EXPERIMENTAL SKILLS IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF CHEMISTRY IN HIGH SCHOOL EDUCATION: A PROPOSAL FOR EXPERIMENTAL TASKS
DOI:
https://doi.org/10.53591/minerva.v4i7.336Keywords:
learning, teaching, experiment, experimental skills, experimental tasksAbstract
The objective of this article is to define the experimental skills to be developed from the teaching-learning process of Chemistry in upper secondary education, specifically in 1st year students of the basic secondary teacher specialty of the Chemistry specialty. The analytical-synthetic method, document analysis, observation, survey and interview were used to diagnose and characterize the development of experimental skills in students. A proposal of experimental tasks is provided for the development of experimental skills from the experimental activities of unit 2 "Water and its solutions", in addition the results obtained in the validation of the proposal are explained, using the assessment by specialist criteria. and the application in educational practice.
References
Aróstegui, L. M. et al. (1975): Metodología del conocimiento científico. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana
Cabrera, J. C. (2001): Variante didáctica para desarrollar habilidades experimentales en los estudiantes de primer año de licenciatura en educación, especialidad química. . Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias de la Educación, Camagüey.
Estévez, B. (1995): Formación y desarrollo de habilidades (ponencia). I.S.P. “José de la Luz y Caballero”, Holguín.
Estévez, B. (1998): Algunos trabajos sobre el tratamiento de las habilidades (ponencia). I. S. P. “José de la Luz y Caballero”, Holguín
Estévez, B. (2 000): Sistema de habilidades experimentales de la disciplina Química Inorgánica para los I.S.P. Tesis en opción al título de Dr. en Ciencias P., I.S.P.H.
Galperin, P. (1986): Sobre el método de formación por etapas de las acciones mentales. En: Antología de la Psicología Pedagógica y de las Edades. Editorial Pueblo y Educación, La Habana. • GIL PÉREZ, D. et al. Temas escogidos de la didáctica de la física. Editorial Pueblo y Educación, 1996, 122p.
Gil Pérez, D. et al. ¿ Tiene sentido seguir distinguiendo entre aprendizaje de conceptos, resolución de problemas de lápiz y papel y resolución de prácticas de laboratorio?. Enseñanza de las Ciencias. Vol. 17, No. 2, Junio, 311-320 p., 1999.
Martínez Llantada, M. La enseñanza problémica y el desarrollo de la creatividad. Cuidad de la Habana, 1983.
Majmutov, M. I. La Enseñanza problémica. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1983.
Mancebo, O. (2000). Una metodología para la formación de habilidades experimentales de la Química General. Tesis en opción al título de Máster en didáctica de la Química, ISP ”José de la Luz y Caballero”, 2000, Holguín.
Rojas, C. (1985): Las prácticas de laboratorio de Química y el desarrollo de la actividad independiente. Revista Varona, No. 14, Ciudad de la Habana.
Rojas, C. (1988): Algunas consideraciones sobre el problema de desarrollo de las habilidades experimentales en los estudiantes de la Licenciatura en Educación, especialidad Química. Revista Varona, No. 20, Ciudad de la Habana.
Rojas, C.; ACHIONG, G. (1990): El experimento químico y su papel en la realización de la función desarrolladora de la enseñanza. Congreso Internacional Pedagogía '90, La Habana
Lever, M. L. (2021). Inteligencia emocional para la solución de conflictos. Larisa osuna lever. https://doi.org/https://www.larisaosunalever.com/post/inteligenciaemocional
Marco Arenas, M., Sánchez López, M. C., & García Sánchez, F. A. (2018). Inteligencia emocional y prácticas. Revista Ediciones Universidad de Salamanca, 49(2), 7-25. http://dx.doi.org/10.14201/scero2018492725
Maria Lozano. (10 de septiembre de 2023). Ediciones .
Maury Onofre, M., & Quicaño Sáenz, P. (2021). Rol de padres de familia y rendimiento escolar de los estudiantes del segundo grado de Educación Primaria de la Institución Educativa . Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú, 1-32.
Meza, K. L., Salazar, L., & Berrío, C. A. (2018). Relación entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. Psicogente, 21(39), 102-115. https://doi.org/https://www.redalyc.org/journal/4975/497555219009/html/
Muchiut, A., Ayelén Dri, C., Vaccaro, P., & Pietto, M. (2019). Emocionalidad, conducta, habilidades sociales, y funciones ejecutivas en niños de nivel inicial. Revista Iberoamerica de Psicologia, 12(2), 13-23. https://doi.org/https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.12202
Mújica Johnson, F. N. (2018). Educar y suscitar emociones en la educación : análisis crítico de su contribución al desarrollo moral. Revista de la Facultad de Educación de Albace, 33(2), 1-13. https://hdl.handle.net/11162/214207
Penalva López, A. (2018). La convivencia escolar. Un reto del siglo XXI. Revista Electrónica de Investigación y Docencia(REID), 20, 1-18. https://doi.org/ https://doi.org/10.17561/reid.n20.3
Pineda González, I. A. (2021). Desarrollo emocional de niños preescolares de centros públicos durante el Covid-19, desde la percepción de los padres. [Tesis de maestria]. Universidad del Azuay, Cuenca, Ecuador. https://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/11606/1/17136.pdf
Regader, B. (13 de Julio de 2023). Psicología y Mente . https://psicologiaymente.com/inteligencia/inteligencia-emocional
Rojas, Salina, Avila y Martinez . (2012). Universidad de la Rioja. file:///C:/Users/USER/Downloads/Dialnet-ImportanciaDePublicarArticulosCientificosDesdeLasP-5329319.pdf
Virginia Guichot, R., & De la Torre Sierra, A. M. (6 de febrero de 2018). Emociones y Creatividad: una propuesta educativa para trabajar la resolución de conflictos en educación infantil. . Revista Cuestiones Pedagógicas, 23(1), 39-52. https://institucional.us.es/revistas/cuestiones/27/Art_03.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gerson Alejandro Sánchez Fernández , Betsy Álvarez Vega , Yisel Pérez de Villa Amil Sellez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.