Using the flipped classroom to strengthen the learning of accounting packages in third year of high school
Using the flipped classroom to strengthen the learning of accounting packages in third year of high school
DOI:
https://doi.org/10.53591/iti.v17i23.2291Keywords:
flipped classroom, accounting packages, , skills,, methodology, TicsAbstract
Context: Education must respond to the future needs of society, therefore teaching methods must be sought that adapt to the technological changes observed in different work contexts. It is important that the teaching of accounting recognizes that traditional methods do not allocate spaces for practice and acquisition of experiences and skills. Objective: To evaluate the effect of the flipped classroom methodology on the learning of accounting packages in third-year high school students at the Cinco de Junio Educational Unit. Materials and methods: At the “5 de junio” Educational Unit, through a quasi-experimental project, in a sample made up of 80 students with whom the results of the traditional educational method were compared with the flipped classroom method; new learning methods were applied divided into phases inside and outside the classroom, the teacher delivered educational material through digital tools and directed the development of activities within the classroom. Results: It was observed that the average of the control group (8.46) is lower than the experimental group (9.38). To examine whether the methodology used was pleasing to the students, a satisfaction survey was used that assessed key points of the project. Conclusion: it was demonstrated that the students felt motivated and committed to this methodology, thus fulfilling its objective, which consists of placing the student at the center of the educational process.
References
Alarcón Díaz, D., & Alarcón Díaz, O. (2021). El aula invertida como estrategia de aprendizaje. Revista Conrado, 17(80), 157. Obtenido de http://surl.li/ojdwxr
Alegre Brítez, M. Á. (2023). Estrategias pedagógicas para la enseñanza de la contabilidad financiera basadas en teorías educativas. 3(5), 76. Obtenido de http://surl.li/ysahhh
Alfaro Rodríguez, A. P., López López, H. L., Espinoza Bibriesca, G., & Casillas Navarro, J. J. (2023). USO DE PLATAFORMAS VIRTUALES EN LOS PROCESOS DE ENSEÑANZA-APRENDIZAJE EN EDUCACIÓN SUPERIOR. 7(1), 184. Obtenido de https://n9.cl/7wci3
Ávila Vicuña, C. (2023). Potenciando el emprendimiento y la gestión mediante la aplicación del aprendizaje basado en proyectos en contabilidad básica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 608. Obtenido de http://surl.li/silpth
Castellano Gil, J. M., & Silva Buestán, M. (2022). Conocimiento previo sobre investigación educativa y hábitos culturales en estudiantes de maestría. Sociedad & Tecnología, 5(S2), 351. Obtenido de https://n9.cl/qx7tk
Del Pezo Muñoz, J. E. (2022). Aula invertida y su influencia en el aprendizaje significativo. La Libertad: Universidad Estatal Península de Santa Elena. Obtenido de https://n9.cl/3wddq
Espina Romero, L. (2022). Procesos de Enseñanza-Aprendizaje Virtual durante la COVID-19: Una revisión bibliométrica. 28(3), 357. Obtenido de https://n9.cl/015hj
GASPAR-ARANDA, B., REYES-FUENTES, M., GONZÁLEZ-GARCÍA, F., & GARCÍA-ROMERO, F. (2016). La gamificacion y el aula invertida, aplicada en las universidades tecnológicas. 2(4), 33. Obtenido de https://n9.cl/zb3jg
López, A., Erazo, E., Quintana, V., Corro, V., & Concha, C. (2024). Aula Invertida en la Enseñanza de la Contabilidad en el Nivel Superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 1015. Obtenido de http://surl.li/mdregi
Macías Arias, E. J., López Pinargote, J. A., Ramos León, G. T., & Lozada Armendáriz, F. E. (2020). Los entornos virtuales como nuevos escenarios de aprendizaje: El manejo de plataformas online en el contexto académico. 5(3), 80. Obtenido de https://n9.cl/odej5
Padillaa, E., Portilla, G., & Torres, M. (2020). Aprendizaje autónomo y plataformas digitales: el uso de tutoriales de YouTube de jóvenes en Ecuador. 46(2), 297. Obtenido de https://n9.cl/9raz5t
Rivas Intriago, D., & Loor Salmón, L. d. (2022). El aula invertida como innovación educativa en la enseñanza de Contabilidad General en el Bachillerato Técnico. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, 7(11), 2048. Obtenido de https://n9.cl/ndr34
Rodríguez Guardado, M. d., & Platas-García, A. (2023). Uso de videos tutoriales en el proceso de aprendizaje de estudiantes universitarios. 24(e21), 12. Obtenido de https://n9.cl/u13rv
Rodríguez Jiménez, F. J., Pérez Ochoa, M. E., & Ulloa Guerra, Ó. (2021). Aula invertida y su impacto en el rendimiento académico. Revista de Educación Mediática y TIC, 10(2), 25. Obtenido de https://n9.cl/laleu
Tapia Peralta, S., Cabrera Pinta, S., Santín Castillo, N., Tandazo Yunga, M., & Carrión Cango, J. d. (2023). Revolucionando el aprendizaje: desafíos y oportunidades en la era digital. 7(3), 9637. Obtenido de http://surl.li/ugjhaa

