Psychomotricity training in Chile: An analysis from their its regions
DOI:
https://doi.org/10.53591/riaf.v3i2.2205Keywords:
Psychomotricity training, regions of Chile, centralization, decentralizationAbstract
The study aims to identify and describe postgraduate and post-graduate programs in psychomotor skills that have been developed in various regions of Chile, with the purpose of analyzing their geographical distribution, the institutions responsible for their implementation, and the theoretical frameworks that have guided them. A qualitative and descriptive approach was used, with a documentary and exploratory design, where official databases, specialized literature, and complementary sources were consulted. Finally, the data were analyzed using descriptive statistical techniques. The results show the implementation of 20 psychomotricity programs, including 19 diplomas and 1 master's degree, of which 50% (10) are based on a theoretical approach of instrumental orientation, while the other 50% (10) are oriented towards the relational-experiential approach. Additionally, these programs have been provided by 8 national institutions in five regions of the country: Arica and Parinacota, Antofagasta, Maule, Biobío, and La Araucanía. It is concluded that psychomotricity training in Chile demonstrates strong centralization in Santiago, Metropolitan Region, which has generated a significant gap in access to specialization between the capital city and the regions. While relational-experiential approaches are prioritized in Santiago, the instrumental paradigm predominates in the regions, reflecting both geographical and theoretical inequalities.
References
Araya, E. (2017). Orientaciones teóricas y técnicas para el manejo de sala de psicomotricidad. Ministerio de Educación de Chile. https://basica.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/25/2018/02/Psicomotricidad-9-3.pdf
Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. Episteme.
Arnaiz, P. & Bolarín, M. (2016). Introducción a la psicomotricidad. Síntesis
Batthyány, K., Cabrera, M., Picasso, F., Ramírez, J., Moreira, N., Rojo, V., Alesina, L., Mascheroni, P. & Bertoni, M. (2011). Metodología de la investigación en Ciencias Sociales: apuntes para un curso inicial. Universidad de la República.
Centro de Investigación y Capacitación en Educación y Psicomotricidad [Cicep]. (2015). Diplomado en psicomotricidad en atención temprana. Santiago, Chile. https://www.flickr.com/photos/134474019@N03/albums/72157662246822765/
Centro de Investigación y Capacitación en Educación y Psicomotricidad [Cicep]. (2016a). Diplomado en terapia psicomotriz. Santiago, Chile. https://www.flickr.com/photos/134474019@N03/albums/72157676479956056/
Centro de Investigación y Capacitación en Educación y Psicomotricidad [Cicep]. (2016b). Diplomado en gerontopsicomotricidad. Santiago, Chile. https://www.flickr.com/photos/134474019@N03/albums/72157672743563584/
Centro de Investigación y Capacitación en Educación y Psicomotricidad [Cicep]. (2024). Listado de formaciones realizadas por Cicep. https://cicep.cl/formaciones-realizadas/
Chihuailaf Vera, L., Mujica Johnson, F. N., & Concha López, R. F. (2022). Psicomotricidad, corporalidad, género y filosofía positivista en Chile: análisis crítico de documentos ministeriales. Retos, (45), 12–19. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91574
Cizaletti, J. (1967). El problema de la deficiencia mental en Chile (III). Formación y educación profesional del deficiente mental. Revista de Educación, (3), 33-36. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/18717
Consejo Nacional de Educación [CNED]. (2024). Índices base de datos matrícula de pregrado (2005-2024) y posgrado (2005-2023). https://cned.cl/bases-de-datos
Ferre-Rey, G., Dueñas, J. & Camps, C. (2021). Differences between the Dynamic and Normative Psychomotricity in Child Development. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 21(81), 47-62. https://repositori.urv.cat/fourrepopublic/search/item/imarina%3A9187108
Grellet, C. & Lacerna, P. (2023). La importancia de jugar. Una aproximación al significado de los diferentes juegos en la sesión de psicomotricidad educativa. Ministerio de Educación. https://escolar.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/107/2024/02/LaImportanciaDeJugar.pdf
Grellet, C. (2017). Lección 6.3. Psicomotricidad en Chile, un camino a construir. En UCHILE y CPEIP, Curso de psicomotricidad infantil (p.2). Mineduc. https://www.scribd.com/document/734310664/Mo-dulo-6-Leccion-6-3-070417
Gurovich, T. (2017). La psicomotricidad, sus comienzos en Chile. En P. Scialom, F. Goromini & J. M. Albaret (Coord.), Manual de estudio en psicomotricidad (pp. 397- 399). Fundación Citap.
