Local tourism in the city of Barcelona: motivating and rejecting factors of a sustainable tourism model

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/scmu.v4i2.2297

Keywords:

Barcelona, overtourism, proximity tourism, deseasonalization, decentralization, decongestion, local tourism

Abstract

Since the 1992 Olympic Games, the Barcelona’s popularity, supply and demand for tourism have grown exponentially, turning the city into a destination whose sustainable management is increasingly complicated (overtourism). The objective of this research is to analyze the potential that local tourism would have for Barcelona as a medium-term bet in oder to create a more sustainable tourism model, as well as to know the main factors that motivate or reject this type of tourism. A methodological combination of quantitative analysis has been used, both from official secondary sources and from data from a survey (primary source) carried out on residents of Catalonia, in their capacity as potential local tourists. The results reveal that 83.6% of the participants in the study recognize the realization or interest in visiting places close to their residence and that the main factors that determine the decision to visit Barcelona are, in general, the price of the visit and the available time. Furthermore, as the level of education is higher, a greater degree of motivation is shown towards the practice of local tourism if more information is available about the places to visit or if those places do not show signs of tourist overcrowding. It is concluded that local tourism would be an alternative to be explored by companies in the sector and tourism management institutions in the city, since an active predisposition is detected in the target audience to visit the city, mainly those less congested tourist resources

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Óscar Gutiérrez-Aragón, , Escuela Universitaria Mediterrani (Universidad de Girona)

    Director del Departamento de Empresa y Coordinador del Grado en Marketing de la Escuela Universitaria Mediterrani de Barcelona (Universidad de Girona). Doctor en Administración de Empresas por la Universidad de León. Profesor del Departamento de Empresa de la Universidad de Barcelona. Anteriormente ha sido Profesor de la Universidad de León. Analista Económico e Investigador Principal de la Confederación Empresarial Veterinaria Española (CEVE), adscrita a la Confederación Española de Organizaciones Empresariales (CEOE). Ha publicado manuales de asignatura y diversos artículos de investigación sobre organización de empresas, comunicación, marketing, economía ambiental, perspectiva de género, turismo, sector veterinario y sector del automóvil.

  • Elena Puiggròs-Román, , Escuela Universitaria Mediterrani (Universidad de Girona)

    Coordinadora del Grado en Turismo de la Escuela Universitaria Mediterrani de Barcelona (adscrita a la Universidad de Girona- UdG) y Responsable del Grupo de investigación Image, Satisfaction and Tourism Behavior (ISTB) reconocido por la Universidad de Girona (GRAD0004). Doctora en Sociología y Licenciada en Geografía e Historia, Sección Historia del Arte por la Universidad de Barcelona. Profesora titular en la Escuela Universitaria Mediterrani. Profesora colaboradora en el Máster universitario Online de Humanidades: Arte, Literatura y Cultura Contemporáneas de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Ha sido profesora de la Facultad de Turismo de la Universitat de Girona y de diferentes escuelas universitarias de turismo (TecnoCampus de la Universitat Pompeu Fabra; EuroAula y Fiac-Terrassa, ambas de la UdG). Ha publicado diversos artículos de investigación, libros y manuales sobre patrimonio cultural, perspectiva de género, museografía /museología y aspectos sociales del turismo. Es miembro del International Council of Museums (ICOM). Miembro de la Asociación Española de Científicos y Expertos en Turismo (AECIT). Acreditada por la Agència de Qualitat Universitària (AQU) como profesora colaboradora.

  • Joan-Francesc Fondevila-Gascón, , Escuela Universitaria Mediterrani (Universidad de Girona)

    Doctor de Periodismo (cum laude) por la Universidad Autónoma de Barcelona. Catedrático de Universidad acreditado por la Agencia Nacional de Evaluación y Acreditación (ANECA) y Profesor Agregado acreditado por la Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU). Profesor en la Universidad Pompeu Fabra, Universidad Ramon Llull, Escuela Universitaria Mediterrani (Universidad de Girona), Universitat Oberta de Catalunya y EAE Business School. Director del CECABLE. Ha publicado más de un centenar de artículos científicos indexados.

