Internal communication in a Higher Education unit: A post-pandemic analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/scmu.v3i1.132

Keywords:

Internal communication, post-pandemic, higher education

Abstract

This research focuses on an evaluation of the substantial impact of Covid-19 in the field of Internal Communication of a public Higher Education Institution (HEI), as well as an investigation of the post-pandemic effects that persist in the current context. Academic communication suffered a transcendental alteration due to the social distance measures imposed during the health crisis, which demanded an urgent adaptation of educational procedures, institutional management and extracurricular activities, abruptly moving from the in-person modality to the virtual environment. This situation, which transcends the limits of the IES under study, had a significant impact on the academic and communicational field, generating an innovative mutation of the communicational processes and flows, which resulted in improving the perception of internal audiences regarding communication and their sense of belonging to the organization. To carry out this research, it was selected the Faculty of Social Communication Sciences, one of the 19 academic units of the University of Guayaquil, the largest institution in Ecuador in terms of students enrollment. The approach applied is mixed, combining qualitative and quantitative methods, which were complemented with an analysis of the existing literature about the topic in order to provide a complete understanding of the situation and its repercussions in the context of the IES’s Internal Communication in the post-pandemic.



References

Aguilar, P., Aguilar, J., García, O., & Zurita, C. (2023). Oportunidades de Innovación y Desafíos de la educación media y superior ante la nueva normalidad: El rol de las Nuevas Tecnologías. https://www.researchgate.net/publication/380295147_El_derecho_y_el_Covid_19_de_la_ensenanza_presencial_a_la_virtual_una_transicion_forzada_hacia_la_implementacion_de_las_Tecnologias_de_la_Informacion

Arriaga Cárdenas, O. G., & Lara Magaña, P. del C. (2023). La innovación en la educación superior y sus retos a partir del COVID-19. Revista Educación. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51979

Caballero, S. M., Mola, S., & De Rodas, C. (2000). Internet como medio de comunicación profesional: las listas de correo electrónico. In Atención Primaria (Vol. 25). http://www.ncl.ac.uk/~nphcare/WO

Casino, G. (2022). Communication in times of pandemic: information, disinformation, and provisional lessons from the coronavirus crisis. In Gaceta Sanitaria (Vol. 36, pp. S97–S104). Ediciones Doyma, S.L. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2022.01.003

Castro, A. (2022a). THE ROLE OF INTERNAL COMMUNICATION IN TELEWORK MANAGEMENT DURING THE COVID-19 CRISIS. https://doi.org/10.15198/seeci.2022.e768

Castro, A. (2022b). THE ROLE OF INTERNAL COMMUNICATION IN TELEWORK MANAGEMENT DURING THE COVID-19 CRISIS. https://doi.org/10.15198/seeci.2022.e768

Castro, E. (n.d.). EL ESTUDIO DE CASOS COMO METODOLOGÍA DE INVESTIGACIÓN Y SU IMPORTANCIA EN LA DIRECCIÓN Y ADMINISTRACIÓN DE EMPRESAS.

Castro-Martínez, A., & Díaz-Morilla, P. (2020). Internal communication and happiness and wellbeing management in spanish companies. Profesional de La Informacion, 29(3), 1–13. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.24

Castro-Martínez, A., & Díaz-Morilla, P. (2021a). La comunicación interna como área estratégica para la innovación a través de la gestión del cambio y la felicidad organizacional. Obra Digital, 20. https://doi.org/10.25029/od.2021.293.20

Castro-Martínez, A., & Díaz-Morilla, P. (2021b). La comunicación interna como área estratégica para la innovación a través de la gestión del cambio y la felicidad organizacional. Obra Digital, 20. https://doi.org/10.25029/od.2021.293.20

Charry Condor, Héctor Omar. (2018). La gestión de la comunicación interna y el clima organizacional en el sector público. Comuni@cción, 9(1), 25-34. Recuperado en 18 de julio de 2024, de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682018000100003&lng=es&tlng=es.

Crespo, I., & Garrido, A. (2020). La pandemia del coronavirus: Estrategias de comunicación de crisis.

Loor-Vélez, D. L., & Deroncele-Acosta, A. (2018). Sentido de pertenencia laboral desde una perspectiva psicosocial formativa. Maestro Y Sociedad, 15–26. Recuperado a partir de https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3373

Decreto Ejecutivo 229.

Durán, P. (2010). The sum of the parts. The complement of quantitative and qualitative approaches in the decision making process | La suma de las partes. Complementariedad de enfoques cuantitativos y cualitativos en el proceso de toma de decisión. Archivos Argentinos de Pediatria, 108(5), 387–389.

