Pag. 4. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?id=1667932
Universidad del Quindío. (24 de abril de 2025). 7 Estudiantes neurodiversos ingresaron este semestre a la Uniquindío. https://www.uniquindio.edu.co/noticias/publicaciones/4169/7-estudiantes-neurodiversos-ingresaron-este-semestre-a-la-uniquindio/
Villanueva, C. & Milder, J. (2024). Cultura inclusiva en docentes que atienden a estudiantes en la neurodiversidad en una institución educativa de Trujillo [Tesis programa de segunda especialidad, Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional de la Universidad César Vallejo https://repositorio.cfe.edu.uy/handle/123456789/2483
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Autores

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.