  • Alba Duran-Moreno, , Escuela Universitaria Mediterrani (Universidad de Girona)

    Investigadora del Departamento de Empresa de la Escuela Universitaria Mediterrani de Barcelona (Universidad de Girona). Graduada en Marketing por la Universidad de Girona. Graduada en Turismo por la Universidad de Girona. Este es su primer trabajo académico. Sus líneas de investigación son el turismo, la comunicación y el marketing.

References

Alabart-Algueró, J., Cuenca-Fontbona, J. y Gutiérrez-Aragón, Ó. (2025). El influencer desde la perspectiva de las relaciones públicas y su relevancia en el sector ecuestre. Palabra Clave, 28(S1), e28s18. https://doi.org/10.5294/pacla.2025.28.s1.8

Álvarez-Sousa, A. (2021). La percepción de los problemas del overtourism en Barcelona. Recerca, Revista de Pensament i Anàlisi, 26(1), 59-92. https://doi.org/10.6035/Recerca.2021.26.1.4

Arboleda-Serna, V.H., Vargas-Romero, A.V. y Gutiérrez-Macías, L. (2024). Actividad física y su relación con el consumo de alcohol, tabaco, y con variables asociadas a la salud mental en estudiantes universitarios: Un estudio transversal. MH Salud, 21(2), 82-101. http://dx.doi.org/10.15359/mhs.21-2.19251

Ayuntamiento de Barcelona. (2024). Anuarios Estadísticos de la Ciudad de Barcelona.1996-2021. https://is.gd/S1337X

Băndoi, A., Jianu, E., Enescu, M., Axinte, G., Tudor, S. y Firoiu, D. (2020). The relationship between development of tourism, Quality of life and sustainable performance in EU countries. Sustainability, 12(4), 1628. https://doi.org/10.3390/su12041628

Bertacchini, E., Nuccio, M. y Durio, A. (2021). Proximity tourism and cultural amenities: Evidence from a regional museum card. Tourism Economics, 27(1), 187-204. https://doi.org/10.1177/1354816619890230

Bishop, D., Pareja-Eastaway, M. y Simó-Solsona, M. (2023). The end of “Business as usual”? Reimagining Barcelona tourism after COVID-19. Tourism Culture & Communication, 23(2-3), 279-294. https://doi.org/10.3727/109830422X16600594683328

Blanco-Romero, A., Blàzquez-Salom, M., Morell, M. y Fletcher, R. (2019). Not tourism-phobia but urban-philia: Understanding stakeholders’ perceptions of urban touristification. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 83, 2834. https://doi.org/10.21138/bage.2834

Bouchon, F. y Rauscher, M. (2019). Cities and tourism, a love and hate story; towards a conceptual framework for urban overtourism management. International Journal of Tourism Cities, 5(4), 598-619. https://doi.org/10.1108/IJTC-06-2019-0080

Bourliataux-Lajoinie, S., Dosquet, F. y Del-Olmo-Arriaga, J.L. (2019). The dark side of digital technology to overtourism: the case of Barcelona. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 11(5), 582-593. https://doi.org/10.1108/WHATT-06-2019-0041

Brito-Henriques, E. (2021). COVID-19, turismo e sustentabilidade: tudo está interligado. Finisterra, Revista Portuguesa de Geografia, 55(115), 205-210. https://doi.org/10.18055/Finis20311

Brochado, A., Rodrigues, P., Sousa, A., Borges, A. P., Veloso, M. y Gómez-Suárez, M. (2023). Resilience and sustainable urban tourism: Understanding local communities’ perceptions after a crisis. Sustainability, 15(18), 13298. https://doi.org/10.3390/su151813298

Butler, R.W., y Dodds, R. (2022). Overcoming overtourism: a review of failure. Tourism Review, 77(1), 35-53. https://doi.org/10.1108/TR-04-2021-0215

