Dramatic play in the development of body expression in early education

Authors

  • Nancy de la Cruz Vera Universidad de Guayaquil
  • Diego Bonilla Jurado Universidad de Guayaquil
  • Araceli Lucio Quintana Universidad de Guayaquil

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v127i2.619

Keywords:

body expression, dramatization, dramatic play, potentialities

Abstract

The dramatic play constitutes an educational space and tool that allows to develop the school curriculum in other areas, as is the body expression. In addition, it is shown as a powerful tool for the development of social skills and education in values, for its strong interpersonal and relational character. In this work, we intend, first of all, to try to clarify the terminology around the use of dramatization in education. In a second moment, the group of contributions of the dramatization to the school curriculum is described, in particular in the stage of primary education, in which the authors have developed most of their research. The methodology that goes with the study is that of Montessori which seeks that the boy and girl can bring to light their potential. It is also intended to give a current, critical and detailed vision of the corporal expression, since this information is basic and fundamental to be able to carry out the corporal expression in the different educational scenarios of the primary education.

References

Arguedas, C. (2004). La expresión corporal y la transversalidad como un eje metodológico construido a partir de la expresión artística. Revista Educación, 28(1), 123–131.

Arteaga , M., Viciana, V., y Conde , J. (1999). Desarrollo de la expresión corporal:

tratamiento globalizador de los contenidos de representación. España: INO Reproducciones. S.A.

Bermúdez, M., y Páez, A. (2008). La evaluación docente en la pedagogía Montessori:

propuesta de un instrumento. Educación y educadores, 11(1), 227-252.

Cervera, J. (2006). Cómo practicar la dramatización con niños de 4 a 14 años. Madrid:

Editorial del cardo.

Garaigordobil, M. (1995). Una metodología para la utilización didáctica del juego en contextos educativos. Comunicación, lenguaje y educación, 25(1), 91–105.

Garaigordobil, M. (1990). Juego y desarrollo infantil. Madrid: Seco-Olea.

González, L. (1999). Temas Trans- versales y Áreas Curriculares. Madrid: Tercera Edición. Grupo Anaya.

Guil, R., Mestre, J., Gonzáles, G., y Fontocubiera, S. (2011). Integración del desarrollo de competencias emocionales en el currículum de Educación Infantil 1. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formaci´pn Del Profesorado, 14(3).

Lobo, I. (2006). El juego dramático en la educación primaria. Biblioteca virtual universal (Gráficas C). Cantabria: Publicaciones de la Universidad de Cantabria.

Moyles, J. (1999). El juego en la educación infantil y primaria. Madrid: Morata.

Martín, G. (2014). El uso del juego dramático en el aula de español como lengua extranjera. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, (22), 267-283.

Navarro, M. (2007). Drama, creatividad y aprendizaje vivencial: algunas aportaciones del drama a la educación emocional. Universidad de Sevilla, 18(3), 161–172.

Navarro, R., y Mantovani, A. (2012). El juego dramático de 5 a 9 años (Màgica, S.).

España: Editoria lOctardro Andalucìa.

Núñez, L., y Navarro, M. (2007). Dramatización y educaciòn: aspectos teóricos.

Universidad de Salamanca, 19, 225–252.

Pérez, R. (2015). El juego como estrategia didactica para motivar a los niños a realizar actividades de expresión corporal (tesis de pregrado). Universidad técnica de Machala, Machala, Ecuador.

Piaget, J. (1969). La psicología del niño. Madrid: Morata.

Ros, N. (2003). Expresión corporal en educación aportes para la formación docente. Revista iberoamericana de educación, 33(2), 1-10.

Zabalsa, M. (2006). Didáctica de la educación infantil (Vol. 6). Narcea Ediciones.

Published

2018-07-04

How to Cite

Cruz Vera, N. de la, Bonilla Jurado, D., & Lucio Quintana, A. (2018). Dramatic play in the development of body expression in early education. Revista Universidad De Guayaquil, 127(2), 31–40. https://doi.org/10.53591/rug.v127i2.619

Issue

Section

Research Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)