Analysis of Road Service Demand Through Vehicle Flow Modeling

Authors

  • Carlos Luis Valero Fajardo Universidad Laica VICENTE ROCAFUERTE
  • Ronny Leonel Bajaña Vargas Universidad Laica VICENTE ROCAFUERTE

DOI:

https://doi.org/10.53591/ArTeS.v1.i1.1675

Keywords:

Technology, Non-traditional vehicle capacity, Vial solution

Abstract

La reducción de la eficiencia de los proyectos viales en el Ecuador, en el contexto de la evaluación del flujo vehicular y la demanda de tecnología de punta. Dado que la modelación del flujo vehicular es imprecisa, es importante reconocer que esta situación denota la necesidad de utilizar nuevas metodologías tecnológicas e innovadoras. Las aeronaves no tripuladas (Drone); permiten observar en tiempo real el comportamiento de los objetos en movimiento, siendo una técnica de investigación novedosa que permite obtener datos de manera efectiva, eficiente, económica y menos invasiva. En la investigación se utilizaron los equipos antes mencionados con una duración de vuelo dada entre 25 a 30 minutos; además, los archivos de contenido vehicular permitieron procesar la información de manera sistematizada con exclusividad digital, reconociendo que tanto la información del método tecnológico como en el tradicional, registran en intervalos de 15 minutos. Los métodos permitieron determinar la demanda del servicio vial; sin embargo. La investigación reconoce la importancia de estudiar a los participantes dentro del movimiento y fortalecer la cultura de calle, tanto en el peatón como en el usuario.

Author Biographies

Carlos Luis Valero Fajardo , Universidad Laica VICENTE ROCAFUERTE

Born in the Vinces canton, Los Ríos province, Ecuador, on March 22, 1988; Civil Engineer, graduated from the VICENTE ROCAFUERTE Lay University of Guayaquil, in 2015; Master in Architecture with a mention in Territorial Planning and Environmental Management, graduated from the University of Guayaquil, in 2020; Master in Civil Engineering with a mention in Sustainable Civil Construction, graduated from the VICENTE ROCAFUERTE Lay University of Guayaquil, in 2021, Master in Occupational Safety and Health with a mention in Occupational Risk Prevention, from the VICENTE ROCAFUERTE Lay University of Guayaquil , PhD Student in Administrative Management, at the Benito Juárez University, in Mexico.

Ronny Leonel Bajaña Vargas, Universidad Laica VICENTE ROCAFUERTE

I was born in the city of Guayaquil, Ecuador, on December 6, 1991, I completed my secondary studies at the “Vicente Rocafuerte” National School, receiving the degree of Bachelor of Science, to later obtain the university degree of Civil Engineer in June 2021 in the “Vicente Rocafuerte” Secular University of Guayaquil.
He works at the Joint Public Company Guayas Centro Transit Authority, at the Headquarters of Studies, Signaling and Traffic Lights, since 2019, fulfilling the functions of TRAFFIC STUDY ANALYST, carrying out tasks related to Urban Mobility and Road Signaling in the Nobol cantons. , Lomas de Sargentillo, Colimes, Pedro Carbo, Isidro Ayora and Santa Lucía belonging to the province of Guayas.
Participated in the International Seminar “Seminar on Construction of Transportation Infrastructure under the Belt and Road Initiative” held in the People's Republic of China by the Ministry of Commerce on August 25, 2021.

References

De Candia, C., Kopacz, E., & Raggio, N., (2018). Uso de tecnología de drones para recolectar información de tráfico. XXXII Jornadas de Investigación y XIV Reunión Regional SI+Campos, 1660-1669.

Manual de capacidad de carreteras, Junta de investigación de transporte, Consejo nacional de investigación, Washington, DC, 2010.

Celis-Peñaranda, Jose M., & Escobar-Amado, Christian D., & Sepúlveda-Mora, Sergio B., & Castro-Casadiego, Sergio A., & Medina Delgado, Byron, & Ramírez-Mateus, Jhon J. (2016). Control adaptativo para optimizar una intersección semafórica basada en un sistema embebido. Ingeniería y Ciencia, 12(24), 169-193.

Flórez, D., Villamizar, S., Reyes, C., y Zabala, S. (2018). Prototipo de herramienta tecnológica para el registro, almacenamiento, transmisión y análisis de información sobre accidentes de tránsito. Itckne, 15(2), 131-142. doi.org/10.15332/iteckne.v15i2.2074

Downloads

Published

2024-08-20

How to Cite

Valero Fajardo , C. L., & Bajaña Vargas, R. L. (2024). Analysis of Road Service Demand Through Vehicle Flow Modeling. Artes: Architecture, Technology and Sustainability, 1(1). https://doi.org/10.53591/ArTeS.v1.i1.1675

Issue

Section

Artículos