Butler, R.W. y Hart-Robertson, M. (2022) Gestión turística ¿asignatura pendiente? Pasos, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 20(2), 265-274. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2022.20.019

Camatti, N., Bertocchi, D., Carić, H. y Van-der-Borg, J. (2020). A digital response system to mitigate overtourism. The case of Dubrovnik. Journal of Travel & Tourism Marketing, 37(8-9), 887-901. https://doi.org/10.1080/10548408.2020.1828230

Canavan, B. (2013) The extent and role of domestic tourism in a small island: the case of the Isle of Man. Journal of Travel Research, 52(3), 340-352. https://doi.org/10.1177/0047287512467700

Capocchi, A., Vallone, C., Pierotti, M. y Amaduzzi, A. (2019). Overtourism: A Literature Review to Assess Implications and Future Perspectives. Sustainability, 11(12), 3303. https://doi.org/10.3390/su11123303

Crespi-Vallbona, M. y Galeas-Ortiz, S. (2024). Evolución y retos de los destinos turísticos airbnbficados: el caso de Barcelona. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 100. https://doi.org/10.21138/bage.3430

Dhiraj, A. y Kumar, S. (2021). Overtourism: Causes, impacts and solution. En A. Sharma y A. Hassan (edits.). Overtourism as Destination Risk (Tourism Security-Safety and Post Conflict Destinations) (pp. 49-56). Emerald. https://doi.org/10.1108/978-1-83909-706-520211004

Díaz-Parra, I. y Sequera, J. (2021). Introducción al número especial “Turistificación y transformación urbana. Debates sobre la especialización turística y sus consecuencias socioespaciales”. Cuadernos Geográficos, 60(1), 6-12. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v60i1.14067

Díaz-Soria, I. y Llurdés-Coit, J.C. (2013). Reflexiones sobre el turismo de proximidad como una estrategia para el desarrollo local. Cuadernos de Turismo, 32, 65-88. https://is.gd/1NpcHi

Díaz-Soria, I. (2016). Being a tourist as a chosen experience in a proximity destination. Tourism Geographies, 19(1), 96-117. https://doi.org/10.1080/14616688.2016.1214976

Dot-Jutglà, E., Romagosa-Casals, F. y Noguera-Noguera, M. (2022). El incremento del turismo de proximidad en Cataluña en el verano de 2020: una oportunidad para la consolidación del turismo rural como forma de turismo sostenible y segura. Investigaciones Turísticas, 23, 165-185. https://doi.org/10.14198/INTURI2022.23.8

Fondevila-Gascón, J.F., Gutiérrez-Aragón, Ó., Moreno-Arrones-Iglesias, P. y Alabart-Algueró, J. (2024). Estrategias de marketing para la Generación Silver en España: factores de éxito. Revista de Comunicación, 23(2), 91-106. https://doi.org/10.26441/RC23.2-2024-3538

Fyall, A. y Garrod, B. (2020). Destination management: a perspective article. Tourism Review, 75(1), 165-169. https://doi.org/10.1108/TR-07-2019-0311

Genç, K., Türkay, O. y Ulema, Ş. (2022). Tourısm gentrıfıcatıon: Barcelona and Venıce. Turismo y Sociedad, 31, 125-140. https://doi.org/10.18601/01207555.n31.06

Godovykh, M., Ridderstaat, J. y Fyall, A. (2023). The well-being impacts of tourism: Long-term and short-term effects of tourism development on residents’ happiness. Tourism Economics, 29(1), 137-156. https://doi.org/10.1177/13548166211041227

Guitart-Casalderrey, N., Alcalde-García, J., Pitarch-Mach, A. y Vallvé-Fernández, Ó. (2019). De la turismofobia a la convivencia turística: el caso de Barcelona. Análisis comparativo con Ámsterdam y Berlín. Ara: Revista de Investigación en Turismo, 8(2), 25-34. https://doi.org/10.1344/ara.v8i2.21980