Hernández Fernández, Á. (2024). Cuerpos con Historia: Una Perspectiva Constructivista de la Psicomotricidad Relacional. Miño & Dávila.
Hernández Lechuga, M. & Martínez-Mínguez, L. (2022). Presencia de la psicomotricidad y psicomotricistas en la normativa educativa chilena en infancia. Un análisis documental. Perspectiva Educacional, 61(1), 127–151. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.61-Iss.1-Art.1207
Hernández Lechuga, M. & Martínez-Mínguez, L. (2024). Las competencias específicas de psicomotricistas planteadas en la normativa chilena educativa: estudio de apoyo a las formaciones. Entre Líneas: Revista especializada en Psicomotricidad, (53) 1-10. https://app-psicomotricistas.net/wp-content/uploads/2024/07/entrelineas_53_dossier1.pdf
Larraín-Valenzuela, J. & Nieto-Basaure, P. (2020). Aportes en psicomotricidad clínica: Acompañamiento psicomotriz dentro del contexto de pandemia. Convergencias. Revista de Educación, 3(6), 39–54. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/convergencias/article/view/4035
Larraín-Valenzuela, J., Aspé-Sánchez, M., Nieto-Basaure, P., Vergara, R. & Palma, A. (2023). Efectividad de la terapia vincular familiar apoyada con psicomotricidad clínica infantil para el incremento de la autorregulación en niños y niñas con trastorno por déficit atencional e hiperactividad: un estudio piloto. Revista de psicodidáctica, 28(1), 80-91. https://www.elsevier.es/es-revista-revista-psicodidactica-243-articulo-efectividad-terapia-vincular-familiar-apoyada-S1136103422000351
Ley N° 20.175 de 2007. Crea la XV región de Arica y Parinacota y la provincia del Tamarugal en la región de Tarapacá. https://bcn.cl/24hr9
Ley Nº 21.033 de 2017. Crea la XVI región de Ñuble y las provincias de Diguillín, Punilla e Itata. https://bcn.cl/2lzl7
Ministerio de Educación [Mineduc], Centro de Estudios Mineduc. (2023). Datos abiertos. Titulados en educación superior desde 2007 a 2023. https://datosabiertos.mineduc.cl/titulados-en-educacion-superior/
Ministerio de Educación [Mineduc], Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas [CPEIP]. (2023). Diplomados y postítulos entre 1991 y 2004 [Respuesta Ley de Transparencia]. Chile.
Ministerio de Educación [Mineduc], Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas [CPEIP]. (s.f.). Información Histórica del Registro Público Nacional de Perfeccionamiento. Chile. https://buscacurso.mineduc.cl/consultacursocpip-web/mvc/consultaweb/curso.ftl
Ministerio de Educación [Mineduc], Subsecretaría de Educación Superior. (2025). Bases de datos de la Oferta Académica en el sistema de educación superior en Chile entre los años 2010 y 2024. https://www.mifuturo.cl/bases-de-datos-de-oferta-academica/
Ministerio de Educación [Mineduc], Subsecretaría de Educación Superior. (2024a). Bases de datos de estudiantes Matriculadas y matriculados en Educación Superior entre 2007-2024. https://www.mifuturo.cl/bases-de-datos-de-matriculados/
Ministerio de Educación [Mineduc], Subsecretaría de Educación Superior. (2024b). Base de datos de estudiantes Tituladas y titulados en Educación Superior entre 2007-2023. https://www.mifuturo.cl/bases-de-datos-titulados/
Ministerio de Educación [Mineduc]. (2019). Aprueba convenio de colaboración celebrado entre el Ministerio de Educación y la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. https://bit.ly/38AEw5h
Muñoz, M. (1986). La sicomotricidad en la enseñanza básica. Concepción-Octava.
