Plataforma tecnológica Canva para motivar el aprendizaje en la asignatura de Historia en los estudiantes de la Unidad Educativa Juan Henríquez Coello

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/minerva.v6i10.2270

Keywords:

Canva, generaciones, estudiantes, enseñanza, plataforma

Abstract

The research focuses on the use of the digital platform Canva to create educational resources in the subject of history, aiming to increase the motivation of first-year high school students at Juan Henríquez Coello Educational Unit. In response to the lack of motivation in classrooms, the study seeks to modernize traditional teaching methods and adapt them to new generations. The methodology included the creation of educational resources that demonstrated a change in learning. The results showed a notable improvement in student motivation and understanding, reflected in an increase in their grades. It is proposed to continue implementing Canva in the curriculum and develop teaching materials that facilitate learning. In conclusion, Canva is revealed as a significant tool for enhancing the teaching of history and optimizing the educational process for students.

References

Rodríguez Mina, L. E., Garces Arce, M. F., Avello Martínez, R., & Gómez Rodríguez, V. G. (2024). Canva como estrategia didáctica en la educación cultural y artística. Una revisión sistemática. Ciencia Digital, 8(2), 64-85. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v8i2.2967

OECD (2019), Measuring the Digital Transformation: A Roadmap for the Future, OECD Publishing, París, https://doi.org/10.1787/9789264311992-en

Galván, S. G. A. (2020). Impacto De La Tecnología En La Educación: Una Evolución En La Acción Del Proceso De Enseñana- Aprendizaje. Presencia Universitaria, 11, 6-13. https://doi.org/10.29105/pu6.11-1

Revilla, D. M. (2020). Tecnología para la enseñanza de la Historia y las Ciencias Sociales: evolución, desafíos y nuevas perspectivas. Etic Net Revista Científica Electrónica de Educación y Comunicación En la Sociedad del Conocimiento, 20(2), 186-210. https://doi.org/10.30827/eticanet.v20i2.16547

Yaule Chingo, M. B., Molina Sabando, M. A., Cofre Casillas, B., Castro Rodríguez, J. del C., Rivera Chichande, M. I., & Guaman Maza, C. de los Ángeles. (2024). Diseñando el futuro: el impacto de CANVA en el proceso de enseñanza - aprendizaje como herramienta para docentes: Designing the future: the impact of Canva in the teaching - learning process as a tool for teachers. Revista Científica Multidisciplinar G-Nerando, 5(2), Pág. 1490 –. https://doi.org/10.60100/rcmg.v5i2.222

Franco-Delgado, D. G., & Bowen-Mendoza, L. E. (2022). Uso de recursos digitales para la enseñanza de Historia en estudiantes de bachillerato en Ecuador. EPISTEME KOINONIA, 5(10), 101. https://doi.org/10.35381/e.k.v5i10.1894

Czerwonogora, A. (2022). Sobre teorías de tecnología y de pedagogía digital: un diálogo crítico. Deleted Journal, 11, 33-56. https://doi.org/10.46553/tys.11.2022.p33-56DÍAZ.

Ortiz Granja, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia, 1(19), 93. https://doi.org/10.17163/soph.n19.2015.04

Sánchez Molina, Arturo Alexander, & Murillo Garza, Angélica. (2021). Enfoques metodológicos en la investigación histórica: cuantitativa, cualitativa y comparativa. Debates por la historia, 9(2), 147-181. Epub 20 de junio de 2022. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v9i2.792

Montanero Fernández, M., & Lucero Fustes, M. (2002). Las imágenes dinámicas en las presentaciones multimedia. Revista de Psicodidáctica, (14),137-147.[fecha de Consulta 8 de febrero de 2025]. ISSN: 1136-1034. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17501410

Sinchi Pacurucu, V. Y., Morillo Revelo, W. P., López Velasco, J. E., Maldonado Palacios, I. A., & Vizcaíno Zúñiga, P. I. (2024). Evaluación de impacto de plataformas de aprendizaje en línea en el rendimiento académico. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades 5 (2), 727 – 739. https://doi.org/10.56712/latam.v5i2.1912

Góngora Morgado , L. ., & Góngora Reyes , Y. . (2024). La plataforma Canvas y su impacto en el ámbito educativo . Journal TechInnovation, 3(1), 88–95. https://doi.org/10.47230/Journal.TechInnovation.v3.n1.2024.88-95

Zambrano Briones, María Auxiliadora, Hernández Díaz, Adela, & Mendoza Bravo, Karina Luzdelia. (2022). El aprendizaje basado en proyectos como estrategia didáctica. Conrado, 18(84), 172-182. Epub 10 de febrero de 2022. Recuperado en 27 de febrero de 2025, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000100172&lng=es&tlng=es.

Published

2025-06-26

How to Cite

Plataforma tecnológica Canva para motivar el aprendizaje en la asignatura de Historia en los estudiantes de la Unidad Educativa Juan Henríquez Coello. (2025). Revista Minerva, 6(10), 155-174. https://doi.org/10.53591/minerva.v6i10.2270