Gutiérrez-Aragón, Ó., Gassiot-Melian, A. y Martín-Guerrero, L. (2023). Impacto del turismo deportivo sobre la masa social y la economía de un club de fútbol. El caso del F.C. Barcelona. Investigaciones Turísticas, 26, 183-206. https://doi.org/10.14198/INTURI.23073

Gutiérrez-Aragón, Ó., Gassiot-Melian, A., Alabart-Algueró, J. y Campos-Roig, M. (2025). Análisis holístico de la comunicación interna y externa de los grupos castelleros. Pasos, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 23(1), 243-258. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2025.23.016

Haini, H. y Loon, P.W. (2023). Tourism dependency and residents’ happiness. Annals of Tourism Research, 101, 103580. https://doi.org/10.1016/j.annals.2023.103580

Haro-Aragú, M., y García-Mestanza, J. (2021). Metamorfosis del turismo y transformaciones urbanas: hacia el desarrollo de un modelo de turismo sostenible. Kult-ur, 8(15), 35-65. https://doi.org/10.6035/Kult-ur.2021.8.15.1

Herrera-Rivas, K.K. y Vilema-Herrera, K.E. (2022). Comunicación e imagen turística, sinergia para el desarrollo de los destinos comunitarios rurales. Scripta Mundi, 1(1), 21-33. https://doi.org/10.53591/scmu.v1i1.521

Ianioglo, A. y Rissanen, M. (2020). Global trends and tourism development in peripheral areas. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 20(5), 520-539. https://doi.org/10.1080/15022250.2020.1848620

Instituto Nacional de Estadística (2025). Población residente por fecha, sexo y edad. Resultados por Comunidades Autónomas. https://is.gd/GxI64R

Izcara-Conde, C. y Cañada-Mullor, E. (2020). Slow tourism, una oportunitat per a la transformació del turisme? Tourism & Heritage Journal, 2, 110-122. https://doi.org/10.1344/THJ.2020.2.8

Jangra, R., Kaushik, S.P., Singh, E., Kumar, P. y Jangra, P. (2024). The role of transportation in developing the tourism sector at high altitude destination, Kinnaur. Environment, Development and Sustainability, 26(4), 9369-9395. https://doi.org/10.1007/s10668-023-03099-y

Koens, K., Postma, A. y Papp, B. (2018). Is overtourism overused? Understanding the impact of tourism in a city context. Sustainability, 10(12), 4384. https://doi.org/10.3390/su10124384

Koh, E. (2020). The end of over-tourism? Opportunities in a post-Covid-19 world. International Journal of Tourism Cities, 6(4), 1015-1023. https://doi.org/10.1108/IJTC-04-2020-0080

Kumar, N. y Kumar, R.R. (2020). Relationship between ICT and international tourism demand: A study of major tourist destinations. Tourism Economics, 26(6), 908-925. https://doi.org/10.1177/13548166198580

Leal-Lizcano, D., Fuentes-Polo, K.D. y Muñoz-Contreras, A.M. (2024). Relación entre los conocimientos de nutrición, las fuentes de información y las prácticas alimentarias de personas físicamente activas que asisten a los gimnasios en Magangué, Colombia. Pensar en Movimiento, Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 22(2), e59286. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v22i2.59286

Lebrun, A.M., Corbel, R. y Bouchet, P. (2021). Impacts of COVID-19 on travel intention for summer 2020: a trend in proximity tourism mediated by an attitude towards COVID-19. Service Business, 16, 469-501. https://doi.org/10.1007/s11628-021-00450-z

Liberatore, G., Biagioni, P., Ciappei, C. y Francini, C. (2023). Dealing with uncertainty, from overtourism to overcapacity: A decision support model for art cities: The case of UNESCO WHCC of Florence. Current Issues in Tourism, 26(7), 1067-1081. https://doi.org/10.1080/13683500.2022.2046712

Lucas-Mantuano, C.A. (2024). Emprendimientos turísticos y su aporte al crecimiento económico de la ciudad de Manta. Scripta Mundi, 3(2), 61-75. https://doi.org/10.53591/scmu.v3i2.1876