Osorio, J. (1970). Experiencias para el desarrollo y ejercitación de conductas motrices realizadas en la Escuela Nº 32. Revista de Educación, (28), 9-13. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/18964
Quijada, C. & Caro, R. (2023). Mirar(nos) a través de la psicomotricidad. Una herramienta para favorecer el bienestar emocional del educador/a en situación de distrés dentro del contexto escolar. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales, (48), 213-233. https://acortar.link/fP1L53
Quintana, K. (2021). La observación. Una herramienta clave en la práctica de psicomotricidad. Ministerio de Educación. https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2021/09/LIBRO_LA_OBSERVACION.pdf
Serrabona, J. (2016). Abordaje psicomotriz de las dificultades de desarrollo. Horsori.
Serrabona, J. (2019). Abordaje psicomotriz de las dificultades del desarrollo. Corpora.
Sociedad Global de Capacitaciones Chile. (2018, 06 de octubre). Iniciando última fecha de diplomado psicomotricidad y estimulación temprana con enfoque interdisciplinario, primera versión, Santiago. [Actualización de estado]. Facebook. https://web.facebook.com/altogrado.capacitacion.9/posts/1014233345445428
Sociedad Global de Capacitaciones Chile. (2019, 06 de octubre). Iniciando Diplomado Psicomotricidad y Estimulación Temprana mención Manejo Educacional TEL y TDAH, Santiago, primer módulo. [Actualización de estado]. Facebook. https://web.facebook.com/permalink.php?story_fbid=354510641853716&id=192126504758798
Sociedad Global de Capacitaciones Chile. (2020, 16 de septiembre). Pronto información sobre cursos del área de Educación. Este año cursando Diplomado Psicomotricidad y Estimulación Temprana mención Manejo Educacional Tel, Tea y TDAH. [Actualización de estado]. Facebook. https://web.facebook.com/altogrado.capacitacion.9/posts/1573967526138671
Sociedad Global de Capacitaciones Chile. (2021, 24 de abril). Iniciando diplomado psicomotricidad y atención temprana mención manejo educacional TDL, TEA Y TDAH 100% online. [Actualización de estado]. Facebook. https://web.facebook.com/altogrado.capacitacion.9/posts/1747692985432790
Sociedad Global de Capacitaciones Chile. (2021, 24 de abril). Iniciando diplomado psicomotricidad y atención temprana mención manejo educacional TDL, TEA Y TDAH 100% online. [Actualización de estado]. Facebook. https://web.facebook.com/altogrado.capacitacion.9/posts/1747692985432790
Universidad Católica del Maule [UCM]. (2001). Plan de Estudios Diplomado en Psicomotricidad Educativa. Talca, Chile. https://maule.ent.sirsidynix.net/client/es_CL/default/search/results?qu=Plan+de+estudios+%3A+diplomado+en+psicomotricidad+educativa&te=
Universidad de Concepción [UDEC]. (2014). Memoria de la Corporación Universidad de Concepción – 2014. https://www.udec.cl/pexterno/images/Memoria_UdeC_2014_Primera_Parte.pdf
Universidad de la Frontera [UFRO]. (2023). Número de versiones y de titulados en Diplomado en Psicomotricidad y Desarrollo [Respuesta Ley de Transparencia]. Temuco, Chile
Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación [UPLA]. (1999). Decreto Exento Nº 0082/99 que aprueba convenio entre la Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación y la Corporación Municipal de Servicios y Desarrollo de Maipú. Valparaíso, Chile. https://simone.upla.cl/wp-content/uploads/2022/09/DEC.-0082.doc.pdf
Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación [UPLA]. (2023). Respuesta desde la Facultad de Ciencias de la Actividad Física y Deporte sobre diplomado en psicomotricidad [Respuesta Ley de Transparencia]. Chile.
Universidad de Tarapacá [UTA], Departamento de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. (2019). Oficio SU Nº 578 sobre Programa de Magíster en Psicomotricidad [Respuesta Ley de Transparencia]. Chile.
Universidad del Desarrollo [UDD]. (2013). Programa diplomado en psicomotricidad y estrategias en educación. Santiago, Chile.
Universidad del Pacifico [UP]. (2008). Postítulo en Psicomotricidad Educativa y Preventiva. https://acortar.link/MwHUVOpostgrados&nombre=p_preventiva
Universidad del Pacifico [UP]. (2009). Programas Académicos 2009. Postítulo en Psicomotricidad Educativa y Preventiva (2° versión). https://acortar.link/ndOD88
Universidad del Pacifico [UP]. (2010). Programas Académicos 2010. Postítulo en Psicomotricidad Educativa y Preventiva (3° versión). https://acortar.link/sMvxfh
Universidad Diego Portales [UDP]. (2006). Programa postítulo en psicomotricidad. Santiago, Chile.
