Digital visual communication and perception of corporate identity in Higher Education Institutions

Authors

  • Katherine Holguín Martínez Universidad de Guayaquil
  • Viviana Peñafiel Guiracocha Universidad de Guayaquil
  • Jair Galarza Lucio Universidad de Guayaquil

DOI:

https://doi.org/10.53591/scmu.v3i1.117

Keywords:

identidad visual corporativa, gestión, influencia, comunicación digital

Abstract

This article analyzes the digital visual communication of some Higher Education Institutions in the city of Guayaquil from a corporate identity scope and the perception that design professionals have of those institutions; for which it was intended to examine some of the main public and private Universities of Guayaquil, Ecuador, mainly implementing a visual analysis in order to establish the most notable differences between the identity management of public and private universities in Ecuador, so that it is possible to identify and know the main communicational characteristics of each institution and the influence that communication has on those institutions according to professionals in design and communication. The approach of this research is qualitative, descriptive, and analyzes the graphic brand of eight universities, four public and four private; shape, color, typography and verbal message. Among the main conclusions it could be observed that private universities similarly project digital visual communication, with the use of simple and concrete logotypes that convey messages that denote strength, seriousness and trajectory using Isologos type logotypes, composed of an icon and logo, which adds a marked style among private institutions. In the case of public universities, more variety could be identified and therefore noticeable differences among the same group.

Author Biographies

Katherine Holguín Martínez, Universidad de Guayaquil

Estudiante Carrera de Diseño Gráfico, FACSO -UG

Viviana Peñafiel Guiracocha, Universidad de Guayaquil

Estudiante Carrera de Diseño Gráfico, FACSO-UG

Jair Galarza Lucio, Universidad de Guayaquil

Docente investigador, Universidad de Guayaquil, Ecuador, Facultad de Ciencias de la Comunicación, Carrera de Diseño Gráfico (jose.galarzal@ug.edu.ec)

References

Bermejo Blas, Ana, and Manuel Montes Vozmediano. (2015). “Análisis de la identidad visual de las principales empresas del sector de la fotografía digital.” Revista Mediterránea de Comunicación, vol. 6, no. 2, July-Dec. 2015, pp. 181+. Gale OneFile: Informe Académico, link.gale.com/apps/doc/A687671045/IFMEu=anon~75b3971d&sid=googleScholar&xid=c0c714fb. Accessed 11 July 2023.

Cortés-Selva, L. (2018). Comunicación visual: la fotografía cinematográfica avanzada. Editorial UOC. https://elibro.net/es/lc/uguayaquil/titulos/59121

Edgar Salas L (2017): “El logotipo como inversión corporativa.”, Revista Caribeña de Ciencias Sociales (diciembre 2017). En línea: http://www.eumed.net/rev/caribe/2017/12/logotipo-inversion-corporativa.html

Estremadoyro, M (2012). Percepción de los estudiantes de la Universidad Católica de Santa María sobre la Marca Perú; Arequipa - 2012.” https://repositorio.ucsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12920/4021/51.1001.CS.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fabiola Larios Manzanares, M. D. (2014). Análisis de la Imagen Pública del Centro Universitario de la Universidad Nacional, CUUN, en los tres últimos periodos de gobierno de cara a su Centenario. Nicaragua: Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua.

Fontana, R. (1987). El idioma de las letras. Artículo No 51. Argentina. https://www.academia.edu/17048357/definicion_de_tipografi_a

Lazo, C. & Gabelas Barroso, J. A. (2016). Comunicación digital: un modelo basado en el Factor R-elacional.. Editorial UOC. https://elibro.net/es/lc/uguayaquil/titulos/114199

Mello, W. (2009). Publicidad en medios – Identidad visual. Obtenido de: http://publicidadmedios-unjbg.blogspot.com/2009/09/identidad-visual.html

Milier, D. (2018). Identidad visual: importancia y beneficios. Recuperado el 27 de octubre de 2020, de Tiendanube blog: https://www.tiendanube.com/blog/identidad-visual-importancia-beneficios/

Morales, A. (2016). La importancia de la tipografía en el diseño gráfico. Obtenido de http://andresmorales.es/blog/importanciatipografia-diseno-grafico/

Morales, S. (2005). Pautas que debe tomar en cuenta los estudiantes de Diseño Gráfico al apliar creatividad en el uso. Guatemala. http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/lote01/Morales-Sara.pdf

Mucha, M. (2018). Propuesta de un plan de comunicación para mejorar la imagen corporativa de la empresa confía asesores legales SAC (Tesis pregrado). Universidad Señor de Sipán, Pimentel. Obtenido de http://repositorio.uss.edu.pe/handle/uss/4702

Pastas Taco Karina Vanesa (2019); Percepción de la imagen corporativa de la universidad técnica de Cotopaxi en la comunidad estudiantil. UTC. Latacunga. http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/5840

Munari, B. (2016). Diseño y comunicación visual (2a. ed.). Editorial GG. (p.66) https://elibro.net/es/lc/uguayaquil/titulos/45559

Pérez-Soler, S. (2018). Periodismo y redes sociales: claves para la gestión de contenidos digitales. Editorial UOC. (p.56) https://elibro.net/es/lc/uguayaquil/titulos/116476

Reyes, J. (2016). Rediseño de la identidad visual corporativa de la Universidad de Sevilla. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Rodríguez Fernández, L. (2021). Propaganda digital: comunicación en tiempos de desinformación. Editorial UOC. https://elibro.net/es/lc/uguayaquil/titulos/174527

Somoza, I. (2022). La importancia de la estimulación a través de los colores. Cotoga. https://www.revistatog.es/ojs/index.php/tog/article/view/171/142

Vilajoana Alejandre, S. (2014). ¿Cómo diseñar una campaña de publicidad? Editorial UOC. https://elibro.net/es/lc/uguayaquil/titulos/57747

Vélez-Ochoa, C. I. (Comp.), Sepúlveda Cardona, E. A. & Orozco-Toro, J. A. (2017). Sin perder de vista: reflexiones teóricas sobre comunicación visual, color y marca.. Universidad Católica Luis Amigó. (p.45) https://elibro.net/es/lc/uguayaquil/titulos/126346

Published

2024-06-30

How to Cite

Holguín Martínez, K., Peñafiel Guiracocha, V., & Galarza Lucio, J. (2024). Digital visual communication and perception of corporate identity in Higher Education Institutions. Scripta Mundi, 3(1), 67–88. https://doi.org/10.53591/scmu.v3i1.117