Influence of football on the development of coordination skills in children aged 8 to 10 years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/riaf.v3i1.1199

Keywords:

football, Coordination skills, Sports initiation

Abstract

Sports initiation represents the first step in the path of learning and discovery, playing a fundamental role in the physical and emotional development of children through sports. Between the ages of 8 and 10, progress in coordinative abilities is essential for their growth and vital for their performance in various physical and cognitive activities. These abilities are based on the efficient regulation of the nervous system and the precise execution of coordinated body movements.

In this study, the individual performance of each child was evaluated through a survey of six variables, identifying specific areas for improvement, such as motor coordination, passing accuracy, ball handling, and ball detection, among other aspects. These findings provide opportunities to personalize training and enhance each child’s skills in an individualized manner, contributing to a more comprehensive development in the sports field.

References

Benedek, E. (2006). Fútbol infantil. Editorial Paidotribo.

Capparelli, S., & Manzur, S. (2017). Influencia de los espacios reducidos sobre el pase en fútbol de formación. MONTEVIDEO.

Cardona Triana, F. (2018). Confiabilidad de los test que miden las capacidades coordinativas en deportes acíclicos.

Carrillo Silva, C. S., & Quintanilla Ayala, L. X. (2021). Influencia de las capacidades coordinativas en el gesto técnico del fútbol en jugadores Sub-10.

Chambergo Gonzales, R. G. (2019). Desarrollo de las capacidades condicionales en niños de 10 años del nivel primario.

Charari Sedano, G. S. (2019). Elementos Determinantes De Las Funciones Docentes, En La Iniciación Deportiva De La Disciplina Deportiva De Fútbol En Niños De 8 A 13 Años, Fundamentada En El Juego Motriz Dirigido, Ipa 2019. Cundinamarca.

Culcay Carrión, M. F. (2023). DESARROLLO DE LAS CAPACIDADES COORDINATIVAS EN. Cuenca, Ecuador: Universidad Católica de Cuenca.

Fröhner, G. (2003). Esfuerzo físico y entrenamiento en niños y jóvenes (Vol. 24). Paidotribo.

Herrera, H. A., Torres, S., Zúñiga, A., & Rosell, P. (2023). Nivel de desarrollo capacidades físicas coordinativas y su influencia en el desarrollo de la técnica del regate en el fútbol infantil. Revista Académica Internacional De Educación Física, 3(1), 17–27. Recuperado a partir de https://revista-acief.com/index.php/articulos/article/view/68

Rodríguez Bazurto, J. V., & Aguilar Morocho, E. K. (diciembre de 2021). Importancia de la Práctica de Fútbol para el Desarrollo de las Capacidades Coordinativas. 7.

Rojas Sandoval, E. R. (2014). “EL DESARROLLO DE LA MULTILATERALIDAD QUE PROMUEVEN LOS ENTRENADORES Y SU INFLUENCIA EN LA INICIACIÓN DEPORTIVA DE LOS NIÑOS DE 8 A 10 AÑOS EN LAS ESCUELAS DE FÚTBOL DE LA CIUDAD DE CAYAMBE, PROVINCIA DE PICHINCHA AÑO 2014. 152. Ibarra, Ecuador.

Sánchez Martinéz, J. P. (2013). Ejercicios para desarrollar las capacidades coordinativas en la niñez intermedia. Santiago de Querétaro.

Schreiner, P. (2002). Entrenamiento de la coordinación en el fútbol.Editorial Paidotribo.

Solano, K. B. G., Patiño, C. A. Q., & Estrada, G. M. R. (2011). Efectos de un programa de entrenamiento deportivo propioceptivo sobre las habilidades motrices en niños de 10 años pertenecientes a dos escuelas de formación deportiva de fútbol de la ciudad de Manizales. Movimiento científico, 5(1), 41-50.

Taday González, K. R. (2016). Estudio de las capacidades coordinativas especiales y su incidencia en el desarrollo de la técnica de conducción del balón en la categoría sub 10 de las escuelas de fútbol del Consejo Provincial de Pichincha zona centro en el año 2015 - 2016.

Román, J. E. V., & Díaz, R. T. (2020). Guía de ejercicios para mejorar la coordinación motriz de los estudiantes de bachillerato de la Unidad Educativa Atahualpa.

Silva, C. S. C., & Ayala, L. X. Q. (2021). Influencia de las capacidades coordinativas en el gesto técnico del fútbol en jugadores Sub-10. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(281).

Álvarez Cadena, K. A., Pilamunga Asacata, D. E., Mora Alvarado, K. G., & Naranjo Kean Chong, M. K. (2020). Tiempo en pantalla (televisión, computadora, celular, tabletas) en las relaciones interpersonales entre niños de 8 a 12 años. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(15), 258-266.

Published

2024-07-30

How to Cite

López Tenorio, B. P., García Hormaza, D. E., & Pariguaman Morales, T. E. (2024). Influence of football on the development of coordination skills in children aged 8 to 10 years. RIAF. International Journal of Physical Activity, 3(1), 15–24. https://doi.org/10.53591/riaf.v3i1.1199

Issue

Section

ARTÍCULOS DE INVESTIGACIÓN APLICADA

Categories