TEACHING THE CENTRAL NERVOUS SYSTEM: THE MOTOR CORTEX AND HUMAN MOTOR SKILLS IN THE SUBJECT OF BIOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54591/minerva.v4i7.337

Keywords:

Motor cortex, Motor skills, Activity system, Biology

Abstract

This research was carried out with the objective of determining the importance of teaching the central nervous system: the motor cortex and human motor skills in the subject of biology through bibliographic review and field study to strengthen the learning of third-year students. high school, in the Francisco Huerta Rendon Educational Unit, in this way it contributes to the strengthening of the learning of high school graduates, this research is under quantitative-qualitative approaches due to the use of instruments to collect numerical and non-quantitative data, a documentary and field research to demonstrate the little knowledge of the Central Nervous System: motor cortex and human motor skills, a survey was carried out on students and interviews with Biology teachers and the vice-rector; In relation to the results obtained, it was considered to develop a system of activities as a teaching resource for educators and students. In this way, material is provided to complement the study of the central nervous system: motor cortex and motor skills.

References

Alcívar, F. S., & Alcívar, D. F. (Octubre - Diciembre de 2021). “Uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en el proceso de enseñanza – aprendizaje de Biología”. Dominio de las Ciencias, 7(6), 1585-1598. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i6.2608

Camacho Zuniaga, G. (2021). Uso de aprendizaje colaborativo y aprendizaje y aprendizaje basado en problema en la asignatura de Anatomía para alumnos universitarios como herramientas pedagógicas en la educación a distancia. Universidad Casa Grande. http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/bitstream/ucasagrande/3279/1/Tesis3344CAMu.pdf

Duque López, B. D. (2022). Implementación de realidad aumentada en la enseñanza de Anatomía de primer año de bachillerato general unificado. Tecnológico Monterrey.

García, P. A. (18 de Febrero de 2021). La configuración de la enseñanza de la biología: una inquietud por la pedagogía. Scielo, 11(27), e200. https://doi.org/https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n27.2020.10819

Ministerio de Educación. (11 de Abril de 2016). Biología. Bachillerato General Unificado: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/Biologia.pdf

Mujica López, Á., Pernalete Lugo, J., Odor Rossel, Y., Balleteros Arenas, L., & Arenas, A. M. (2022). Estrategias didácticas para la enseñanza de la anatomía y la fisiología humana en educación física. Alternancia-Revista de Educación e Investigación, IV (6), 48-65.

Oiseth, S., Jones, L., & Maza, E. (19 de Marzo de 2023). Corteza Cerebral: Anatomía. Retrieved 12 de 2023, from Lecturio: https://www.lecturio.com/es/concepts/corteza-cerebral-anatomia/

Pozzo, M., Borgobello, A., & Pierella, M. (2018). Uso de cuestionarios en investigaciones sobre universidad: análisis de experiencias desde una perspectiva situada. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, VIII (2). https://doi.org/https://doi.org/10.24215/18537863e046

Quinapanta Vargas, S. N. (2024). La Realidad Aumentada en la Enseñanza de los Sistemas y aparatos del Cuerpo Humano con los Estudiantes de Décimo Grado de Educación General Básica de la Unidad Educativa Juan León Mera “La Salle” de la Ciudad de Ambato. Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación.

Ruiz Cerrillo, S. (2019). Enseñanza de la anatomía y la fisiología a través de las realidades aumentada y virtual. Innovación educativa, XIX (79), 57-76.

Sánchez-Huarcaya, A. O., Sánchez-Huarcaya, A. O., Revilla Figueroa, D. M., Degola, M. A., Sime Poma, L., Trelles de Peña, L. M., & Tafur Puente, R. (2020). Los métodos de investigación para la elaboración de la tesis de maestría en educación. Lima: PUCP. https://files.pucp.education/posgrado/wp-content/uploads/2021/01/15115158/libro-los-metodos-de-investigacion-maestria-2020-botones-2.pdf#page=51

Serrano, C. (5 de agosto de 2021). Sistema musculoesquelético. kenhub.com: https://www.kenhub.com/es/library/anatomia-es/sistema-musculoesqueletico

UNESCO. (2016). Declaración de Inchion y marco de acción para la realización del objetivo de Desarrollo Sostenible 4. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa/PDF/245656spa.pdf.multi

Valenzuela-Ramos, M. R., Chenet-Zuta, M., Canales-Sermeño, G. U., Chacaltana-Limaco, R. D., Hernández-Huaripaucar, E. M., & Solano-García, C. G. (2023). Impacto de la enseñanza-aprendizaje virtual en anatomía humana y dental durante el confinamiento por la COVID-19: una revisión sistemática. Avances en Odontoestomatología, XXXIX (5), 249-259.

Published

2023-07-05

How to Cite

Erazo Cercado , D. V., Chonillo Toala , A. R., & Rodríguez González, R. (2023). TEACHING THE CENTRAL NERVOUS SYSTEM: THE MOTOR CORTEX AND HUMAN MOTOR SKILLS IN THE SUBJECT OF BIOLOGY. Revista Minerva, 4(7), 79–99. https://doi.org/10.54591/minerva.v4i7.337