The symbolic play as a learning strategy for mathematics in lnitial Education
DOI:
https://doi.org/10.53591/iti.v9i9.191Keywords:
mathematical development, role - play, esearch - action method, simulationAbstract
The present research presents a work methodology far the application of symbolicgames as a learning tool n the so-called symbolic-mathematical corner, in order to enhance logical-mathematical earning. The research s developed taking intoaccount the ack of innovative methodologies far the strengthening of mathematics in infants of nitial Education. The RSM Methodology stipulates new stages (Registe,, Simulation and Memoriza) and guidelines that enhance the learning of mathematics under ts strict application, but without forgetting the free choice of the educator to choose the mechanics, space and materials that will be used in said processes teaching-learning.
References
Alsina, A, y Martinez, M. (2016). The acquisition of intuitive and informal mathematical knowledge in Preschool Education : role of the manipulative material. RELAdEI, 127-136.
Andreu, M., García, M., y Mollar, M. (2005). LA SIMULACIÓN Y JUEGO EN LA ENSEÑANZA-APRENDIZAJE DE LENGUA EXTRANJERA. Cuadernos Cervantes, 11 (55), 34-38.
Bofarull, N. (2014). El juego simbólico y la adquisición del lenguaje en alumnos de 2do ciclo de E. l. UNIR.
Carriedo, N., y Corral, A. (2013). Aprendizaje, desarrollo y prácticas. Un manual de actividades prácticas para aprender Psicología del Desarrollo. Madrid: UNED Publicaciones.
Edo, M. (1998). Juegos y matemáticas. Una experiencia en el ciclo inicial de primaria. Revista: Uno 18.
Edo, M., y Artés, M. (2016). Juego y aprendizaje matemático en educación infantil. Investigación en didáctica de las matemáticas. Edma 0-6: Educación Matemática En La Infancia, 5, 33-44.
Esteruelas, N., Martín, P., y Badillo, E. (2015). De la realidad a/juego simbólico, y del juego simbólico a las matemáticas. Matemáticas de La Vida Cotidiana, 39-43.
Fábrega, J., y Edo, M. (2013). Matemáticas de Infantil en Delaware, USA. Edma 0-6: Educación Matemát ca En La nfancia, 2(1 ), 82-94.
Hernández, E. (2015). Oportunidades para aprender matemáticas a lo largo de una jornada en el segundo ciclo de Educación Infantil. Revista de Didáctica de Las Matemáticas, 89, 111-135.
Ivanovnna, C. (2013). Matemática Divertida: Una Estrategia para la enseñanza de la Matemática en la Educación Básica. 1 Congreso de Educación Matemática de América Central y Del Caribe. CEMACYC. Santo Domingo, República Dominicana.
Kabita, B., y Grace, S. (2016). Science and mathematics teaching through local games in preschoo/s of Botswana. South African Journal of Childhood Education, 1-9.
López Chamorro, l. (2010). Oportunidades para aprender matemáticas a lo largo de una jornada en el segundo ciclo de Educación Infantil. Revista Autodidacta, 1 (1 ), 82-94.
López, M. (2017). El juego como estrategia didáctica para la enseñanza de la matemática en educación especial. Educare, 21, 70-90.
Miguel, F., Susan, S., Sanchez, A., Samuel, M., y Carrera, C. (2009). Concepciones en la enseñanza de la Matemática en educación infantil. Perfiles Educativos, 125, 62-73.
Moreno, J., y Pérez, M. (2012). La Simulación Como Herramienta De Aprendizaje lntercultural. In ASELE, Centro Virtual Cervantes (pp. 621-628).
Muñiz, L., Alonso, P., y Rodríguez, L. (2014). El uso de los juegos como recurso didáctico para la enseñanza y el aprendizaje de las Matemáticas: estudio de una experiencia innovadora. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 39, 19-33.
Navarro-Adelantado, V. (2002). El áfan de jugar. Teoría y práctica de los juegos motores. Barcelona: INDE.
Piaget, J., y lnhelder, B. (2015). Psicología del niño. Madrid: Morata.
Ríos, M. (2015). El juego como estrategia de aprendizaje en el aula. UNIR.
Ruiz de Velazco, Á., y Abad, J. (2011 ). El juego simbólico. Barcelona: Graó.
Trawick-Smith, J., Swaminathan, S., y Liu, X. (2015). The relationship of teacher- child play interactions to mathematics learning in preschool. Early Child 716-733. 186(5), Development and Care, https://doi.orgl10.1080103004430.2015.1054818
Venegas, M., García, M., y Venegas, A. (2010). El juego infantil y su metodología. Málaga: NNOVA.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Dina Yuquilema, Victor Viteri Valle, Dennis Roldán Ñaula
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.