Physical Culture for the Integral Education of University Students: A Critical Constructivist Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/riaf.v2i1.332

Keywords:

Physical Culture, Comprehensive training, college students, Critical Constructivist Approach

Abstract

The objective of this study is to thoroughly examine how physical culture influences the overall development of university students while employing a critical constructivist approach to challenge conventional educational frameworks. To address this question, a quantitative study with a descriptive-correlational approach was conducted, involving a sample of 1,000 students enrolled at the University of Guayaquil.

The results of this study clearly demonstrate that physical culture has a significantly positive influence on the overall development of undergraduate university students. This statement is supported by observed improvements in participants across physical, cognitive, emotional, and social dimensions. From a physical standpoint, there is notable progress in the health and fitness of students who actively engage in activities related to physical culture.

Cognitively, students who integrate physical culture into their daily routines show advancements in concentration and academic performance. In terms of emotional well-being, participation in physical culture activities is associated with greater overall satisfaction among students, suggesting that physical activity benefits emotional health.

It is important to highlight that students who participate in physical culture activities experience much lower stress levels compared to those who do not. Physical culture can serve as a tool for stress management, which, in turn, helps achieve a better balance between academic demands and emotional pressures.

The findings of this study underscore the importance of incorporating physical culture into the university environment from a critical constructivist perspective. This approach not only enhances the overall education of students but also strengthens their physical and emotional well-being while promoting critical reflection on the interactions between physical activity and student life as a whole.

References

Ari y Raza Vich. (1989). Investigación Científica Social. Editorial Kapelusz. Buenos Aires – Argentina.

Ballesteros, J. y Álvarez, J. (1986). Manual didáctico de Atletismo. Colección de Educación Física. Editorial Kapelusz. Buenos Aires - Argentina.

Bosco, Miguel. (2007). Perfiles ocupacionales por competencias. Editorial Universidad Pedagógica Frank País García. Cuba.

Convenio Ecuatoriano – alemán. (1991). Guía de Gestión Curricular. (Área de Cultura Física). Editorial M.E.C.

Corporación de estudios y publicaciones. (1991). Leyes y Reglamentos de Educación, Cultura y Educación Física. Quito – Ecuador.

Dyson, G. Mecánica del Atletismo. (2010). Editorial Instituto Nacional de Educación Física y Deportes. Madrid – España.

Dinader. PROMEBEC. (2015). Diccionario de Educación Física, Deportes y Recreación. Editorial MEC. Quito – Ecuador.

Donskoi, D. (1988). Biomecánica con fundamentos de la técnica deportiva. Editorial Pueblo y Educación. La Habana – Cuba.

Fielder, M. (1999). Voleibol. Editorial Pueblo y Educación. La Habana – Cuba.

García, M. (1981). El juego predeportivo en la Educación Física y el Deporte. Editorial Pila Teleña. Madrid – España.

George, Fisher, Vehrs. (2007). Test y pruebas físicas. Editorial Paidotribo. Barcelona – España.

Herrera y Medina. (2014). Módulo de corrientes, métodos y técnicas de la investigación educativa. Ambato – Ecuador.

Herrera y Medina. (2014). Guía de proyectos de investigación social y educativa. Ambato – Ecuador.

Herrera y Medina. (2014). Tutoría de la investigación. Editorial Diemerino. Quito – Ecuador.

Herrera, N. (2019). Currículo por Competencias. Colección Sembrar para el futuro. Ambato – Ecuador.

Herrera, N. (2019). Competencias Profesionales y Currículo. Editorial U.T.A. Ambato – Ecuador.

Jaramillo, L. (2014). Módulo de proyectos de investigación científica aplicados a la Cultura Física. Ambato – Ecuador.

Koch, K. (2016). Hacia una Ciencia en el Deporte. Editorial Kapelusz. Buenos Aires - Argentina.

Laptev, A y Minj, A. B. (2006). Higiene de la Cultura Física y el Deporte. Editorial Raduga Moscú, traducción editorial Pueblo y Educación. La Habana – Cuba.

MALDONADO, Miguel. (2001). Las Competencias una opción de vida. Editorial Ecoediciones. Bogotá-Colombia.

Morales, G. (2018). Lo que todo docente debe saber sobre competencias y estándares. Editorial Litocencoa. Cali-Colombia.

Océano. (2003). Manual de Educación Física y Deportes. (Técnicas y Actividades Prácticas). Editorial Océano.

Océano. (2017). Diccionario Ilustrado de la Lengua Española. Editorial Océano. Bogotá – Colombia.

Océano. (2010). Diccionario de Sinónimos y Antónimos. Editorial Océano. Madrid– España.

Plaza y Janes Editores. (2004). Gran Colección de la Salud. Tomo II. Barcelona – España.

Saltos, J. (2013). Módulos de Teorías y Modelos Educativos. UTA. Ambato Ecuador.

Velásquez, M. (2021). Modelos Psicopedagógicos. UTA. Ambato – Ecuador.

Published

2024-01-10

Issue

Section

ARTÍCULOS DE INVESTIGACIÓN APLICADA

Categories

How to Cite

Physical Culture for the Integral Education of University Students: A Critical Constructivist Approach. (2024). RIAF. International Journal of Physical Activity, 2(1), 49-64. https://doi.org/10.53591/riaf.v2i1.332