Espinoza Varela, A. R. (2024). Formación docente en competencias digitales: una experiencia basada en la investigación – acción. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(2). https://doi.org/10.56712/latam.v5i2.2000

Fardoun, H., González, C., Collazos, C. A., & Yousef, M. (2020). Exploratory study in iberoamerica on the teaching-learning process and assessment proposal in the pandemic times. Education in the Knowledge Society, 21, 171–179. https://doi.org/10.14201/eks.23437

Fernández, A. M., Reyes, M. J., & López, M. I. V. (2022). Tecnologías de la información y comunicación (TIC) en formación y docencia. FMC - Formación Médica Continuada En Atención Primaria, 29(3), 28–38. https://doi.org/10.1016/J.FMC.2022.03.004

Giordano, V., Koch, H., Godoy-Santos, A., Dias Belangero, W., Esteves Santos Pires, R., & Labronici, P. (2017). WhatsApp Messenger as an Adjunctive Tool for Telemedicine: An Overview. Interactive Journal of Medical Research, 6(2), e11. https://doi.org/10.2196/ijmr.6214

Grande-De-Prado, M., García-Peñalvo, F. J., Almuzara, A. C., & Abella-García, V. (n.d.). Evaluación en Educación Superior durante la pandemia de la CoVId-19 higher Education assessment during CoVId-19 pandemic. In Campus Virtuales (Vol. 10, Issue 1). www.revistacampusvirtuales.es

Lee, Y., & Kim, J. N. (2021). On Evolving Nature of Relationship by Perspective Mutuality: Reconceptualizing Relationship Typology Between Organization and Its Publics. Journalism and Mass Communication Quarterly, 98(1), 148–178. https://doi.org/10.1177/1077699020949255

Macías Rodríguez, L., & Loor Chancay, J. (2021). EFFECTS OF COVID-19 ON HIGHER EDUCATION AND SUBSEQUENT APPLICATION OF VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENT. Revista Científica SAPIENTIAE, 4.

Mola Caballero de Rodas, S. (2000). Internet como medio de comunicación profesional: las listas de correo electrónico. Atención Primaria, 25(4), 265–267. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(00)78498-8

Montenegro Hidalgo, V. (2022). Los procesos comunicativos sincrónicos y asincrónicos, una experiencia de educación superior. Tsafiqui - Revista Científica En Ciencias Sociales, 12(1). https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v12i17.965 (Original work published 1 de diciembre de 2021)

More Valencia, R. A., Tume Ruíz, J. M., Rangel Vega, A. T., & Correa Calle, T. R. (2022). Evaluación de consecuencias y soluciones percibidas para el estrés académico por la enseñanza no presencial con comunicación remota en estudiantes de educación básica regular. CISCI 2022 - Vigesima Primera Conferencia Iberoamericana En Sistemas, Cibernetica e Informatica, Decimo Noveno Simposium Iberoamericano En Educacion, Cibernetica e Informatica - Memorias, 86–91. https://doi.org/10.54808/CISCI2022.01.86

Peña, A., Lisseth Herrera, M., Carrera, S., & Sánchez, D. (n.d.). Indicadores de tecnología de la información y comunicación. Boletín Técnico Nro. 04-2021. www.ecuadorencifras.gob.ec

Sanz, J. E. A. (2022). Comunicación de valores intangibles de marca en empresas medianas y grandes de la ciudad de Manizales - Colombia. https://doi.org/10.15665/dem

Universidad de Guayaquil. (n.d.). Rendición de cuentas 2023.

Varela Ruiz, M., & Vives Varela, T. (2016). Autenticidad y calidad en la investigación educativa cualitativa: multivocalidad. Investigación En Educación Médica, 5(19), 191–198. https://doi.org/10.1016/J.RIEM.2016.04.006

Aquino, G. (2018). Estrategias de Comunicación y Organización Institucional en la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea: evolución y retos en la comunicación interna y comunicación externa a través de la Oficina de Comunicación. Bilbao: Universidad del Pais Vasco.

Arias, B. J. (Octubre de 2016). Simulación como parte de la gestión de crisis. Cybertesis, 26. doi:07936507

CES. (30 de 04 de 2024). https://www.ces.gob.ec. Obtenido de https://www.ces.gob.ec: https://www.ces.gob.ec/?page_id=5248

Martínez-Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa: principios básicos y algunas controversias. Scielo. doi:https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300006

Oportunidades de innovación y desafíos de la educación media y superior ante la nueva normalidad: El Rol de las Nuevas Tecnologías. (2023). En A. J. Aguilar Pablo, El derecho y el Covid 19: de la enseñanza presencial a la virtual, una transición forzada hacia la implementación de las Tecnologías de la Información (págs. 121-141). Ciudad de México: Plaza y Valdez Editores.

Organización Mundial de la Salud. (11 de Marzo de 2020). https://www.who.int/es. Recuperado el 22 de 09 de 2023, de https://www.who.int/es: https://www.who.int/es/news/item/29-06-2020-covidtimeline

Oyarvide, H., Reyes, E., & Montaño, M. (2017). La comunicación interna como herramienta indispensable de la administración de empresas. Revista Dominio de las Ciencias, 3(4), 296-309.

Question Pro. (30 de 04 de 2024). Question Pro. Obtenido de Question Pro: https://www.questionpro.com/es/calculadora-de-muestra.html

Rivero, M. (2016). Control y evaluación de la comunicación en empresas y organizaciones cubanas: Una propuesta para su abordaje. a Revista Electrónica en Iberoamérica Especializada en Comunicación, 4(92), 1-39.

Tristancho, G. (2017). Evolución de la gestión de la comunicación, empresas de energia electrica. Revista POLIANTEA, 1-33.

Vichique De Gasperín, M. (2016). Gestión institucional de situaciones criticas. En M. A. Vichique De Gasperín, La gestión de la crisis (pág. 30). Barcelona : Editorial UOC.

Published

2024-06-30

How to Cite

Loor Chancay, J., Armijos Triviño, N. A., & Santana Estrella, R. E. (2024). Internal communication in a Higher Education unit: A post-pandemic analysis . Scripta Mundi, 3(1), 13–28. https://doi.org/10.53591/scmu.v3i1.132