Mansilla-López, J.A. y Hughes, N. (2021). “En dos años no nos vamos a acordar de la pandemia”. Análisis del discurso sobre el decrecimiento turístico en Barcelona. Barataria, Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, 30, 30-52. https://doi.org/10.20932/barataria.v0i30.623

Manzini-Marchesi, L. (2022). La tríada patrimonio público, paisaje cultural y turismo de proximidad del área metropolitana de Mendoza. Ciencia Latina, Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 1083-1112. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1941

Mendoza-de-Miguel, S., De-la-Calle-Vaquero, M. y Martínez-Parra, B. (2023). Gestión del overtourism en centros históricos mediante demarketing. Investigaciones Turísticas, 25, 196-219. https://doi.org/10.14198/INTURI.21487

Milano, C. (2018). Overtourism, malestar social y turismofobia. Un debate controvertido. Pasos, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 16(3) 551-564. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2018.16.041

Milano, C., Cheer, J.M. y Novelli, M. (2019). Introduction. En C. Milano, J.M. Cheer y M. Novelli (edits.). Overtourism: Excesses, discontents and measures in travel and tourism (pp. 1-17). CABI. https://is.gd/wzYV83

Montaña, R.M., Roco-Videla, Á., Nieves, A.R. y Flores, S.V. (2025). Prueba de Chi cuadrado de homogeneidad en estudios clínicos: una herramienta para analizar diferencias entre tratamientos. Medicina de Familia. SEMERGEN, 51(1), 102332. https://doi.org/10.1016/j.semerg.2024.102332

Niñerola, A., Sánchez-Rebull, M.V. y Hernández-Lara, A.B. (2019). Tourism research on sustainability: A bibliometric analysis. Sustainability, 11(5), 1377. https://doi.org/10.3390/su11051377

Observatorio del Turismo en Barcelona (2024 a). Destino Barcelona. Últimos datos de seguimiento de la actividad turística. https://is.gd/CHS0uK

Observatorio del Turismo en Barcelona (2024b). El Destino Barcelona cierra el año 2023 con 26 M de turistas y un impacto económico del gasto directo de 12.750 M de euros. https://is.gd/nEOOza

Observatorio del Turismo en Barcelona (2024c). Perfil mensual del turista a la Destinació Barcelona. https://is.gd/qQGas3

Ortiz-Guitart, A., López-Gay, A., Sales-Favà, J. y Solana-Solana, M. (2021). La gentrificación desde una mirada de género: un ejemplo en Barcelona. Ciudad y Territorio Estudios Territoriales, 53(210), 945-962. https://doi.org/10.37230/CyTET.2021.210.03

Ortuño, A. y Jiménez, J.L. (2019). Economía de plataformas y turismo en España a través de Airbnb. Cuadernos Económicos de ICE, (97), 133-153. https://doi.org/10.32796/cice.2019.97.6800

Paredes-Hernández, S.P., Castillo-Leal, M., Saavedra-García, M.L. y Martínez-Castro, C.J. (2022). Factores socioculturales y emprendimiento femenino en Saltillo (Coahuila) y Oaxaca de Juárez (Oaxaca), México 2019-2020. Suma de Negocios, 13(29), 140-149. https://doi.org/10.14349/sumneg/2022.V13.N29.A7

Perles-Ribes, J.F., Moreno-Izquierdo, L., Más-Ferrando, A., Rubia, A. y Núñez-Romero, M. (2024). Methodological proposal to determine explosive tourism growth: a warning for unsustainable development? Current Issues in Tourism. https://doi.org/10.1080/13683500.2024.2360693

Perkumiene, D. y Pranskuniene, R. (2019). Overtourism: between the right to travel and residents’ rights. Sustainability, 11(7), 2138. https://doi.org/10.3390/su11072138

Picó-Gutiérrez, V., Sánchez-Aguilera, D. y Coll-Ramis, M.A. (2022). Políticas públicas y overtourism en destinos urbanos: un análisis comparado entre Barcelona y Palma. Cuadernos de Turismo, 49, 189-207. https://doi.org/10.6018/turismo.521871

