Information paradogma or research paradigm understanding and knowledge?

Authors

  • Telmo Viteri Briones Universidad de Guayaquil

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v107i1.999

Keywords:

paradogma, paradigm, metacognitive, complexity, multi-interdisciplinary

Abstract

The article expresses a reflection on the academy in the construction of a new teaching paradigm - complex learning, holistic socio-critical, by competences, strategic multi-interdisciplinary ecological and democratic, with a directive axis of investigation in the curricular practice and in the same scientific and technological studies; systematically coupled with all the educational instances of the country the state planning entities and with their historical socio-productive labor cultural demands within the framework of the knowledge society and the benchmark of the national, regional and international market

Metrics

Metrics Loading ...

References

Cfr. Aguado, José Miguel. (2001) Fundamentos epistemologicos del Paradigma de la Complejidad http://www.uem.es/ied/proyecto. Acceso 3/5/2005.

Cfr. Andrade, Raiza, Cadenas, Evelyn, Pachano, Eduardo, Pereira, Luz MArina, Torres, Aura: Sobre la complejidad. http://orbita.starmedia.com/-selajp/lecturas/online/tcaos.htm, Mérida, acceso Febrero de 2001.

Broveto J. El futuro de la educacion superior en una sociedad en transformación en Metodología de la investigacion, (2006) Cesar Augusto Bernal, Pearson Prentice Hall, segunda edicion, México.

Castillo Arredondo Santiago: Cabrerizo, Diego (2005) Formacion del profesorado en Educacion Superior, desarrollo curricular y evaluacion/ Didactica y curriculum (i-ii volumenes) Mc Graw, Madrid

Cuidado con la inteligencia sospechosa "tuerta" Edgar Morín en Pensamiento complejo en toeno a Edgar Marín América Latina y los procesos educativos, Sergio Gonzalez Moena, compilador, Bógota 1997

Dominguez, Guillermo, (2000) ·La evaluacion de la Universidad y sus retos: democratizacion y calidad" en Bonifacio Jimenez, editor, Evaluacion de programas, centros y profesores Ed. Sinteis, Madrid

Published

2010-06-30

How to Cite

Viteri Briones , T. . (2010). Information paradogma or research paradigm understanding and knowledge?. Revista Universidad De Guayaquil, 107(1), 43–50. https://doi.org/10.53591/rug.v107i1.999

Issue

Section

Scientific articles

Most read articles by the same author(s)