Universidad Finis Terrae [UFT]. (2011). Programa diplomado en psicomotricidad educativa. Santiago, Chile.
Universidad Finis Terrae [UFT]. (2016). Programa magíster de psicomotricidad aplicada a la educación. Santiago, Chile. https://www.scribd.com/document/653903027/Magister-Psicomotricidad-Educativa-2016
Universidad Finis Terrae [UFT]. (2021). Programa magíster en educación con menciones (I versión). Santiago, Chile.
Universidad Finis Terrae [UFT]. (2024). Constancia de ejecución de diplomados y magíster en psicomotricidad y sus titulados. Chile.
Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación [UMCE]. (2018). Aprueba convenio de transferencia de recursos, celebrado entre el Ministerio de Educación y la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. https://acortar.link/AxIYHz
Valdés, M. (1999). Psicomotricidad Vivenciada. Una propuesta metodológica para trabajar en el aula. Consejo Editorial UCM.
Valle, A., Manrique, L. & Revilla, D. (2022). La Investigación descriptiva con enfoque cualitativo en educación [Repositorio Pontificia Universidad Católica del Perú]. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/184559
Vallejos-Sanhueza, H. & Villar-Cavieres, N. (2023). La Universidad Católica del Maule y su aporte al desarrollo de la psicomotricidad en Chile. Ciencias de la Actividad Física UCM, 24(1), 1-19. https://revistacaf.ucm.cl/article/view/1085
Vallejos-Sanhueza, H. (2023). Chile y las primeras psicomotricistas: formación, experiencias y contribución. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 802-821. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4433
Vallejos-Sanhueza, H., & Gurovich-Pinto, T. (2024). Construyendo Caminos: Formación de Especialistas en Psicomotricidad en Chile en sus Primeros 12 años de Historia. Estudios Y Perspectivas Revista Científica Y Académica, 4(3), 701–729. https://doi.org/10.61384/r.c.a.v4i3.439
Vallejos-Sanhueza, H., & Villar-Cavieres, N. (2024). Presencia de la Psicomotricidad en Carreras de Pregrado de Educación y Salud en Chile. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 4800-4832. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.11687
Vallejos-Sanhueza, H., Gurovich-Pinto, T., Villar-Cavieres, N., Faúndez-Casanova, C., & Vargas Vitoria, R. (2024). La formación del especialista en psicomotricidad en Chile: formaciones e instituciones formadoras. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(3), 2632 – 2663. https://doi.org/10.56712/latam.v5i3.2222
Villar-Cavieres, N. (2020). “Princesa y yo”. La práctica psicomotriz como ayuda en la intervención del trastorno específico del lenguaje mixto (TEL). Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales, (45), 48-65. https://acortar.link/2DPcK2
Villar-Cavieres, N. P., Flores-Castañón, M., Rojas Retamal, J., Saavedra Nazal, M., Domínguez Torres, J. & Espinoza Moyano, F. (2020). La psicomotricidad educativa – preventiva como nuevo planteamiento en el quehacer pedagógico de los profesionales de la educación parvularia de Chile. Revista Infancia, Educación Y Aprendizaje, 7(1), 68–86. https://doi.org/10.22370/ieya.2021.7.1.1747
Villar-Cavieres, N., Flores-Castañón, M., Garrido, L. & Faúndez-Casanova, C. (2023b). Reflexión y percepción de la metodología Pikler en el nivel de sala cuna, Chile. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales, (48), 26-41. https://acortar.link/fP1L53
Villar-Cavieres, N., Flores-Castañón, M., Medina, B., Garrido, L., Quintana, C., Faúndez-Casanova, C. & Urrutia, A. (2023a). La educación psicomotriz en tiempos de pandemia. UCMaule, (65), 42-59. https://doi.org/10.29035/ucmaule.65.42
Yévenes, A. (2021). Réplica a escala y expresión territorial del centralismo en educación. Revista Estudios en Educación, 4(7), 29-43. http://ojs.umc.cl/index.php/estudioseneducacion/article/view/227
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Autores

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.