Ruiz-Romera, A., Villar-Lama, A. y Fernández-Tabales, A. (2023). Overtourism en destinos urbanos: propuesta metodológica de diagnóstico a partir de un sistema de indicadores. Cuadernos de Turismo, 52, 45-67. https://doi.org/10.6018/turismo.593421

Salvatore, R., Chiodo, E. y Fantini, A. (2018) Tourism transition in peripheral rural areas: theories, issues and strategies. Annals of Tourism Research, 68, 41-51. https://doi.org/10.1016/j.annals.2017.11.003

Sánchez-Franco, M.J. y Rey-Tienda, S. (2024). The role of user-generated content in tourism decision-making: an exemplary study of Andalusia, Spain. Management Decision, 62(7), 2292-2328. https://doi.org/10.1108/MD-06-2023-0966

Santos, A. y Cincera, M. (2018). Tourism demand, low cost carriers and European institutions: The case of Brussels. Journal of Transport Geography, 73, 163-171. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2018.04.026

Santos-Rojo, C., Llopis-Amorós, M., y García-García, J.M. (2023). Overtourism and sustainability: A bibliometric study (2018–2021). Technological Forecasting and Social Change, 188, 122285. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2022.122285

Spadaro, I., Pirlone, F., Bruno, F., Saba, G., Poggio, B. y Bruzzone, S. (2023). Stakeholder participation in planning of a sustainable and competitive tourism destination: The Genoa integrated action plan. Sustainability, 15(6), 5005. https://doi.org/10.3390/su15065005

Seraphin, H., Gowreesunkar, V., Zaman, M. y Lorey, T. (2019). Limitations of Trexit (tourism exit) as a solution to overtourism. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 11(5), 566-581. https://doi.org/10.1108/WHATT-06-2019-0037

Soliguer-Guix, A. (2023). Turismofobia en Barcelona (2008-2019): Exploración del asedio mediático y la protesta turística. Estudios Turísticos, 226, 53-76. https://doi.org/10.61520/et.2262023.1217

Tesfahuney, M. y Ek, R. (2024). The Tourismocene: Barcelona, overtourism and the spatial futures of the Polis. En L.E. Eaves, H.J. Nast y A.G. Papadopoulos (edits.). Spatial futures: Difference and the Post-Anthropocene (pp. 345-374). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-99-9761-9_11

Torres-Ochoa, E., Pineda-Vides, F., Dede-Badillo, J.D., Andrade-Perez, J.R., y Mier-Tous, J.M. (2023). Revisión preliminar de la literatura sobre la capacidad de carga en playas del Pacifico y Caribe colombiano. Boletín de Innovación, Logística y Operaciones, 5(2), 31-39. https://doi.org/10.17981/bilo.5.2.2023.03

Torres-Solé, T., Sala-Ríos, M. y Farré-Perdiguer, M. (2019). Del primer al segundo plan estratégico de turismo en Cataluña. Cuadernos de Turismo, 44, 441-465. https://doi.org/10.6018/turismo.44.404971

Uddin, H., Ahammed, S., Rana, M.M. y Majumder, S.C. (2024). Investigating the relationship between environmental quality and tourism industry in Thailand. Environment, Development and Sustainability, 26(5), 12339-12365. https://doi.org/10.1007/s10668-023-03801-0

Velasco-González, M., y Carrillo-Barroso, E. (2021). The short life of a concept: tourismphobia in the Spanish media. Narratives, actors and agendas. Investigaciones Turísticas, 22, 1-23. https://doi.org/10.14198/INTURI2021.22.1

Zaar, M.H. (2022). De las ciudades turistificadas al escenario pandémico: la paradoja de la globalización. Papeles de Geografía, 68, 6-25. https://doi.org/10.6018/geografia.525731

Published

2025-07-31

How to Cite

Local tourism in the city of Barcelona: motivating and rejecting factors of a sustainable tourism model. (2025). Scripta Mundi, 4(2), 64-87. https://doi.org/10.53591/scmu.v4i2.2297