Using the flipped classroom to strengthen the learning of accounting packages in third year of high school

Using the flipped classroom to strengthen the learning of accounting packages in third year of high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/iti.v17i23.2291

Keywords:

flipped classroom, accounting packages, , skills,, methodology, Tics

Abstract

Context: Education must respond to the future needs of society, therefore teaching methods must be sought that adapt to the technological changes observed in different work contexts. It is important that the teaching of accounting recognizes that traditional methods do not allocate spaces for practice and acquisition of experiences and skills. Objective: To evaluate the effect of the flipped classroom methodology on the learning of accounting packages in third-year high school students at the Cinco de Junio ​​Educational Unit. Materials and methods: At the “5 de junio” Educational Unit, through a quasi-experimental project, in a sample made up of 80 students with whom the results of the traditional educational method were compared with the flipped classroom method; new learning methods were applied divided into phases inside and outside the classroom, the teacher delivered educational material through digital tools and directed the development of activities within the classroom. Results: It was observed that the average of the control group (8.46) is lower than the experimental group (9.38). To examine whether the methodology used was pleasing to the students, a satisfaction survey was used that assessed key points of the project. Conclusion: it was demonstrated that the students felt motivated and committed to this methodology, thus fulfilling its objective, which consists of placing the student at the center of the educational process.

References

Alarcón Díaz, D., & Alarcón Díaz, O. (2021). El aula invertida como estrategia de aprendizaje. Revista Conrado, 17(80), 157. Obtenido de http://surl.li/ojdwxr

Alegre Brítez, M. Á. (2023). Estrategias pedagógicas para la enseñanza de la contabilidad financiera basadas en teorías educativas. 3(5), 76. Obtenido de http://surl.li/ysahhh

Alfaro Rodríguez, A. P., López López, H. L., Espinoza Bibriesca, G., & Casillas Navarro, J. J. (2023). USO DE PLATAFORMAS VIRTUALES EN LOS PROCESOS DE ENSEÑANZA-APRENDIZAJE EN EDUCACIÓN SUPERIOR. 7(1), 184. Obtenido de https://n9.cl/7wci3

Ávila Vicuña, C. (2023). Potenciando el emprendimiento y la gestión mediante la aplicación del aprendizaje basado en proyectos en contabilidad básica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 608. Obtenido de http://surl.li/silpth

Castellano Gil, J. M., & Silva Buestán, M. (2022). Conocimiento previo sobre investigación educativa y hábitos culturales en estudiantes de maestría. Sociedad & Tecnología, 5(S2), 351. Obtenido de https://n9.cl/qx7tk

Del Pezo Muñoz, J. E. (2022). Aula invertida y su influencia en el aprendizaje significativo. La Libertad: Universidad Estatal Península de Santa Elena. Obtenido de https://n9.cl/3wddq

Espina Romero, L. (2022). Procesos de Enseñanza-Aprendizaje Virtual durante la COVID-19: Una revisión bibliométrica. 28(3), 357. Obtenido de https://n9.cl/015hj

GASPAR-ARANDA, B., REYES-FUENTES, M., GONZÁLEZ-GARCÍA, F., & GARCÍA-ROMERO, F. (2016). La gamificacion y el aula invertida, aplicada en las universidades tecnológicas. 2(4), 33. Obtenido de https://n9.cl/zb3jg

López, A., Erazo, E., Quintana, V., Corro, V., & Concha, C. (2024). Aula Invertida en la Enseñanza de la Contabilidad en el Nivel Superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 1015. Obtenido de http://surl.li/mdregi

Macías Arias, E. J., López Pinargote, J. A., Ramos León, G. T., & Lozada Armendáriz, F. E. (2020). Los entornos virtuales como nuevos escenarios de aprendizaje: El manejo de plataformas online en el contexto académico. 5(3), 80. Obtenido de https://n9.cl/odej5

Padillaa, E., Portilla, G., & Torres, M. (2020). Aprendizaje autónomo y plataformas digitales: el uso de tutoriales de YouTube de jóvenes en Ecuador. 46(2), 297. Obtenido de https://n9.cl/9raz5t

Rivas Intriago, D., & Loor Salmón, L. d. (2022). El aula invertida como innovación educativa en la enseñanza de Contabilidad General en el Bachillerato Técnico. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, 7(11), 2048. Obtenido de https://n9.cl/ndr34

Rodríguez Guardado, M. d., & Platas-García, A. (2023). Uso de videos tutoriales en el proceso de aprendizaje de estudiantes universitarios. 24(e21), 12. Obtenido de https://n9.cl/u13rv

Rodríguez Jiménez, F. J., Pérez Ochoa, M. E., & Ulloa Guerra, Ó. (2021). Aula invertida y su impacto en el rendimiento académico. Revista de Educación Mediática y TIC, 10(2), 25. Obtenido de https://n9.cl/laleu

Tapia Peralta, S., Cabrera Pinta, S., Santín Castillo, N., Tandazo Yunga, M., & Carrión Cango, J. d. (2023). Revolucionando el aprendizaje: desafíos y oportunidades en la era digital. 7(3), 9637. Obtenido de http://surl.li/ugjhaa

Downloads

Published

2025-05-31

Issue

Section

Artículos